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또 다른 포스트아파르트헤이트 공동체를 향하여:
『수치』에 나타난 합리성 비판과 비인간 공동체의 가능성

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Authors

정윤영

Advisor
이동신
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 인문대학 영어영문학과, 2019. 2. 이동신.
Abstract
『수치』에서 포스트아파르트헤이트 사회는 단순히 시대적 및 공간적 배경이 될 뿐만 아니라 그 당시 활동했던 진실화해위원회의 원칙과 신념이 인물들의 일상에서 반복되어 나타나는 모습을 보인다. 본고는 이전 비평가들과는 달리 진실화해위원회가 초기 포스트아파르트헤이트 사회에서 합리적 접근방식을 취했음에도 문제를 해결하지 못한 점이 작품 속의 사건과 갈등에도 공유된다고 주장한다. 또한, 이전 비평가들의 주장처럼 데이비드(David)가 작품 후반으로 갈수록 주변 인물과 동물에 대해 점점 공감력을 보이는 것은 사실이지만, 이런 모습까지도 진실화해위원회가 추구했던 합리성과 연결 지어야만 그 변화된 모습의 의미를 충분히 알 수 있다.

먼저 본론의 1장에서는 아파르트헤이트 과거를 청산하는 과정에서 진실화해위원회가 마주한 고민을 짚어본다. 진실화해위원회가 아직 정치적으로 불안정한 남아공 사회와 남아공 전통 사상을 동시에 고려하며 회복의 정의라는 노선을 택했지만, 이 방법이 결과적으로는 실패에 이르게 된 이유를 살펴본다. 이어서 진실화해위원회와 이에 대해 비판적이었던 사람들 모두 궁극적으로 특정 공동체에 부합하는 합리성에 의지했다는 사실을 지적하며, 이와 같은 문제가 작품 속에서도 어떻게 반영되는지 분석해본다. 학생을 성폭행했다는 논란으로 인해 열린 교내 청문회에서 데이비드가 내세우는 원칙과, 이후 데이비드의 딸이 윤간을 당한 후 그가 어떻게 대처하는지 차례로 살펴본다. 이때 진실화해위원회 관련 논란에 핵심적인 부분을 차지했던 이성과 합리성이 작품 속에서도 문제로 등장하며, 결국 이는 남아공의 아파르트헤이트 역사로 인해 포스트아파르트헤이트 사회에서도 계속되는 인종 갈등에 대해 해결책이 되지 못한다는 사실을 지적한다.

본론 2장에서는 데이비드가 자신의 상황에 대한 그 어떤 해결의 실마리도 찾을 수 없는 상태에서, 자신의 폐쇄적이고 개인주의적이었던 성향을 내려두고 주변의 인물들과 동물들과 관계를 개선해나가는 양상을 분석한다. 이전에는 데이비드가 교류의 대상으로 여기지 않았던 베브 쇼(Bev Shaw)와, 자신이 성폭행했었던 학생 멜라니(Melanie)의 가족과 관계를 회복하려고 시도한다. 이때 데이비드는 이들과 화해와 새로운 공동체의 형성을 시도하려는 것처럼 보이지만, 궁극적으로 그는 자신의 인종주의를 극복할 수 없으며, 이들과의 새 공동체가 의미하는 변화를 감당할 수 없는 인물이라는 점을 확인한다. 그럼에도 불구하고 데이비드가 이전에는 자신과 같은 세상을 사는 것으로 여기지 않았던 동물들의 삶에 대해 존중을 보이고 동물에 대한 연민을 갖게 되는 과정은 살펴볼 필요가 있다. 비록 데이비드와 동물의 관계는 제대로 무르익지 않은 채로 작품이 끝나지만, 쿳시의 또 다른 작품인 『엘리자베스 코스텔로』를 참조한다면 데이비드와 동물의 관계의 동물윤리학적 가능성을 엿볼 수 있다. 그 결과 남아공에서 그저 이성만으로는 사회의 문제를 해결하기 어렵지만, 3장에서 데이비드가 합리성, 그리고 이것이 통용되었던 기존의 사회를 벗어나서, 비인간적인 존재들까지 포함하여 새로운 공동체를 만드는 시도를 해야만 문제를 벗어날 수 있을 가능성이 생긴다는 점을 짚어본다.
While it has been frequently noted that the hearing scene in J. M. Coetzees Disgrace makes strong allusions to South Africas Truth and Reconciliation Commission hearings, relatively less attention has been shed on how the principles underlying the Commissions hearing procedures continue to dictate the thoughts and actions of the characters in the novel. As the story progresses, David shows an increasing sympathy for others around him, which is shown not only in his relationship with the Isaacs family and the Shaws, but is revealed most in his relationship with the sick and abandoned animals toward the end of the book. While this seems to be a solid indicator of his growth, as many scholars have noted, it is also true that this type of reading completely disregards the complications of history, race, and rationality that heavily envelop the plot and continue to do so even as David undergoes a change after Lucys rape. In contrast to previous criticisms of the novel, this thesis argues that it is hard to confirm Davids maturation within the novel, and that his change and its significance must be understood in the context of the Truth and Reconciliation Commissions pursuit of rationality. In addition, this thesis states that the significance of Davids budding relationship with animals can only be inferred through a different work by Coetzee, rather than be affirmed within the novel.

Chapter 2 will first closely examine what principles underwrote the Truth and Reconciliation Commissions decision to search for the third way specific to South Africa when it refused to take after the German and the Chilean models of a truth commission. Then the chapter will reveal that rationality was the principle the Truth and Reconciliation Commission had opted for, and that it was also reliance on this principle that ultimately caused the Commissions failure to bring about any significant changes in the post-apartheid South Africa. The chapter will then examine how the blind assumption of the acceptance of a certain kind of rationality is represented in the novel, mainly through David and the way he chooses to react to and cope with Melanies and Lucys rape.

Chapter 3 will focus on how David attempts to reconcile and build relationships with those he previously dismissed as inferior to himself, such as the Shaws and the Isaacs family. Despite his efforts, however, this chapter shows that he is ultimately unable to do so because of his innate racism, and because he was never the type of person that could bear the kind of change that a truly new community would require of him. Following this discussion, Chapter 3 examines Davids newfound sympathy and compassion for the animal lives he finds around himself. Because the novel ends before his relationship with animals fully develops, this thesis refers to Coetzees animal ethics found in his Elizabeth Costello. The chapter ends by concluding that South Africa may be able to free itself from the unresolved race issues that still haunt the post-apartheid society if its constituents are able to form a community with the nonhuman.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151546
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