Browse

군 정신전력교육에서 가상현실 콘텐츠 활용을 위한 교수설계원리 개발연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
변소희
Advisor
임철일
Major
사범대학 교육학과(교육공학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육공학전공), 2019. 2. 임철일.
Abstract
군 정신전력교육으로 정신전력 강화라는 효과성 달성을 위해서 인식, 내면화, 적용으로 이어지는 세 단계가 필요하다. 군 정신전력교육은 일일-주간-집중정신전력교육을 통해 군의 가치와 임무를 인식하고 이를 반복적으로 내면화하고 있으며, 현장 체험과 참여형 교육을 병행하여 장병들이 행동하고 배운 지식과 가치를 적용할 수 있는 기회를 제공하고 있지만 각 부대의 여건과 능력에 따라 편차가 큰 실정이다. 최근 여러 분야에서 주목받고 있는 가상현실(Virtual Reality)은 추상적인 세계를 구현할 수 있다는 점, 사용자의 조작이 가능하다는 점, 동일한 학습 환경을 반복적으로 경험 가능하다는 점, 실제와 유사한 맥락이나 상황 속에서 체험이 가능하다는 특성 등으로 인해 가상현실은 군 정신전력교육 현장에서 효과성을 달성하는데 큰 역할을 할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 군 정신전력교육 현장에서 가상현실 콘텐츠를 활용하기 위한 교수설계원리를 개발하는 것이다. 군이라는 특수한 교육 맥락에서 가상현실 콘텐츠를 활용하여 최적화된 교수-학습의 가능성을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 설계·개발연구방법 중 Type Ⅱ의 모형 연구를 적용하여 군 정신전력교육에서 가상현실 콘텐츠 활용을 위한 교수설계원리를 개발하였다. 구체적으로 선행문헌 검토, 전문가 타당화, 수업 실행 및 교수자와 학습자 반응 조사를 실시하였다. 먼저 군 정신전력교육 및 가상현실에 대한 선행문헌 검토를 통해 초기 교수설계원리를 도출하였다. 이어서 두 차례에 걸친 전문가 타당화와 교수설계원리 수정의 과정을 통해 교수설계원리의 내적 타당성을 확인하였다. 이후교수설계원리와 상세지침을 적용한 수업 프로그램을 개발하여 제N보병사단 ○○연대 A중대 주간정신전력교육에 사전준비활동과 3차시의 수업을 실시하였다. 수업 실행 후 수업 전반 및 개별 교수설계원리와 상세지침에 대한 교수자와 학습자의 반응을 살펴봄으로써 교수설계원리의 외적 타당성을 확인하였다.
교수설계원리가 적용된 수업에 대해 교수자와 학습자는 공통적으로 학습의 몰입감과 생동감을 강점으로 언급하였다. 가상현실 상황에 대한 몰입을 통해 장병들의 흥미와 관심이 높아져 교수자의 수업 진행이 원활해졌으며, 학습의 이해와 집중 등의 효과도 높아진 것으로 나타났다. 또한 교수자는 장병들로부터 나오는 다양한 반응과 토론 내용에 대해서 긍정적으로 평가했으며, 충분한 교관훈련과 체험 순서 조정 등의 개선방안에 대해서 언급하였다. 학습자는 수업 전반에 대해 만족하였으나, 신체적 제한과 군 부대의 여건으로 인해 가상현실 체험이 원활하게 진행되지 못한 점에 대해 아쉬움을 나타내었으며, 사전 준비활동과 소그룹 활동 운영의 개선에 대한 의견을 주었다.
이와 같은 학습자와 교수자의 반응을 반영하여 최종 교수설계원리를 도출하였다. 최종 교수설계원리는 부대 특성 반영의 원리, 합목적성의 원리, 전장 연결의 원리, 사전 준비의 원리, 상황몰입의 원리, 소그룹 활동의 원리, 경험 구조화의 원리 총 7개이며, 총 20개의 상세지침으로 구성되어 있다.
본 연구는 군대 교육의 형식성과 한계에도 불구하고 학습자의 직접적인 경험을 통해 학습 효과를 향상시킬 수 있는 가능성을 모색했다는 의미 있는 함의를 제시한다.
Recognition, internalization, and application are three key phases to accomplish effects of strengthened military morale as the derived result of military esprit de corps education. Although esprit de corps education assists a military personnel to recognize military value and missions through repetitive processes of internalization, and provide opportunity for a personnel to adapt learned knowledge and value through an active participation and on-sight-visit on daily, weekly basis, however there are huge variation between each unit depending on their conditions and capability. The virtual reality, as one of innovative technology, presents its potential efficiency on esprit de corps education for its capability to construct abstract world, allow users to control, enable to provide repetitive and identical learning environment, and produce real world-like context and situation.
The purpose of this research aims to develop an instructional design principles to utilize contents of virtual reality on actual esprit de corps education. The research specifically focuses to search optimized instructional and educational possibilities by utilizing contents of virtual reality by giving the military education as special context. By applying Type 2 research model, instructional design principles for the utilization of virtual reality for esprit de corps education is developed. Detailed literature review, expert verification process, and feedback research on instructor and learner were conducted thoroughly. Research method to solve the problem of research and used research method of Type 2 model of design and development research. After deducing initial instructional design principles from literature reviews on virtual reality, expert verification process were conducted twice, and internal certification of instructional design principles were confirmed through the revision process. Further, of instructional design principles and specified guidance adapted instruction program were developed and applied to a military units weekly esprit de corps education. To confirm external effects of instructional design principles, reactions of instructor and learners on overall and individually applied instructional principles and specific guidance were observed.
Instructor and learners commonly referred to the immersion and vitality of education as the strength. By providing immersion, the virtual reality facilitated the process of instruction to generate soldiers interest and attention and showed the result of enhanced understanding and ficus of soldiers. Instructor optimistically assessed the program by mentioning diverse reactions and discussions happened between participants, and further pointed out needs of improvement on thorough instructor education and the change of order about the experience procedure of education. Learners mostly satisfied through the education, but physical limitations, not enough virtual reality experience due to military security conditions were their key complains. Learners provided their comments on pre-participation activity and small group activity management.
By reflecting instructor and learners feedbacks, the instructional design principles comprise of 7 principles and 20 specific guidelines to utilize virtual reality contents in esprit de corps education were suggested. The instructional design principles are suggested as the principle of 1) Reflection of Troop Traits, 2) Purposefulness, 3) Battlefield Connectivity, 4) Preliminaries, 5) Immersion of Situation, 6) Small Group Activity, 7) Experience Structured.
It presents meaningful implications that they explore the possibility of enhancing the learning effect through the direct experience of learners despite of the formality and limitations of the military esprit de corps education.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151143
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse