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대시보드를 활용한 자기성찰 교수관리전략 개발 : A Development of Instructional Strategies for Self-reflection Using Dashboard with a Focus on Online Discussion Activities
- 온라인 토론활동을 중심으로 -

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Authors
한옥결
Advisor
임철일
Major
사범대학 교육학과(교육공학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육공학전공), 2019. 2. 임철일.
Abstract
구성주의적 관점에서 교육적 패러다임은 교수자 중심의 내용 전달에서 학습자 참여와 활동 중심으로 전환되면서 교수설계의 의미는 교수자와 학습자 간의 상호작용과 다양한 학습 활동을 통해 학습을 촉진하는 전략과 방법을 설계하는 것으로 확장되었다. 학습자 참여 중심의 교수-학습방법 중의 하나인 온라인 토론활동은 학습자들의 사회적 상호작용과 성찰활동을 지원하여 고차적 사고력을 길러준다.
그러나 교수자와 학습자가 분리된 온라인 학습환경에서 학습자는 비동시적인 온라인 토론 참여과정을 학습자가 스스로 관리하고 성찰하고 조절하기 위한 교수-학습 처방적 정보를 동시적으로 얻기 어렵다. 온라인 토론 과정에서 학습자의 참여를 촉진하고 상호작용의 질을 향상시키기 위한 방법으로 학습분석 기반의 대시보드(Learning Analytics Dashboard)는 학습자가 온라인 토론에 어떻게 참여하고 있으며 무엇을 더 개선해야 하는지에 관한 정보를 제공해 주는 동시에 학습자가 스스로 토론 활동을 성찰할 수 있는 기회를 제공하여 준다.
하지만 효과적으로 대시보드를 활용하여 학습자의 자기성찰을 지원하기 위해서는 교수자가 거시적인 측면에서의 기능적 변화가 요구된다. 교수자는 촉진자로서 역할 변화를 통한 적절한 개입과 대시보드 결과를 바탕으로 토론활동에 대한 처방적 피드백을 제공하기 위한 구체적인 전략이나 지침에 대한 연구가 부족한 실정이다.
이러한 맥락에서 본 연구는 온라인 토론활동에서 대시보드를 활용한 자기성찰 교수관리전략을 개발하고, 이에 대해 두 차례의 전문가 타당화를 거쳐 온라인 토론활동에 적용하여 학습자 및 교수자의 반응을 확인하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 온라인 토론 활동에서 대시보드를 활용한 자기성찰 교수관리전략은 무엇인가? 둘째, 온라인 토론 활동에서의 대시보드를 활용한 자기성찰 교수관리전략의 내적 타당성은 어떠한가? 셋째, 온라인 토론 활동에서의 대시보드를 활용한 자기성찰 교수관리전략의 외적 타당성은 어떠한가?
이상의 연구문제를 해결하기 위해 설계·개발 연구방법론을 적용하여 크게 세 단계의 연구 절차를 거쳐 교수관리전략을 개발하였다. 먼저, 온라인 토론활동에서의 대시보드 활용과 자기 성찰 과정에 대한 선행문헌에 대한 검토를 바탕으로 초기 교수관리전략을 개발하였다. 다음으로, 초기 교수관리전략의 내적 타당성을 확보하기 위해 전문가 6인을 대상으로 두 차례 전문가 타당화 검사를 실시하고 CVI와 IRA 중심으로 결과를 분석하고 교수전략을 수정·보완하였다. 마지막으로, 교수전략을 온라인 토론활동에 적용한 후 학습자와 교수자를 대상으로 설문과 면담을 통해 반응 검사를 실시하여 외적 타당성을 검증하였다.
이러한 교수관리전략이 적용된 토론활동에 대해 학습자는 토론과정에 교수자의 적시적인 피드백을 통해 대시보드를 활용하여 토론참여도와 상호작용 정도를 실시간으로 모니터링 하는 과정이 좋은 학습경험이었다고 응답했다. 그러나 토론활동 안내 가이드를 제공했음에도 불구하고 대시보드 활용법에 대한 학습이 부족하여 대시보드를 어떻게 확인하고 또 그 내용을 학습과정에 어떻게 활용하는지에 대해 어려움을 느꼈다고 답했다.
교수자는 본 교수전략은 학습자들에게 토론과정에 대시보드를 적절히 활용할 수 있도록 교수적 지원을 제공함으로써 궁극적으로 토론 참여도와 상호작용 정도가 모두 향상되었음을 강점으로 언급하였다. 반면, 교수자는 개별적으로 학습자들의 특성을 고려한 개별화 교수지원을 제공하는데 어려움을 보이는 것으로 나타났다.
이후 학습자와 교수자의 평가 결과를 바탕으로 최종 수정된 교수 전략을 제시하였다. 최종 수정된 교수전략은 성찰을 위한 학습, 토론 활동을 위한 성찰, 토론 활동 중 성찰, 토론활동에 대한 성찰 4개의 성찰 절차에 따라 개발 되었으며, 토론 활동 전, 중, 후 단계에 따라 총 8개의 일반 교수전략 아래 총 20가지의 상세 지침을 도출하였다.
연구결과를 바탕으로 개발된 교수관리전략의 효과와 개선방향에 대해 논의 하였고, 후속 연구로 개발된 교수관리전략의 효과성을 지속적으로 개선하는 연구, 학습자 특성을 고려한 개별화 교수관리전략에 대한 추가적인 연구, 토론 내용 분석을 통한 토론의 질적 개선을 위한 대시보드 활용 교수 전략에 대한 연구, 인공지능 기반 교수자 피드백 체계 구축을 위한 교수 모형에 대한 연구가 필요함을 제안하였다.
본 연구는 온라인 토론활동에서 대시보드를 활용한 자기성찰 지원 교수관리전략을 개발하였다. 선행문헌 검토를 통해 도출된 교수관리전략들은 두 차례의 전문가 검토와 교수자, 학습자들의 반응을 기초로 반복적인 수정 및 보완과정을 거쳐 교수자가 활용 가능한 구체적인 지침과 예시를 제공해 준다는 점에서 의의가 있다.
From a constructivist perspective, the educational paradigm shifts from teacher-centered to learner-centered participatory methods that the meaning of the design expanded to designing strategies and methods to facilitate learning through interaction between the professor and the learner and various learning activities. Online discussion activities are one of the most focused methods to help learners develop high order thinking skills by supporting social interaction and reflection activities. However, in an online learning environment where professors and learners are separated, it is difficult for learners to simultaneously acquire learning prescription to manage, reflect, and coordinate non-simultaneous online discussion activities. 

