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회사채 발행기업의 이익관리에 관한 연구

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dc.contributor.advisor조재호-
dc.contributor.author이신애-
dc.date.accessioned2019-06-25T15:11:20Z-
dc.date.available2019-06-25T15:11:20Z-
dc.date.issued2012-02-
dc.identifier.other000000001207-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/154534-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001207-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2012. 2. 조재호.-
dc.description.abstract본 논문은 재량적 유동발생액을 이용하여 회사채 발행 시 기업의 이익관리가 존재하는지를 살펴본다. 표본기간은 2000년 1월부터 2007년 12월까지 발행된 비 금융기업의 무보증회사채를 대상으로 하였으며 회사채 발행 전후 3년간의 연도별, 등급별 이익관리를 분석한다.
또한 이익을 관리하는 회사채 발행 기업의 회사채 발행 이후 신용등급 변화를 확인한다. 이에 더하여 회사채 발행기업의 이익관리 행위가 회사채 신용등급평가 회사와 채권시장을 오도하는지 확인하기 위하여 회사채 발행일의 회사채 신용등급과 발행수익률에 대해서 회귀분석을 실시함으로써 회사채 발행 시 기업의 이익관리가 회사채 신용등급과 발행수익률에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 한다.
연구 결과, 회사채 발행 기업들은 이익 관리를 하는 경향이 있는 것으로 나타났으며 이익관리를 상대적으로 더 많이 하는 기업일수록 회사채 신용등급이 하향 변경될 확률이 더 높은 것을 발견하였다. 또한 회사채 발행연도의 이익관리는 회사채 발행일의 회사채 신용등급과 양(+)의 관계, 회사채 발행일의 발행수익률과는 음(-)의 관계가 있음을 확인하였다. 따라서 이익관리를 통해 회사채 신용등급평가회사와 시장 참여자들을 오도하려는 회사채 발행기업의 노력이 유효하게 작용할 수 있는 가능성을 발견하였다.
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dc.description.abstractThe main purpose of this study is to verify the hypothesis that bond offering firms manage earnings surrounding bond offerings.
This paper examined issued bonds during a seven-year period of from 2000 to 2007. The selected sample is public non-guaranteed bonds without options, convertibility and exchangeability. The bonds issued by financial firms are also excluded.
Assuming that discretionary current accruals indicate earnings management activity of firms suitably, this study measures earnings management efforts of bond offering firms using discretionary current accruals. Discretionary current accruals are estimated by modified Jones(1991) model.
First, I investigate the existence of bond offering firms earnings management activity.
Then I analyze my sample using cross-sectional ordered logistic regression and OLS regression to find out whether bond offering firmsEM(earnings management) efforts mislead ratings agencies and the bond market.
I find that bond offering firms tend to manage earnings upward surrounding the offering year and bonds of aggressive earnings management tend to be downgraded at a relatively higher rate after the offering than those of firms with less aggressive earnings management.
Cross-sectional logistic regression results indicate that more aggressive earnings management efforts are associated with higher bond ratings at the bond offerings. Cross-sectional OLS regression results show a negative relation between earnings management and the offering yields at the bond offerings.
Those results mean earnings management efforts of bond offering firms can mislead rating agencies and the bond market. Therefore, I find a possibility that these efforts can work efficaciously.
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dc.format.extent53-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc658-
dc.title회사채 발행기업의 이익관리에 관한 연구-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation경영학과-
dc.date.awarded2012-02-
dc.contributor.major재무금융-
dc.identifier.holdings000000000006▲000000000011▲000000001207▲-
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