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버트런드 러셀 교육론 연구

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Authors
조미서
Advisor
정창우
Major
사범대학 윤리교육과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 윤리교육과, 2019. 2. 정창우.
Abstract
본 연구는 Russell 교육론을 고찰하고 그의 교육론이 갖는 인성교육적 함의를 도출하는 데 목적이 있다. 이를 달성하기 위해 본 연구에서는 Russell 교육론의 사상적 배경을 살펴보고 그의 교육론을 분석한 후, 이를 토대로 인성교육적 함의를 제시하고자 하였다.
그의 교육론은 교육에 대한 자신만의 뚜렷한 견해 및 통찰력을 담고 있다는 평가와 과학적인 입증이 부족해 가설로만 받아들여져야 한다는 상반된 평가를 동시에 받고 있다. 본 연구는 전자의 관점을 온건하게 취하고 있으며, 그의 교육론을 분석함에 있어 이론의 학문적 근거를 마련하는 작업과 교육적 당위와 가치를 담은 그의 주장을 해석하고 새롭게 제안하는 작업을 동시에 진행하였다.
이를 위해 본 연구자는 먼저 Russell 교육론의 사상적 배경을 분석하였다. 그의 교육론을 분석하기 위해서는 Russell의 자유주의 사상과 교육에서 다루어지는 자유 개념을 살펴볼 필요가 있다. 본 연구는 이러한 자유 개념을 분석하기 위하여 특히 아동중심교육과 자유교육에서 의미하는 자유 개념을 비교하여 제시하였다. 한편 세계대전의 시대를 관통했던 Russell은 교육을 인류의 평화를 달성하기 위한 필수적인 조건으로 보았다. 그의 교육론이 탄생하게 된 배경과 교육목적의 설정에 평화가 중요한 역할을 담당하고 있기에 그가 주장했던 평화주의 사상과 평화교육의 개념을 고찰하고자 하였다.
본론에서는 Russell의 교육론을 교육목적 및 원리, 인성교육의 측면으로 나누어 논하였다. 그는 교육의 목적을 학생들이 행복하고 자유로운 사회를 구성하는 시민이 되기 위해 필요한 이상적인 성격요소인 덕목을 함양하는 데 있다고 보았다. 네 가지 덕목인 활력, 용기, 감수성, 지성은 학생들이 자유로운 지성을 가진 행복한 시민으로 성장할 수 있는 바탕이 된다. 이어서 교육목적을 분석함으로써 그가 의미하는 교육일반이 인성교육을 전제하고 있음을 밝혔다. Russell의 교육론을 관통하는 핵심적인 세 가지 원리인 자유 존중의 원리, 무조건적 애정의 원리, 본능 개발의 원리를 도출하고 이에 대해 논하였다.
한편, 인성교육과 관련하여 그가 논의한 것으로 간주할 수 있는 구체적인 교육영역으로는 평화교육, 성교육, 지식교육이 있다. 위의 교육영역들 안에서 자유 존중의 원리가 공통적으로 적용되며, 애정의 원리와 본능 개발의 원리도 함께 포함되어 있음을 확인하였다.
이를 바탕으로 본 연구에서 도출한 Russell 교육론의 인성교육적 함의는 목표 설정 차원, 내용 구성 차원, 방법 설정 차원으로 제시되었다. 우선 목표 설정 차원으로는 덕교육적 접근과 활력 덕목을 강조하였다. 특히 그가 제시한 요소 중 활력은 앞으로 중요성이 더 강조되어야 할 덕목임을 논하였다.
다음으로 내용 구성 차원으로는 인성교육에서 성교육 비중의 확대를 주장하였다. 다시 말해, Russell 교육론을 바탕으로 인성교육 담론에서 성교육의 필요성과 의의가 점차 증대되어야 함을 강조하였다.
