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기획사 주도형 블록버스터 전시의 전시 문화 확산에 대한 역할 고찰

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Authors
조은영
Advisor
정영목
Major
미술대학 협동과정미술경영
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 미술대학 협동과정미술경영, 2019. 2. 정영목.
Abstract
막대한 자본 투자를 통해 만들어지고 대규모 관람객이 유입하는 전시들, 이른바 블록버스터 전시들이 국내 미술관 및 전시 공간에서 지속적으로 기획·실행되고 있다. 블록버스터 전시는 국내에서 비교적 짧은 기간 동안 새로운 전시 형태로 자리 잡으면서 이에 대한 장·단점이 논의되고는 있으나, 다양한 담론을 생산하지는 못하고 대체적으로 두 가지의 기조, 전시의 대중화에 대한 긍정적 입장 혹은 지나친 상업화와 획일성에 대한 부정적 입장으로 나뉘어 공방을 펼치는 양상이다. 더욱이 이 논의들은 국내 블록버스터 전시에 대한 전체적인 조망이 없는 단편적인 사례 연구나 원론적 제언에 그치고 있는 정도이고 블록버스터 전시의 종합적 영향이나 역할에 대한 연구는 부재하다.

이에 본 연구에서는 국내 블록버스터 전시가 지속적으로 열리고 있는 원인과 배경에 대해, 또 그 성격이나 유형이 초기의 전시들과 비교하여 어떻게 변화하고 있는지에 대해 총체적으로 조명하여 국내 블록버스터 전시의 현황과 변화 및 특성을 전체적 흐름 안에서 분석하였다. 더불어 국내 블록버스터 전시가 미술관과 관람객 모두에게 어떠한 영향을 미치고 어떠한 역할을 해왔는지에 대해서도 객관적 통계 자료를 통해 분석하였고 특히 블록버스터 전시의 관람객에 대한 질적인 영향을 연구하기 위해서 이를 평가할 준거를 도출하였다.

연구 고찰과 분석 결과, 국내 블록버스터 전시는 시간의 흐름에 따라 유형과 형태가 변화하였으며, 그 특징을 크게 세 개의 유형으로 분류할 수 있었다. 이러한 전시의 변화에 따라 수동적 관람자였던 관람객은 수동과 능동이 공존하는 적극적 참여자를 거쳐, 소셜 미디어(Social Media)를 통한 구전 효과를 만들어내는 인플루언서(Influencer)로, 전시 마케터(Marketer)로서의 관람객이 되었다. 국내 블록버스터 전시는 미술관 관점에서 전시의 다양화 및 재정난, 관람객 개발이라는 문제들을 동시에 해결해 주는 경영 마케팅 방법으로서 큰 기능을 해오고 있었고, 관람객 관점에서는 많은 대중들이 미술 전시를 비교적 쉽게, 또 많이 접할 수 있는 기회를 제공하여 전시 관람의 증가를 가져왔다. 이와 같이 국내 블록버스터 전시는 미술관과 관람객 두 측면 모두에 상호 작용하여 왔으며 결과적으로 전시 문화가 확산되는 데에 중심 역할을 해왔다.
Blockbuster Exhibitions', which are created through massive capital investment and attracted by large audiences, are constantly being planned and executed in domestic museums and exhibition spaces in Korea. Although the Blockbuster Exhibitions have been discussed in terms of the advantages and disadvantages of the new exhibition form in Korea, it has not produced various discourses, but it has been generally divided into two keynotes, the positive attitude toward the popularization of exhibitions, or the negative attitudes toward the excessive commercialization and uniformity.

    Therefore, this study analyzed the current status and overall changes of the Blockbuster Exhibitions in Korea, explaining the causes and backgrounds of the them, and how their characteristics and types are changing compared to the early exhibitions. In addition, I analyze how visitors are reacting and how they are affected by the changes of the Blockbuster Exhibition patterns, including qualitative influences. In conclusion, Blockbuster Exhibitions in Korea have increased the number of visitors to the museums by providing them with an opportunity to access arts relatively easily. Visitors who were passive spectators became active influencers and marketers as well, creating word-of-mouth effects through social media. Also, Blockbuster Exhibitions have been playing a big role for the audience development and solutions of financial difficulties as marketing tools in museums. Thus, the Blockbuster Exhibitions have played a central role in spreading the exhibition culture through interaction between museums and visitors in Korea.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/152234
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Program in Arts Management (협동과정-미술경영전공)Theses (Ph.D. / Sc.D._협동과정-미술경영전공)
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