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When Do People Speak Up on the Internet? The Effects of Opinion Congruency and Incivility on the Willingness to Participate in the News Comments Section : 온라인 뉴스 댓글 공간 내 의견 일치도와 무례함이 댓글 참여 의지에 미치는 효과

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Authors

소지원

Advisor
이준웅
Major
사회과학대학 언론정보학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 언론정보학과, 2019. 2. 이준웅.
Abstract
본 연구는 온라인 뉴스 댓글 공간에서 소수 의견 혹은 다수 의견과의 의견 일치도와 무례한 표현의 사용이 뉴스 이용자들의 댓글 참여 의지에 미치는 효과를 밝히고자 했다. 이와 동시에 개별 감정과 효능감이 의견 표명 의지에 어떠한 영향을 줄 수 있는지에 대해서 살펴 보았다. 이를 위해, 2 (이슈에 대한 참여자의 입장: 반대 vs. 찬성) x 2 (의견 일치도: 소수 의견과 일치 vs. 다수 의견과 일치) x 2 (무례함: 예의 바름 vs 무례함) 요인설계를 적용한 실험을 767명의 성인남녀를 대상으로 온라인에서 실시했다. 실험 참가자들은 사회적 이슈 1개와 경제적 이슈 1개에 대한 뉴스 기사 및 댓글 공간을 본 후 감정, 효능감, 참여의지 등을 측정하는 설문 문항에 응답하였다.

이전 연구 결과들과 달리 댓글 공간 내 소수 의견 혹은 다수 의견과의 의견 일치도는 두 이슈에서 모두 실험 참가자들의 내적 효능감과 댓글 참여 의지에 유의미한 효과를 주지 못했다. 하지만 감정에는 유의미한 효과를 주었는데 자신의 의견이 다수 의견과 일치하는 사람들에서 소수 의견과 일치하는 사람들보다 긍정적 감정이 더 높게, 부정적 감정이 더 낮게 유발되었다. 댓글 참여 의지에 대한 무례함의 주효과는 경제적 이슈에서만 나타났으며 예의 바른 조건에 속한 사람들이 무례한 조건에 속한 사람들보다 댓글 참여 의지가 높게 나타났다. 하지만 이슈에 대한 참여자의 입장과 의견 일치도에 따라 무례함의 효과가 다르게 나타났다. 최저임금 인상에 반대 입장을 취한 사람들의 경우 의견 일치도와 상관 없이 예의 바른 조건에서 댓글 참여 의지가 더 높았지만 반대하는 입장의 경우 자신의 입장이 다수 의견과 일치할 때는 예의 바른 조건에서, 소수 의견과 일치할 때는 무례한 조건에서 댓글 참여 의지가 더 높은 것으로 나타났다. 더 나아가 댓글 참여 의지에 영향을 줄 것으로 예측된 두 가지 심리적 요인 중 감정은 특정 감정에서만 예측된 효과가 나타난 반면 효능감의 경우 내적 효능감과 외적 효능감 모두 댓글 참여 의지에 유의미한 정적 효과를 주는 것으로 나타났다.
This study aimed to elucidate the effects of opinion congruency and incivility on peoples willingness to participate in writing at the news comments section. The role of efficacy and emotions in peoples decision to participate was also explored. In order to answer if, when, and why people participate the news comments section, a 2 (issue stance: against an issue vs. for an issue) x 2(opinion congruence: congruent with the minority opinion vs. congruent with the majority opinion) x 2(incivility: civil vs. uncivil) experiment was conducted online. Experimental participants were exposed to a short news article and a comments section about a gender-related social issue and an economic issue, and were asked to answer a series of questions measuring emotions, efficacies, and the willingness to participate.

Contrary to previous research findings, opinion congruency did not have a significant effect on ones internal efficacy and willingness to participate for both issues. It did, however, have a significant effect on emotions with those whose opinion was congruent with the majority opinion feeling higher levels of positive emotions and lower levels of negative emotions than those whose opinion was congruent with the minority opinion. Incivility had a significant effect on ones willingness to participate with regards to the economic issue. People who were exposed to comments section with uncivil expressions were more willing to participate in writing than those who were exposed to comments section with uncivil expressions. The interaction effect between incivility and opinion congruency revealed, however, that this was only true for those whose opinion was congruent with the majority opinion. Generally, among those whose opinion was congruent with the minority opinion, the willingness to participate was higher in the uncivil condition than in the civil condition. Furthermore, results revealed that while emotion had a limited effect on peoples willingness to participate, internal and external efficacy had a significant positive effect, reinforcing previous research findings that efficacy is a strong predictor of behavior. Theoretical and practical implications of these results were discussed.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/151285
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