Publications

Detailed Information

전자상거래의 국제규범 논의동향 및 국내법과의 정합성 분석
전자적 전송물에 대한 국내법 적용에 관하여

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박은솔

Advisor
구민교
Major
행정대학원 행정학과(행정학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 행정학과(행정학전공), 2019. 2. 구민교.
Abstract
본 연구의 목적은 국제 규범 차원에서 규율의 공백 상태에 있는 전자상거래(electronic commerce), 그 중에서도 특히 전자적 전송물(electronic transmissions)과 관련한 국제 규범 논의 경과 및 동향을 살펴보고, 이러한 국제규범이 어떻게 우리 국내법에 반영되어 있는지 각 법의 전자적 전송물 시장개방 수준, 규제정치 모형 등을 활용하여 다양한 각도에서 분석하는 것이다. 이러한 분석을 바탕으로 전자적 전송물의 법적 지위 등에 대하여 무형성 등 상품과 대비되는 서비스의 특성을 기준으로 향후 국제규범의 변화방향을 전망하고, 이에 따른 국내법 개정 방향을 쿼터제 적용과 법인세 부과 등 구체적인 사례를 활용하여 제시하려고 한다.
WTO에 따르면 전자상거래는 전자적 수단에 의한 상품과 서비스의 생산?배포?마케팅?판매 또는 전달로서, 이 때 전자적 수단에 의해 전달되는 대상이 전자적 전송물이다. 전자적 전송물의 법적 성격은 전자상거래 분야 통상논의에서 가장 핵심적인 쟁점 중 하나로, 이를 상품과 서비스 중 무엇으로 분류하는지에 따라 각각 적용되는 규범의 자유화 수준이 상이해진다. 즉, 상품에 적용되는 국제규범과 서비스에 적용되는 국제규범 중 어느 규범이 적용되는지에 따라 각국이 취할 수 있는 규제의 수준이 달라지기 때문에, 전자적 전송물에 어느 규범을 적용해야 하는지에 대하여 국가별 이해관계가 첨예하게 대립하게 된다.
현재 전자적 전송물의 상품 또는 서비스 해당 여부는 각 국가의 재량에 맡겨져 있다. 미국은 전자적 전송물의 거래를 보다 자유화하기 위하여 전자적 전송물을 상품으로 취급하는 반면, EU는 전자적 전송물의 거래를 허용하되 각국의 정책재량권을 확보하기 위하여 전자적 전송물을 서비스로 취급하는 방향으로 각각 자국의 법제를 발전시켜 왔다. 미국의 입장대로 전자적 전송물을 상품으로 취급할 경우, 상품 규범(GATT)에 따라 모든 전자적 전송물에 대하여 비차별대우 원칙들이 적용되어야 한다. 반면, EU의 입장대로 전자적 전송물을 서비스로 취급할 경우, 서비스 규범(GATS)에 따라 각국은 자국이 개방키로 결정한 전자적 전송물에 대해서만 비차별대우 원칙들을 적용한다. 즉, 자국이 미개방하기로 결정한 전자적 전송물에 대해서는 외국산 전자적 전송물을 자국산에 비해 차별하거나, 외국 간에도 특정국에만 특혜를 주어도 국제규범에 위배되지 않는 것이다.
현재 미국과 EU의 입장이 혼재된 국제규범은 국내법에도 반영되어 각 국내법 간에도 미국식, EU식, 혼합식 등 일관성이 없는 상황이다. Wilson의 규제정치모형에 따른 분석결과, 전자적 전송물 관련 시장개방을 목적으로 하는 법은 대부분 고객 정치형, 개방보다는 유보를 목적으로 하는 법은 대부분 기업가 정치형으로 나타났다. 그간의 국제통상협정 경과, 상품과 대비되는 서비스의 특성, 전자적 전송물에 대한 상품 규범과 서비스 규범의 적용 가능성 등의 요소들을 종합적으로 분석한 결과 향후 전자적 전송물에는 EU의 입장대로 서비스 규범이 적용될 가능성이 높아 보이며, 향후 이러한 방향으로 우리 국내법 또한 변화될 개연성이 높다.
This study aims to examine international norms on the international trends of e-commerce, especially electronic transmission, in the vacuum state of norms, and analyze how these international norms are reflected in our domestic laws from various angles by using liberalization level of each law and regulatory political model. Based on this analysis, the future direction of the international norms will be predicted in terms of the legal status of electronic transmission, and the characteristics of services compared to products such as intangibles. The direction of domestic law revision will be presented as well using specific examples such as quota application and corporate tax imposition.
According to the WTO, electronic commerce is the production, distribution, marketing, sale or delivery of goods and services by electronic means, and the object to be transmitted by electronic means is called electronic transmission. The legal nature of electronic transmission is one of the most important issues in the discussion of international commerce in electronic commerce, and the level of liberalization of norms applied to each depends on whether it is classified as goods or services. At this point, the national competitiveness of the e-commerce industry in each country causes a sharp conflict of interest This study outlines international norms applicable to products and to services, and examines how actual level of opening varies according to classification of electronic transmission.
At present, the classification of electronic transmission is at the discretion of each country. The United States advocates more liberalization of electronic transmission of goods, while the EU allows transactions of electronic transmission, but insists on securing policy discretion in each country.
When treating electronic transmissions as goods as the US position, non-discrimination principles should apply to all electronic transmissions in accordance with the GATT. On the other hand, when dealing with electronic transmission as services as the EU 's position, each country applies non-discrimination principles only for electronic transmissions that it has decided to open under the GATS. In other words, for electronic transmissions that are determined not to be opened by the host country, it can discriminate foreign electronic transmissions from its domestic electronic transmissions, or give a preferential treatment to one foreign electronic transmissions over other foreign electronic transmissions.
Currently, the international norms that incorporate the positions of the United States and the EU are reflected in domestic laws, which have no consistency among them. As a result of Wilson's regulatory politics model, most of the laws aimed at opening markets related to electronic transmissions were customer-oriented, and most of the laws aimed at reserving more than openness were entrepreneurial. As a result of comprehensive analysis of factors such as the passage of international trade agreements, characteristics of services compared with goods, GATS is likely to be applied to electronic transmissions in the future. Therefore, there is a high possibility that our domestic laws will also change in the future.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151681
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share