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에코웨딩에 관한 질적 사례연구 : A Qualitative Case Study on Eco-wedding : Focusing on the Perspective of Ecological Citizenship and Sustainable Consumption
생태시민성과 지속가능소비의 관점을 중심으로

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Authors

방윤영

Advisor
이은주
Major
사범대학 협동과정 환경교육전공
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정 환경교육전공, 2019. 2. 이은주.
Abstract
우리는 일상 속에서 끊임없이 무언가를 소비하며 살아가고 있으며, 개개인의 소비가 환경에 미치는 영향은 결코 작지 않다. 개인이 소비를 하는 영역에는 여러 가지가 있으나 생애주기의 흐름 속에서 몇 차례 주요한 소비의 지점을 갖게 되며, 이 중 대표적인 것이 결혼과 관련된 영역이다. 결혼은 개인의 소비이기도 하지만 결혼을 비롯한 관혼상제의 의례에는 한 사회의 문화와 사회구성원들의 가치관이 투영되어 있다고 할 수 있기에 사회 문화적으로도 중요한 의미를 가진다. 그러나 그간 우리 사회의 결혼 문화에 대한 연구는 주로 웨딩산업에 관련된 마케팅과 디자인 분야에 대한 연구가 대부분이었다. 특히나 스몰웨딩이나 에코웨딩 등과 같은 새로운 사회 문화적 현상에 대한 연구는 새로운 소비자 집단으로서 이를 바라보고 관련 산업의 활성화를 도모하기 위한 접근이 주를 이루고 있다. 이 연구는, 결혼식의 유형 중 친환경성에 초점을 둔 에코웨딩이라는 사회현상에 대한 탐색을 통해 오늘날 우리 사회에서 에코웨딩이 어떤 의미를 가지고 개인의 삶에서 실천되고 영향을 미치는지 알아본다. 즉, 에코웨딩을 실천한 이들의 경험을 상세히 들여다보고, 이들의 경험과 성장에 담긴 의미를 이해하여 이들이 어떤 정체성을 가지는지 살펴보며, 이를 바탕으로 우리 사회와 환경교육에 주는 시사점을 논의하고자 하는 것이 이 연구의 목적이다. 이를 위해 연구의 목적과 취지에 부합하는 이들 을 연구자가 설정한 준거에 따라 선택적으로 찾아 탐구하는 사례연구를 진행하였으며, 이들이 에코웨딩을 선택하고 진행하는 과정에서 무엇을 경험하며 어떤 정체성을 가지는지 생태시민성과 지속가능소비의 관점을 중심으로 심층적으로 조명하고자 하였다. 이 연구를 통해 발견한 이들의 특징은 다음과 같다. 첫째, 일시적 소비주체가 아닌 일상 속에서 성장해가는 생태시민으로 나아가고 있다는 것, 둘째, 사회적 관계 속에서 가치관과 삶의 방향을 설정해왔다는 것, 셋째, 소비주의의 시대 속에서 의식적이고 창조적으로 소비하는 정체성을 획득해가고 있다는 것, 넷째, 사회적 관습 및 압력과의 충돌 속에서 자신만의 사회적 가치를 만들어낸다는 것, 마지막으로, 이들에게는 생태적인 가치관 뿐 아니라 대안적인 사회적 가치관들이 공존하며 선순환한다는 것이다. 즉, 이 연구는 아직까지 심층적으로 조명이 된 적 없는 에코웨딩의 구체적인 실천 과정과, 그 과정에서의 결혼 당사자의 경험 및 성장에 대한 논의를 전개하였다. 그리고 이를 바탕으로 결혼 문화에서의 생태주의적 가치와, 생태사회를 위한 존재론적 접근의 중요성을 시사하며, 더불어 이를 위한 교육적 적용의 방향을 제시하고자 하였다.
We are constantly consuming materials in our daily lives, and the impact of individual consumption on the environment is significant. There are number of areas where individuals spend sizeable amount, but there are several key consumption points in the life cycle, and a typical example of this is the area related to marriage. Marriage is an individual's consumption, but ceremony including marriage have an important meaning both socially and culturally because they reflect the values of the cultures and society. However, most studies on the marriage culture of our society have mainly focused on marketing and design related to the wedding industry. Especially, for the new socio-cultural phenomena such as small wedding and eco-wedding, the approach to look at them as a new consumer group and promote the related industry is dominant. This study examines how eco-weddings are practiced and influenced in the lives of individuals in our society today by organizing and exploring social phenomena called eco-weddings, a type of wedding that focuses on eco-friendliness. In order to do this, the researcher selects four cases of eco-weddings according to the criteria set by the researcher, and then the researcher investigates deeply what they experience and how they establish their identity in the process of selecting and proceeding eco-weddings. The findings of this study are as follows. First, they are moving toward eco-citizens who are growing in daily lives rather than temporary consumers, Second, they have set values and life directions in social relations, Third, they are acquiring conscious and creative consumer identities in the era of consumerism, Fourth, they create its own social values in the conflict with social customs and pressure, Finally, they are not only ecological values but also alternative social values coexist and virtuous. In other words, this study explores the concrete process of eco-weddings—an area not fully addressed by previous studies—and the experiences and the growth of the parties involved in the marriage throughout this process. Based on this, this study tries to suggest importance of ecological value in marriage culture and ontological approach for ecological society, and suggest direction of educational application.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151239
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