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Research on firm-level diversification framework with respect to measurements and activities : 다각화 지수 및 활동에 관한 기업 다각화 프레임워크 연구: 제약 산업의 실증 사례를 중심으로
Focused on the empirical case of pharmaceutical industry

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Authors

김경외

Advisor
황준석
Major
공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2019. 2. 황준석.
Abstract
시장 내외에서 발생하는 여러 불확실한 상황들 속에서 지속적으로 수익을 창출하고 경쟁 우위를 확보하는 것은 기업 활동에 요구되는 중요한 역량 중 하나이다. 이를 위해서 기업은 단순한 생존뿐만 아니라 지속적인 성장을 추구할 수 있는 경쟁력을 강화해야 한다. 이러한 측면에서, 다각화는 전략 경영 분야에서 가장 중요한 연구 주제이자 기업 활동으로 여겨지고 있다. 하지만 이를 달성하기 위해 요구되는 새로운 투자 및 기술과 시설 때문에 또 다른 한편으로 다각화는 복잡하고 불확실한 활동으로 알려져 있다. 이러한 의미에서, 전략적 제휴는 위험과 불확실성을 관리하면서 다각화를 달성하는 효과적인 수단으로 사용된다. 이에 기업들은 다각화 달성을 위해 제휴 포트폴리오를 구축하여 더 많은 파트너와 다양한 형태의 전략적 제휴 활동을 이어나가고 있다.

기업 다각화 관련 연구가 오랜 기간 지속되어 왔음에도 불구하고, 본 연구에서는 기존의 연구에서는 발견된 세 가지 한계점들을 다루고자 한다. 첫째, 다각화 지수의 선정 문제가 충분히 논의되지 않았다. 다각화의 개념은 그 특성에 따라 다르게 정의될 수 있으며, 기존의 다각화 지수들은 서로 다른 다각화 특성을 내포하고 있으므로 지수 선정에 관한 불충분한 논의는 단순한 결과의 차이뿐만 아니라 해석의 차이를 일으킬 수 있다. 둘째, 시장과 제품 다각화가 명확하게 구별되지 않았다. 이전의 연구에서 시장과 제품 다각화는 동일한 방식으로 측정되었기 때문에, 어떤 시장에 진입하고 어떤 제품을 개발할 것인지를 결정하는 실제 기업의 전략적 선택에 함의를 제공하는 데 한계를 나타냈다. 마지막으로, 기업의 제휴 포트폴리오 효과가 다각화에 미치는 효과를 보는 데 있어 제휴 포트폴리오 관리 능력의 역할이 고려되지 않았다. 더 많은 기업이 다른 파트너와 다양한 제휴 관계를 맺고 있음에도 불구하고 기존의 연구에서는 기업의 제휴 포트폴리오 관리 역량에 따른 그 효과의 차이를 보이지 못하였다. 이에 제휴 포트폴리오와 다각화의 관계를 이해하는 데 있어 제휴 포트폴리오 관리 역량에 대한 추가적인 접근 방식이 필요하다.

이에 본 연구는 다음의 세 가지 연구로 구성되었다. 먼저 첫 번째 연구에서는 다각화 특성의 관점에서 다각화 지수의 선택 문제를 다루었다. 다각화 지수의 내용 타당성을 확보하기 위해 특허 데이터를 이용한 기술 다각화를 세 가지 사례로 나누어 살펴보았다. 여기서 기존의 다각화 지수들은 Stirling이 제시한 다각화 프레임워크에 명시된 다각화 특성을 중심으로 분류하였고, 실증 분석으로는 각 지수 간의 패턴과 유사성을 분석하기 위해 주성분 분석을 사용하였다. 그 결과, 기존의 다각화 지수들은 두 가지 주요 구성 요소로 분류된다는 것을 확인할 수 있었다. 여기서 첫 번째 요소는 다각화의 균형을, 두 번째 요소는 다각화의 이질성을 나타내며, 각각의 대표 지수에는 Gini-Simpson과 Rao-Stirling이 제시되었다. 이러한 의미에서 본 연구는 균형 중심 및 이질성 중심 다각화 관점의 필요성과 대표 지수 선정의 근거를 제시하였다.

두 번째 논문에서는 기업 성과에 대한 기업 차원의 다각화의 효과에 대해 살펴보았다. 본 연구에서는 기업의 다각화는 시장, 제품 및 기술에 대한 기업의 다각화 활동으로 구성되었다. 시장과 제품 다각화는 제품이 판매되는 시장의 유형과 제품의 기능적 유형으로 구분되었으며, 기술 다각화는 특허의 기술분류코드로 측정하였다. 이와 함께 각 다각화 활동은 모두 균형 중심 및 이질성 중심 다각화 관점에서 측정되었다. 실증 분석에는 제약 산업의 사례를 중심으로 살펴보았으며, 이를 위해 기업의 시장, 제품 및 특허 데이터를 통합한 패널 데이터를 구축하였다. 그 결과, 기업 성과 향상을 위해 이질적인 시장 다각화, 균형 있고 덜 이질적인 제품 다각화, 그리고 집중되고 이질적인 기술 다각화라는 전략적 함의가 도출되었다.

셋째 논문에서는 개방형 혁신 활동과 기업의 다각화 간의 관계를 제휴 포트폴리오 관리 역량의 영향을 고려하여 분석하였다. 이를 위해 네트워크 분석을 이용한 기업의 제휴 포트폴리오 관리 능력 측정 방식이 제시되었으며, 회사의 개방형 혁신 활동들은 전체 누적이 아닌 연도별 거래 기록으로 평가되었다. 그 결과, 제휴 포트폴리오 관리 기능의 조절 효과가 확인되었는데, 이는 기업의 Outside-in 제휴 활동은 시장과 제품의 집중화된 다각화를 추진하고 Coupled 제휴 활동은 균형 잡힌 기술 다각화를 촉진하는 것을 확인하였다.

본 연구에서는 두 가지 다각화 관점으로 시장, 제품 및 기술로 구성된 기업 다각화 프레임워크를 제안하였다. 본 연구에서 제시한 다각화 프레임워크는 기업의 다각화 전략 유형을 일반주의자, 전문가, 개척자 및 보수주의자의 네 가지 유형으로 분류하는 데 사용할 수 있다. 또한, 본 연구는 기업의 다각화 활동을 이해하기 위한 개방형 혁신 활동과 제휴 포트폴리오 관리 역량을 함께 고려하여 분석하였다. 본 연구에서 제시한 기업 다각화 프레임워크는 이러한 접근 방식 외에도 기업의 다각화 활동을 분석하고 이해하는 다양한 형태로 사용되어 추가적인 전략적 시사점을 제공하는데 사용될 수 있다.
In a market economy, maintaining profits and competitive advantages are important issues for firms. It is necessary for firms to enhance their competitive capabilities to survive and pursue consistent growth while facing unexpected challenges from within and without the market. From this perspective, diversification has been one of the most important research topics in the field of strategic management. Diversification, however, is a complex and risky task as it requires new skills, technologies, and facilities. This study highlights and focuses on the role of strategic alliances for diversification
firms engage in multiple strategic alliances simultaneously with different partners as it allows them to manage risks and uncertainties. An alliance portfolio is important for understanding the promotion of diversification and has begun to be regarded as a unit of analysis.

Although diversification has been widely studied by various researchers, existing studies show the following limitations. Firstly, the selection issue of diversification indices has not been sufficiently discussed prior to the main analysis. Although each diversification index contains different properties of diversity and the result may differ depending on the nature of the selected diversification index, the selection of an appropriate diversification index remains an unresolved issue. Secondly, market and product diversification are not clearly distinguished
previous studies use the same measurement for both activities. Since a firms actual strategic decisions depend on which market to enter and which product to develop, the existing approach has limitations in providing the relevant implications for each activity. Lastly, the effect of an alliance portfolio on firm-level diversification is not discussed taking into consideration open innovation activities and alliance portfolio management capabilities (APMCs). As more firms are now entering into various alliances with different partners, an exploration of the effects of an alliance portfolio with respect to open innovation activities and APMCs is needed.

With respect to the abovementioned issues, this thesis comprises three different articles. In the first article, the selection of a diversification index is examined empirically with respect to the properties of diversity. In order to obtain the content validity of the diversification index, technology diversification using patent data is examined with three different cases and various diversity indices. Based on Stirling (2007)s diversity framework, each diversification index is classified based on its relevant properties. For the empirical analysis, a principal component analysis is conducted to analyze the patterns and similarities between the indices. As a result, diversification is classified based on two principal components. The first group relates to the balance of diversification while the second group reflects variety and disparity. In this sense, the consideration of two diversification perspectives (balance-centered and hetero-centered diversification) is suggested for diversification studies.

In the second article, the effects of firm-level diversification on firm performance are explored. Here, firm-level diversification includes a firms market, product, and technological diversification activities. Market and product diversification are distinguished by measuring each with the market type and the product type. In addition to this, balance-centered and hetero-centered diversification perspectives are applied for the measurement of diversification. For the empirical analysis, a case involving pharmaceutical firms is selected and panel data is constructed by integrating a firms market, product, and patent data. The following distinct strategic implications for each activity are derived from the results: more balanced and less heterogeneous diversification for product diversification, heterogeneous market diversification, and concentrated technology diversification.

In the third article, the relationship between open innovation activities and firm-level diversification are investigated taking into consideration the moderating effect of APMCs. For this purpose, a network analysis is implemented to measure APMCs and a firms open innovation activities are evaluated using individual deal records. With respect to the moderating effect of APMCs, outside-in activities promote focused and less-heterogeneous market and product diversification while coupled activities increase balanced technology diversification.

This study proposes a firm-level diversification framework including market, product, and technological diversification activities with two diversification perspectives (balance-centered and hetero-centered), which can overcome and address the limitations of previous studies. The proposed diversification perspectives can be used to classify firms diversification behaviors into four types: generalist, specialist, pioneer, and conservative. In addition, this study integrates open innovation activities and APMCs to derive an understanding of firm-level diversification. With this approach, further studies can be implemented to elucidate the trends in each diversification activity.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/152010
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