Publications

Detailed Information

H. Heine의 「서정적 간주곡」 중 음악적 표현을 위한 R. Schumann의 시어 선택에 대한 연구 : A Study on R. Schumann's Literary establishment on H. Heine's "Lyriches Intermezzo" for musical expression : Focused on Dichterliebe Op. 48
Dichterliebe Op. 48을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이아람

Advisor
전승현
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악대학 음악과, 2019. 2. 전승현.
Abstract
Abstract

A Study on R. Schumann's Literary establishment on H. Heine's "Lyriches Intermezzo" for musical expression:
Focused on Dichterliebe Op. 48

Lee, Ah Ram
Department of Voice
The Graduate School of Music
Seoul National University

Robert Schumann(1810-1856), one of Germany's most famous composer of romantic era, has a romantic poem such as Johann Wolfgang von Goethe(1749-1832), Heinrich Heine(1797-1856) for his lyrical text. Among those lyrical poems, Lyriches Intermezzo(1823), one of Heine's most popular poems, of Das Buch der Lieder(1827), inspired many composers to be reborn as various forms of music. Schumann selected 20 poems from this poem and adds poetry to his music and used musical technique that can express the mood of the poem and these attempts inspired later composers.

Heine's Lyriches Intermezzo composed of a total of 65 poems reveals a thematic irony of singing love as a sweet sheer, but with a satirical element suddenly emerging at the end of the poem. This is an irony technique that characterizes Heine's work. These aspects came from his identity, who was a good literary as well as a sharp political critic which was distinguishable part to the poet before. Heines undeniable poetry, which was different from the poets of the previous era, became a good material for Schumann, who is an outstanding composer and linguistic.

In over 300 songs, Schumann used his talents of literary and music as repeat poetic phrases, add and subtract poetry. He led Heines poetry delicately to his music maximizing the irony of Heine's poem. Through this works Schumann has established a new definition of song, not only his musical achievement. There is no question of his attempt to be a great development of a romantic artistic song from Schubert started and suggest a direction to move forward.

In this paper, by studying Dichterliebe(1840), a musical setting(song cycle) written in the year of the Lieder, in which Schumann's songwriting activity blossomed, I would like to show how Schumann enriched the irony in Heines poetry and had progress of his music to be the signature of romantic song cycle on higher level.
국문 초록


독일의 유명한 낭만파 예술가곡 작곡가 중에서도 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 당대 작곡가들이 그러하듯 괴테(Johann Wolfgang von Göthe, 1749-1832), 하이네(Heinrich Heine, 1797-1856) 등의 서정시를 가지고 많은 작품을 작곡하였다.

그중 하이네의 대표적인 시집인 『노래의 책』(Das Buch der Lieder, 1827) 중 『서정적 간주곡』(Lyriches Intermezzo, 1823)은 많은 작곡가에게 영감을 주어 다양한 형태의 음악작품으로 재탄생하는데, 특히 슈만은 이 시집에서 20곡의 시를 선택하여 본인의 음악에 맞게 시를 첨삭하고, 시의 분위기를 나타낼 수 있는 연주기법과 음형들을 전주와 후주 그리고 반주부에 그려 넣음으로써 그 당시 볼 수 없던 새로운 시도를 하였는데 이러한 시도들 또한 후대 작곡가들에게 깊은 영감을 주었다.

총 65개의 시로 이루어진 하이네의 서정적 간주곡은 감미로운 시어들로 사랑을 노래하다가도 시의 끝 무렵에 돌연히 나타난 풍자적 요소로 인해 앞에 쓰여진 내용과는 정반대되는 화자의 태도를 등장시키는 등의 아이러니(Ironie)가 등장하는데 이는 하이네 작품의 특징이 되는 낭만적 아이러니 낭만적 아이러니(Romantische Ironie) : 18세기 말에서 19세기 초에 걸쳐 일어난 예술가의 창조적 의식 태도의 하나. 아이러니란 통상적으로 비꼼·빈정거림·반어를 뜻하며, 그 본질은 상대방을 칭찬하고 긍정하는 체하면서 속으로는 헐뜯고 부정하는 점에 있다. 철학상의 용어로는 일찍이 소크라테스의 대화술이나 변증법에서 볼 수 있는 독특한 전술적 태도가 에이로네이아라고 불렸다. 이것을 독일 낭만파의 이론적 지도자 슐레겔(Friedrich Von Schlegel, 1772–1829)이 예술가의 창조적 의식 태도의 핵심으로 삼았다.
편집부『국어국문학자료사전』(서울: 한국사전연구사, 1994)
기법이다. 이는 훌륭한 문학가인 동시에 날카로운 정치적 비평가였던 그의 성격을 잘 드러내 주는 부분이며 이전 시대의 시인들과는 차원이 다른 하이네의 시는 뛰어난 작곡가이자 언어적 재능을 가진 슈만에게 좋은 재료가 되었다.
슈만은 그의 전반적인 가곡에 있어, 기존에 작곡가들이 지켜왔던 시의 형식과 단어를 바꾸지 않고 그대로 작곡하는 방식이 아니라 본인의 문학적 재능과 음악적 재능을 발휘하여 시 구절을 반복하고 시어를 가감하고 섬세하게 음악에 담아내어 슈만의 음악이 전형적으로 가지는 아름다움을 통해 하이네의 시가 갖는 아이러니를 더 극대화시켰고, 또한 연가곡이라는 정의를 새롭게 확립하였다. 슈만의 이러한 시도는 슈베르트로부터 시작된 낭만주의 예술가곡의 발전시킴과 동시에 나아갈 방향을 제시하였다.

본 논문은 슈만의 가곡 활동이 꽃을 피워 가곡의 해(Liederjahr)라고 불리는 1840년에 작곡된 『시인의 사랑』(Dichterliebe, 1840) 총 16곡 원래는 20곡이었으나 클라라 슈만의 권유로 출판 본에는 16곡만 수록. 후에 이 4곡은 2곡씩 나뉘어 Op. 127과 Op. 147에 삽입되었다.
을 연구함으로써 그가 문학적 가치를 높이 샀던 하이네의 시와 그 속에 아이러니를 자신의 음악에 어떻게 녹여내어 연가곡으로 재탄생 시켰는지를 알아보고자 한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151423
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share