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17世紀 兩班家의 女性敎育과 『小學』

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Authors
김희영
Advisor
박평식
Major
사범대학 사회교육과(역사전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 사회교육과(역사전공), 2019. 2. 박평식.
Abstract
본고는 17세기 양반가 여성의 『小學』 학습이 확대된 과정에 대해 검토하고, 학습된 『小學』 지식이 여성의 삶 속에서 어떻게 발현되었는지 분석하여 여성교육의 성격을 정리한 글이다. 조선에서 성리학적 관념에 따라 가족제도가 재조직 되었던 것은 兩亂 이후이다. 전쟁으로 사회・경제적 동요를 경험한 지배층은 家門의 유지를 위해 父系 중심의 가족 질서를 정착시켜 나갔던 것이다. 이 과정에서 변화된 가족 질서에 맞게 여성을 교육시킬 필요가 있었고, 여성도 성리학적 가치와 규범을 교육받게 되었다.
이를 위해 성리학에서 핵심이 되는 지식과 정보를 담고 있는 󰡔소학󰡕이 여성교육을 위한 중요한 교재로 사용되었다. 17세기에 접어들면서 『小學』은 여타 女訓書보다 더 비중 있는 교재로 사용되었다. 주로 여성에게만 요구되는 지식과 규범을 담고 있는 여훈서와 달리 『小學』은 남녀 누구나 함께 실천해야 하는 일상적인 지침을 담고 있다는 점에서 여성도 성리학의 보편적 지식 체계를 학습할 수 있는 기회를 열어주었다.
『小學』에서는 여성의 중요한 책무로 女紅과 奉祭祀, 그리고 자녀 교육을 강조하고 있다. 여공은 가정과 국가 경제의 중요한 축이였고, 제사는 주자가례 질서의 정착에 따라 그 예법에 맞게 진행되어야 했다. 여성은 자녀에 대한 기초적인 교육부터 직접적인 글공부나 학문적 조언을 하는 데 상당한 영향을 끼쳤다. 여성의 지적 소양이 가문의 유지와 계승에 기여한다는 점에서 여성이 상당한 수준의 학문을 하는 것이 허용된 측면도 있었다. 이와 같은 지적 능력을 바탕으로 여성은 집안에서 자신의 입지를 확보하기도 하였다. 나아가 18세기에는 좀 더 많은 여성들이 다양한 분야에서 저술 활동을 하고 성리학에 대한 연구도 할 수 있었다.
This study reviews the process through which the study of the classical Chinese Confucian textbook Elementary Learning(小學) was expanded in Korea with the reinforcement of womens education in aristocratic(兩班) families in the 17th century and grasps the reality of the ways in which knowledge of the Elementary Learning studied in this way manifested itself in womens lives, thereby examining the nature of womens education in aristocratic families. It was after the Japanese invasions(倭亂, 1592-98) and Manchu invasions(胡亂, 1627-37) that the family system was reorganized according to the Neo-Confucian (性理學) ideology in Korea during the Joseon Dynasty(朝鮮王朝, 1392-1910). In other words, having undergone socioeconomic disturbance due to war, the ruling classes established a patrilineal family order so as to maintain their clans. In this process, it was necessary to educate women in accordance with the now changed family order, and women therefore came to be educated in Neo-Confucian values and norms as well.
In order to accomplish this goal, the Elementary Learning, which reflects knowledge and information key to Neo-Confucianism, came to be used as an important textbook for womens education. With the advent of the 17th century, the Elementary Learning was used as a more important textbook than were other conduct books for women(女訓書). Unlike conduct books for women, which reflected gendered knowledge, the Elementary Learning reflected everyday guidelines that both men and women were supposed to put into practice. In this respect, the text opened up an opportunity for women to study the universal knowledge system of Neo-Confucianism as well.
The Elementary Learning stresses, as womens important responsibilities and duties, weaving(女紅), the performance of ancestral memorial rituals(奉祭祀), and the education of their children. Weaving constituted an important axis of the domestic and national economy, and ancestral memorial rituals had to be conducted according to the proprieties of the order stipulated by Zhu Xis Family Rituals(朱子家禮) as these rules came to be established. Women had strong influence over their childrens basic education and direct study of texts as well as the provision of academic advice. In that womens intellectual cultivation contributed to the maintenance and continuation of clans, womens engagement with learning was permitted to a considerable degree in some ways as well. Based on such intellectual abilities, women were able to secure their positions in the home as well. Moreover, in the 18th century, a larger number of women were able to author texts in diverse fields and to conduct research on Neo-Confucianism as well.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151185
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Social Studies Education (사회교육과)Theses (Master's Degree_사회교육과)
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