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무목적에 의한 조형 창작과 이를 활용한 디자인 가능성 모색
Non-Purpose Form Creation and Its Application in Design

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Authors
임유진
Advisor
박영목
Major
미술대학 디자인학부 디자인전공
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 미술대학 디자인학부 디자인전공, 2019. 2. 박영목.
Abstract
디자인의 정의나 디자인 프로세스의 사례에서, 디자인은 특정한 목적을 수반하는 조형 창작 활동으로 여겨진다. 그러나 이러한 목표 지향적 디자인 프로세스에서는 목적이 분명하지 않으면 디자인을 시작할 수 없다는 문제가 있다. 연구자는 목적이 없는 조형 창작을 통해 새로운 제품디자인을 개발한 경험을 바탕으로, 목적을 정하지 않고 무언가를 그리거나 탐색하는 행위가 새로운 디자인의 기회를 제공할 가능성이 있음을 알게 되었다.

따라서 본 연구의 목적은 이론적 고찰과 실제 작품 창작을 통하여 디자인에서 강조되는 목적성이 가지는 의미와 한계를 밝히고 디자인에서 목적을 정하지 않는 것의 창의적 가능성 및 이점을 제시하는 것이다.

여러 문헌에 나타나는 디자인의 정의와 디자인 프로세스 사례를 조사하여 고찰한 결과, 디자인에서 목적은 디자인이 일종의 합리적인 문제해결과정이라는 생각을 바탕으로 강조되는 경향이 있고, 협업과 효율성이 필요한 산업적 측면에서 의의가 있다.

그러나 이러한 관점에서 목적성을 강조하는 디자인 패러다임은 디자이너가 예술적 창조로써 디자인 그 자체를 목적으로 삼을 수 있다는 사실을 논의하지 않고, 창의적 과정에서 새로운 디자인의 기회를 귀납적으로 모색하거나 목표로 하지 않은 결과를 활용할 가능성을 어렵게 하며, 오늘날 디자이너가 필요가 주어지지 않은 상황에서도 독립적으로 디자인할 수 있다는 시대적 조건이 반영되어 있지 않다.

디자인 과정에서 목적을 정하지 않는 것은 생각하지 못한 디자인 기회를 발견하거나 발전시킬 수 있는 창의적 가능성이 있다. 유희적 창작은 특별한 목적이 없어도 무언가를 그리고 만들면서 새로운 결과를 만들 수 있다는 점에서 창의적 가능성을 가진다. 또한 혁신은 뜻밖의 발견을 통해서도, 또는 목표와 다르거나 못 미치는 결과를 새로운 방식으로 활용함으로써 탄생할 수도 있다. 더불어 오늘날 독립 디자이너들은 생산기술과 유통망의 발달로 인해 직접 작품을 디자인하고 판매할 수 있으므로 목적이 불분명하거나 체계적이지 않은 방식으로도 디자인을 진행할 수 있다.

본 논문에서는 특별한 목적 없이 지점토로 형태를 만들고 그 형태를 응용하여 실용성을 가진 여러 가지 작품을 디자인하였다. 연구자는 2013년에 목적이나 의도를 분명하게 수립하는 디자인 프로세스에서 어려움을 겪은 뒤, 2014년부터 유희적이고 즉흥적인 방식으로 쓸모를 고려하지 않은 다수의 입체 조각을 제작하였다. 만들어진 형태의 디자인적 활용 가능성에 착안하여 2015년에는 3D 스캔 및 프린트를 통하여 화분을 디자인하였고, 2016년에는 실리콘 주형을 제작하여 비누를 만들고, 독립 디자이너로서 예술시장 및 박람회에 참가하여 판매하였다. 2017년부터는 공간부터 소품까지 각양각색의 활용방안을 디지털 드로잉으로 전개하였고, 2018년에는 영감의 원천으로써 지점토 조각의 형태를 보다 은유적인 차원에서 활용하며 여러 디자인 작품을 표현하였다.

목적 없이 시작하는 디자인 과정은 일반적인 디자인 프로세스로서 효율성과 범용성이 낮다는 단점이 있지만, 디자인의 필요가 분명하지 않은 상황에서 디자인 기회를 모색하거나 새로운 외관의 제품을 디자인할 수도 있다는 장점이 있으므로, 효율성보다는 창의성을 우선시하는 일부 소규모 독립 디자인 프로젝트에서 유용할 수 있다.

본 연구는 산업과 공학의 측면에서 강조되었던 디자인 과정의 목적성이 지니는 한계와 이에 대한 대안으로서의 무목적의 창의적 가능성을 제시하였으며, 작품을 통하여 디자이너가 분명한 목적이 없어도 디자인을 시작하고 창의적으로 발전시킬 가능성을 확인하였다.
Design is regarded as a creative activity which involves a specific purpose both by the definition of design and the design process. However, specifying the objective in advance can cause difficulty starting the design process. On the other hand, experience shows creative activities like aesthetic creation without an objective can provide a new opportunity for design.

This research aims to identify the meaning and limitations of objective in design and stating creative possibilities and advantages of designing without purpose, through both a theoretical approach and actual design projects.

Literature review of the definition of design and case studies of the design process shows that goal-directed design process tends to be considered important based on the idea that design is a rational problem-solving process and shows significance in an industrial standpoint of collaboration and efficiency.

However, in the point of view stated above, present design does not regard the possibility that designers can design as an end in itself or find new solutions by chance or inductively. It also does not concern that some independent designers can design when there is no given needs or opportunity for new design in reality.

Having no specific objective in design has the potential to find new and unexpected opportunities. Designers can conduct creative activities in a playful way and seek opportunities for new design possibilities. Innovation can be brought by chance or by making use of the result deviated from its original purpose. And designers can produce and sell products independently with the help in growth of manufacturing technology and sales platforms making it possible to design with no fixed goal or plan.

In this study, actual design projects were conducted by creating form first without specific purpose and making use of it for various products. Personal experience that clarifying objective caused difficulty to explore new design opportunity in 2013 triggered the start to create many clay sculptures in a playful and impromptu way from 2014. With an idea making use of the sculpture to design new products, flower pots were made using 3D scanner and 3D printer in 2015, and soaps were made using a mold in 2016 which was sold in an art market and fair as an independent designer. In 2017 a search for various applications was conducted through free digital drawings. The shape of clay sculpture became a source of inspiration and was used for a metaphorical expression in design in 2018.

The process of design without purpose has weaknesses in efficiency and an application as a general design process. However it helps discovering new opportunities and forms when there is no specific goal and can be useful for independent design projects where creativity is valued.

In conclusion, the result of this research identifies the limits of the conventional goal-directed process of design, which is emphasized in industrial and engineering perspective. It also shows the creative possibility that designers can start and accomplish design without specific purpose.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/152210
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._디자인학부)
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