Browse

Modernization of rade agreements for green subsidies: An empirical analysis : 계량경제분석에 기반하여
녹색보조금에 관한 무역협정 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
황현정
Advisor
안덕근
Major
국제대학원 국제학과(국제통상전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제통상전공), 2019. 2. 안덕근.
Abstract
최근 녹색상품의 무역규모가 빠르게 성장하는 추세이며, 많은 국가들이 자국 녹색산업 육성 및 국제 경쟁력 제고를 위해 보조금, 세제혜택 등 다양한 지원 정책을 확대하고 있다. 이러한 녹색 보조금이 국제무역에 영향을 미칠 경우, 세계무역을 규율하고 있는 WTO 규범의 적용대상이 될 수 있다. 따라서 본 논문의 주요 목적은 녹색 보조금 사용을 위한 정책 공간을 확보하기 위해 WTO 규범을 현대화 해야하는지에 대해 논의하고, 녹색보조금과 다자무역규범을 상호 조화시킬 수 있는 방안을 모색하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 환경 및 무역 효과에 대한 계량 경제분석을 바탕으로 녹색 보조금에 대한 정당성을 분석한다.
The purpose of this study is to assess whether the WTO rules should be modernized to provide more policy space for green subsidies. The study will consider the justification for such subsidies based on empirical analysis on its environmental and trade effects, and analyse how current trade and environmental rules govern green subsidies. And then this study will suggest ways to improve trade rules so as to avoid trade disputes. The thesis proceeds in seven sections: Section II discusses definition of green subsidies and how they are used in countries. Secion III and IV discusses why the use of green subsidies are justified. It analyses environmental and trade effects of green subsidies using various empirical estimations. Section V details how international economic and environmental law govern green subsidies. Section VI analyses whether the modification of trade rules can have positive environmental effects. Section VII is the conclusion which lays out options for making WTO law more compatible with appropriate green subsidies.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/152104
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._국제학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse