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태풍 시뮬레이션에 의한 확률론적 교량설계풍속 산정방법

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Authors
정하승
Advisor
김호경
Major
건설환경공학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 건설환경공학부, 2012. 2. 김호경.
Abstract
본 논문에서는 열대성 저기압에 의하여 지배를 받는 우리나라 해안지역 중 장대교량 건설 예정지의 풍속을 추정하기 위한 태풍 몬테카를로 시뮬레이션 방법을 정립하였다.
이를 위하여 1951 ~ 2011년, 즉 61년간의 RSMC 최상 경로 데이터를 이용하였다. 관측 데이터를 토대로 태풍 파라미터의 확률분포모델을 구성하였고 이를 바탕으로 관심지역의 재현주기별 기본풍속을 산정하였다. 또한 검증을 위해서 울산지역에 대해 몬테카를로 시뮬레이션으로 산정한 재현주기별 기본풍속과 울산기상대 장기풍속 데이터의 통계처리를 통한 값을 비교하였다.
장대교량 건설 예정지인 울산, 영광, 거제지역의 재현주기 별 기본풍속을 산정해서 도로교설계기준에서 제시하고 있는 값과 비교한 결과, 현재 도로교설계기준의 값은 상당히 보수적인 값으로 이는 추가연구를 통해 조정이 필요할 것으로 보인다.
This paper describes Monte Carlo simulation procedure to estimate basic wind speeds when a typhoon struck Korean costs. For this purpose, RSMC meteorological data (1951~2011) are used. A wind field model for the typhoon is constructed by using RSMC data and an estimation of basic wind speeds is given for the return period. To validate the procedure, a comparison between basic wind speeds and values for statistic analysis using nearby weather station data is also provided in this paper.
Results of simulation for three sites (Ulsan, Yeonggwang, Geoge) where are planned to be built long span bridges are much lower compared to values recommended by Korea Bridge Design Code(KBDC). It may be assumed, after additional research, modified KBDC values are required.
So, after additional research and modified KBDC value is needed
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154440

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000734
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College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Civil & Environmental Engineering (건설환경공학부)Theses (Master's Degree_건설환경공학부)
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