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에어비앤비 사례를 통해 본 공유숙박 정보품질과 정보만족도 연구
A Study on Information Quality and Consumer Information Satisfaction of Sharing Accommodation: The Case of Airbnb

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Authors
주위에치
Advisor
김소연
Major
생활과학대학 소비자학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 생활과학대학 소비자학과, 2019. 2. 김소연.
Abstract
Sharing accommodation, as a new accommodation pattern, has settled down in the new form of consumption. It is necessary to build up convenient and safe environment for the consumers who use the sharing accommodation and this study examined the information quality and consumer information satisfaction of sharing accommodation.
This study figured out the factors which influenced the information satisfaction on sharing accommodation of the consumers who have searched information on Airbnb within one year. For this, First of all, how consumers use the sharing accommodation was examined. Secondly, how consumers evaluate the sharing accommodation information quality of each information provider. And investigate whether there is any difference in information quality according to the information provider. Last figure out how information quality effect consumer information satisfaction of sharing accommodation.
Frequency analysis, t-test, factor analysis and multiple regression analysis were conducted through SPSS program. The results and conclusion were summarized as follows.
First of all, consumers evaluated all the utilities of the sharing accommodation information quality of each information provider positively. They perceived the usability and timeliness of host information, the vividness and timeliness of platform information, the usability and timeliness of consumer information higher than other information qualities. In addition, they perceived the entertainment and diversity of each information provider lower.
Secondly, consumers evaluated the information quality provided by consumer highest. It is also shown that it is the most importantly used in making decisions. Also, the information provided by the host was evaluated the lowest for all information quality. In addiction, the consumer who evaluate information quality higher will consider the information more important and useful.
Last, the results of multiple regression analysis on factors affecting information satisfaction, the entertainment and usability of information provided by host and platform, the entertainment and usability and vividness and trust of information provided by consumer affects practical consumer information satisfaction of sharing accommodation. And also the shared accommodation knowledge, attitude toward shared accommodation service, and safety orientation affects practical consumer information satisfaction of sharing accommodation. In addition, the entertainment of information provided by host, platform and consumer affects pleasure consumer information satisfaction of sharing accommodation. And the shared accommodation knowledge, attitude toward shared accommodation service, and safety orientation also affects pleasure consumer information satisfaction of sharing accommodation. The usability of information has been found to be the most influential factor in the satisfaction of practical information of shared accommodation service. This is the result of consumers tendency to reflect convenience, efficiency, simplicity, and hardness.
This study provide fundamental data to build up convenient and safe environment of the sharing accommodation. Also, the results of how consumers evaluate the information quality of sharing accommodation, and how information quality effect consumer information satisfaction of sharing accommodation can be used as the useful data for consumer education program and marketing strategies.
공유숙박 서비스는 새로운 소비행태로서 확산되는 추세이다. 그러나 공유숙박의 특성상 대규모의 숙박업체가 아닌 소규모의 영세사업자나 개인사업자가 숙박상품에 대한 정보를 제공하는 경우가 많아 전통경제와는 다른 소비자정보 문제가 발생할 수 있다. 소비자들이 공유숙박 서비스를 편리하고 안전하게 이용할 수 있는 환경을 마련할 필요하며, 이를 위해 공유숙박의 정보품질과 정보만족도에 대하여 심층적으로 살펴보는 것이 필요하다.
본 연구는 에어비앤비에서 정보를 탐색한 경험이 있는 소비자를 대상으로 공유숙박 정보만족도에 영향을 주는 요인이 무엇인지를 파악하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 각 정보 제공 주체의 정보품질 수준을 살펴보고, 돌째, 정보 제공 주체에 따라 정보품질의 차이가 있는지를 알아보고, 각 정보주체의 정보품질에 따라 각 정보주체의 중요도와 활용도에 차이가 있는지를 알아보았다. 마지막으로 정보 제공 주체별로 정보품질이 정보만족도에 미치는 영향을 밝혔다.
자료의 분석은 SPSS 프로그램을 이용하여 빈도분석, t-test, 대응표본 t-test, 요인분석, 다중 회귀분석을 통해 분석하였다. 본 연구의 분석결과 및 결론은 다음과 같다.