In a way to facilitate the participation of learners and improve the quality of interactions during online discussions, the Learning Analytics Dashboard(LAD) provides learners with information about how they are participating in online discussions and what needs to be improved, while providing them with the opportunity to reflect on their discussion activities. However, effectively using dashboard to support learners' self-reflection requires a functional shift in the macro aspect of the instructor as a facilitator. However, the results of literature review show that there is a lack of instructional management strategies to provide prescriptive feedback on the discussion activities based on appropriate intervention through role changes and dashboard results,

This study aims to develop the instructional strategies with specific guidance for support self-reflection using dashboard on online discussion activities according to instructor and learners' responses. In this study, design and development research method type 2 was conducted to explore and relevant design strategies. Firstly, initial instructional strategies were developed through literature review. Secondly, internal validation was conducted with six educational technology experts in two stages. And then, learners' reaction to the instructional strategies were evaluated through in-depth interviews and questionnaires after they were attended online discussion activity using an online discussion system for one week. Finally, the final revised instructional strategies consists of eight general strategies were developed in accordance with four reflection procedures: Learning for reflection, reflection for discussion activities, reflection in discussion activities, and reflection on discussion activities with 20 detailed guidelines were derived by analyzing learners' opinions.
Based on the results of the study, implications about the effectiveness and the improvements of the instructional strategies were developed. These issues for future studies were suggested that include the study of continuously improves the effectiveness of the developed instructional strategies, the study of the individualized instructional strategy considering the characteristics of learners, the study using the dashboard to improve the quality of discussion through analysis of discussion contents and the study on the instructional model for the establishment of artificial intelligence-based feedback system.

The results obtained in this research include thelearners responded that it was a good learning experience to monitor the degreeof participation and interaction in real time using the dashboard throughtimely feedback from the professor during the discussion process. However, theguide of discussion activity has been provided, it was unsure how to identifythe dashboard and how to use the contents for the course.

This study developed instructional strategies which support self-reflection using dashboard in online discussion activities. It is meaningful that the instructional management strategies derived from the review of prior literature provided specific guidance and examples that could be available to the professors through the iterative modification and complementary process based on the twice expert reviews and responses of instructors and learners.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151144
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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