마지막으로 방법 설정 차원으로는 첫째, 인성교육 방법에서 자유와 훈육간의 바람직한 관계를 설정하고자 하였다. 그의 교육론은 자유와 훈육을 대립이 아닌 조화로운 교육방법으로 설정했다는 데 의미가 있다. 둘째, 교사의 애정과 교육적 기술의 역할을 강화하였다. 특히 그가 제시하는 여러 가지 교육적 기술의 습득은 강조되어야 할 교사의 자질임을 밝혔다. 셋째, 교과교육과 인성교육의 연결성을 강화하고자 하였다. 그의 교육론은 인성교육의 체계적․지속적인 실현을 위해 필요한 교과교육의 원리를 제공하고 있음을 밝혔다.
결론적으로, 본 연구는 Russell 교육론이 갖는 인성교육적 함의를 도출하여 인성교육의 실현에 기여하고자 하였다. 이러한 연구 노력을 통해 인성교육의 새로운 관점이 제시되고, 그 중요성에 비해 주목받지 못했던 내용 및 철학들이 앞으로 더욱 강조되고 연구될 수 있기를 바란다. 그 결과 Russell의 주장처럼 학생들이 사랑으로 격려되고 지식으로 인도되는 교육으로서 인성교육이 실현되기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study is to examine the educational theory of Bertrand Russell and to derive the implications of character education in his educational theory. To this end, the ideological background of his educational theory was examined, and his theory of education was analyzed. It is tried to propose implications of character education based on the analysis.
His theory of education is receiving contradictory evaluations at the same time: it contains a clear perspective and insight into education, or it should be accepted only as a hypothesis because it lacks scientific proof. In analyzing his theory of education, this paper proceeded both processes of establishing the academic basis of theory and proposing his argument for educational merit.
First, the researchers analyzed the philosophical background of Russell's theory. In order to analyze his theory of education, which emphasized freedom in education, it is necessary to review his liberalism and the concept of freedom in education. In order to analyze the concept of freedom in education, the concepts of freedom in child-centered education and that in liberal education were compared. Russell, who passed through the era of world wars, saw education as an essential condition to achieve the peace. Since peace played an important role in the background of his education and the purpose of education, in this paper the notion of pacifism and peace education that he had advocated were investigated.
In the body, Russell's theory of education was reviewed in terms of the educational purpose and principle, and the character education. He observed that the purpose of education was to cultivate virtues that would be the ideal character elements which would be necessary for students to become citizens constituting a happy and free society. Four virtues-vitality, courage, sensitiveness, and intelligence - are the basis to grow up to be a happy citizen with free intelligence. At the same time, by analyzing the purpose of education, this paper showed that his general education presupposed character education. Three core principles of Russell's theory of education such as respect of freedom, unconditional affection, and instinct development were reviewed.
The specific education areas for identifying his character education are peace education, sex education, and intellectual education. It was fond that the principle of respect for freedom was applied to all the areas of education in common, and the principles of affection and instinct development were included.
The implications of Russell 's educational theory derived from this paper were presented from the dimension of goal setting, content composition and method setting. First of all, as from the dimension of goal setting, we can emphasize the approach of virtue education, especially the vitality virtue. In particular, it was discussed that the vitality that he had proposed would be the more emphasized as an important virtue.
Next, from the dimension of content composition, it can be the ground for expanding the proportion of sex education in character education. It confirmed the necessity of sex education which could play an important role in character education discourses.
Finally, from the dimension of method setting, first it can provide desirable method of freedom and discipline in character education. His education theory is meaningful in that he set freedom and discipline as harmonious concepts rather than confrontational ones. Second, we can strengthen the role of teachers' affection and educational skills. In particular, the paper has addressed that the acquisition of various educational skills that he had proposed would be the qualification of teachers that should be emphasized. Third, it can suggest the principles of the curriculum which aims to cultivate human nature. The paper addressed that his educational theory provided the principle of curriculum necessary for systematic and continuous realization of character education.
This study was to contribute to realization of character education by deriving the implications of character education that Russells educational theory had. It is hoped that the philosophical soil of character education becomes more fertile and the contents and philosophies could be further emphasized and studied in the future, which had not drawn as much attention as their importance. It is expected that character education will be realized as an education in which students are encouraged and guided to knowledge with love.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151217
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Ethics Education (윤리교육과)Theses (Master's Degree_윤리교육과)
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