첫째, 공유숙박 서비스에서 각 정보 제공 주체가 제공되는 정보의 적시성, 신뢰성, 다양성, 오락성, 용이성, 생동감에 대한 소비자 평가의 전반적 수준을 살펴본 결과, 모든 정보 품질에 대하여 3점 이상으로 긍정적으로 평가하고 있었고, 그 중 호스트 정보의 용이성과 적시성, 플랫폼 정보의 생동감과 적시성, 소비자 정보의 용이성과 적시성에 대하여 더 긍정적으로 인식하고 있었으며, 모든 정보의 오락성과 다양성에 대해서는 상대적으로 낮게 인식하고 있었다.
둘째, 소비자들은 공유숙박 서비스에 있어서도 온라인에서의 소비자 구전정보인 소비자들이 제공하는 정보의 품질을 가장 높게 평가하였고, 의사결정을 내리는데 있어서도 가장 중요하게 활용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 모든 정보품질에 대하여 호스트가 제공하는 정보를 가장 낮게 평가하였다. 이밖에도 모든 공유숙박 정보 제공주체의 중요도에서 각각 정보 제공 주체의 정보품질을 높게 인식하는 집단이 낮게 인식하는 집단보다 정보의 중요도를 높게 평가하였고, 공유숙박 정보 제공주체의 활용도에서 각 정보 제공주체의 정보품질을 높게 인식하는 집단이 낮게 인식하는 집단보다 정보를 많이 활용하였다.
마지막으로, 다중 회귀분석을 통해 정보 만족도에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 실용적 만족도에 영향을 미치는 요인은 호스트와 플랫폼에서 제공한 정보의 오락성과 용이성, 소비자가 제공한 정보의 신뢰성, 오락성, 용이성, 생동감, 공유숙박 지식과 공유숙박 서비스에 대한 태도, 안전지향성으로 나타났다. 그리고 쾌락적 만족도에 영향을 미치는 요인은 각 정보 제공 주체가 제공한 정보의 오락성, 공유숙박 지식, 공유숙박 서비스에 대한 태도와 안전지향성으로 나타났다. 정보의 품질 중 호스트와 플랫폼 정보의 용이성, 오락성과 소비자가 제공한 정보의 신뢰성, 오락성, 용이성, 생동감과 소비자의 공유숙박 지식과 안전지향성 및 공유숙박 서비스에 대한 태도가 높을수록 정보 만족도는 높아져 이들 정보 만족도를 결정하는데 주요하게 작용하고 있음을 알 수 있었다. 모든 정보주체에서 정보의 오락성은 쾌락적 만족에 정보의 용이성은 실용적 만족에 유의한 영향을 미쳤는데, 이는 편리함, 효율성, 어렵지 않음과 가벼움, 재미있음을 중요시하는 요즘 소비자들이 경향을 반영하기도 한 결과라고 생각된다.
본 연구에서는 소비자의 공유숙박의 이용행동 및 각 정보주체의 정보품질을 살펴보고, 공유숙박 정보만족도에 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 이를 통해 먼저 공유숙박 서비스에서 제공하는 정보에 대한 소비자 요구를 파악할 수 있었다. 또한, 본 연구는 공유숙박 서비스에서 각 정보 제공 주체의 정보품질을 살펴보고, 호스트, 공유숙박 플랫폼과 소비자가 제공하는 정보별로 정보품질의 차이를 살펴봄으로써 공유숙박 서비스에서 제공되고 있는 정보를 개선하기 위한 기초자료로 활용될 수 있다는 의의를 가진다. 그리고 다양한 정보품질 중 특히 정보만족에 영향을 미치는 품질요소가 무엇인지, 영향력이 어떠한지를 파악하여 이를 바탕으로 소비자친화적인 공유숙박 정보 환경을 마련하는데 기여할 것이라 기대된다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151317
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Appears in Collections:
College of Human Ecology (생활과학대학)Dept. of Consumer Science (소비자학과)Theses (Master's Degree_소비자학과)
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