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<鵲華秋色圖>연구 : Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains Reinterpreted - focusing Zhou Mis will to emulate Northern Song literati
周密의 북송 문인 문화에 대한 선망을 중심으로

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Authors

이지호

Advisor
장진성
Major
고고미술사학과(미술사학전공)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 고고미술사학과(미술사학전공), 2012. 2. 장진성.
Abstract
조맹부(趙孟頫, 1254-1322)가 그린 는 그의 오랜 동향(同鄕) 친구인 주밀(周密, 1232-1298)에게 선물로 그려준 그림이다. 1296년에 조맹부는 원나라 조정에서 오랜 기간 관직 생활을 한 뒤 고향으로 돌아왔다. 관직을 역임하는 동안 조맹부는 제남(濟南)에서 4년에 가까운 시간을 보냈다. 제남은 춘추시대(春秋時代)에 제(齊)나라가 다스렸던 지역이다. 또한 그곳은 주밀의 조상들이 북송이 멸망하기 전에 거주한 장소였다. 이 그림은 주밀이 두 눈으로 보고자 하였으나 그럴 수 없었던 선조들의 땅 제남의 풍경을 묘사하고 있다. 조맹부는 선물로서 이 그림을 제작하였다. 그러한 까닭으로 그는 이 그림의 주제와 양식에서 주밀의 취향을 반영하고자 심사숙고하였을 것이다. 그러나 에 대한 기존 연구는 주밀이 그림의 제작과정에서 어떠한 영향을 미쳤는지 심도 있게 다루지 않았다. 이 논문은 그동안 잘 다루어지지 않았던 그림을 받는 사람의 취향과 관점에 대해 조명한다. 이 논문을 통해서 의 소박한 시골 풍경 이면에 풍부한 내용이 함축되어 있음을 발견할 수 있다.

주밀은 남송 왕조가 성립한 문화를 다방면으로 향유한 사람이었다. 비록 주밀의 조국은 멸망하였지만, 그 문화는 양자강 이남에서 견고하게 지속되었다. 조맹부는 주밀 보다 20살가량 나이가 어렸다. 그러나 두 사람은 예술에 대한 관심을 공유하는 친한 친구였다. 중국의 서방과 북방에서 많은 사람이 양자강 남쪽으로 이주하게 되면서 예술을 사랑하는 사람들과 수장가 및 감정가의 모임 또한 확대되었다. 주밀은 이러한 관계망의 중심에 있었다. 기록에 따르면 주밀은 상당히 전문적인 면모를 지닌 감정가(鑑定家)였다고 추정된다. 그러한 까닭으로 많은 사람들은 자신들이 새로이 소장하게 된 작품들에 대한 통찰력과 지식을 얻기 위해 주밀과 교류하였던 것으로 보인다. 이러한 상황은 주밀이 서화에 대한 취향을 제시할 수 있도록 하였으리라고 추측된다. 주밀은 항주 부근에 사는 약 40명의 수장가의 소장품 목록에 대한 책을 집필하였다. 그 책의 이름은 『운연과안록(雲煙過眼錄)』이다.

이 책에 기록된 소장품 가운데 원우당(元祐黨), 혹은 소식(蘇軾, 1036-1101) 일파(一派)로 간주되는 북송 문인들의 작품은 상당수를 차지한다. 이러한 취향은 소식과 그 문인들에 대해 깊은 관심을 가졌던 주밀에 의해 선도되었을 수 있다. 소식과 그 일파 및 그들이 창조한 문화에 대한 주밀의 관심을 증명하는 또 다른 증거로는 주밀이 스스로를 제 지역의 사람(齊人)으로 표방하고자 한 기록들이 있다. 주밀은 송나라의 역사에 대하여 여러 권의 책을 저술하였다. 이러한 책들 가운데 『제동야어(齊東野語)(1291)』 라는 책이 있다. 그 책의 서문에서 주밀은 스스로를 제 지역의 사람으로 나타낸다. 주밀은 한 번도 제남이나 그 근방에 방문한 일이 없는데도 여전히 그는 스스로를 그와 같이 나타내고자 하였다. 아울러 그는 조상들로부터 물려받은 참된 역사 기록에 대하여 논하였다. 주밀은 그가 물려받은 기록들이 세간에 도는 말이나 공식적인 역사 기록과 다른 것이었고 더욱 믿을만하였다고 주장하였다. 이러한 기록들을 통해 우리는 주밀이 그의 조상과 더불어 조상들이 북송 멸망 이전에 살았던 옛 제나라의 고지인 제남에 대해 큰 자부심을 갖고 있었다는 점을 알 수 있다.

같은 맥락에서 또한 제(齊) 혹은 북송 당시의 제남 지역을 나타내는 상징으로 간주할 수 있다. 이 그림에 묘사된 풍경이 조보지(晁補之, 1053-1110)가 원우 9년 에 썼다고 추정되는 「북저정부(北渚亭賦)」가 그리는 풍경과 유사하다는 점도 이러한 추측을 뒷받침한다. 원우 9년에 조보지는 제남 지역에서 관리로 일하였다. 주밀은 「북저정부」를 읽고 이 글에 대하여 감상문을 썼다. 주밀은 『제동야어』에 기재된 「북저정부」의 감상문에서 조보지가 그의 스승인 소식의 「적벽부(赤壁賦)」를 모방하였다는 평에 대항하여 조보지를 변호한다. 주밀은 조보지가 단순히 모방하는 자의 수준을 넘어선다고 하였다. 나아가 「북저정부」또한 그 나름의 가치가 있다고 하였다. 조맹부는 글에 능한 문인(文人)이었고 제남에서 5년 가까이 관직을 역임하였기 때문에 북저정을 중심으로 조보지로부터 주밀로 이어진 문학적 전통에 대해 잘 알고 있었을 것이다. 앞서 언급하였듯이 의 풍경과 「북저정부」의 풍경은 유사한 점이 많다. 이러한 연유로 는 「북저정부」를 시각화한 문학적 도해일 가능성이 높다. 이와 같이 미루어 볼 때, 조맹부는 를 통해 자신이 상상으로만 그리던 풍경을 그림으로 실견할 수 있는 기쁨을 주밀에게 주고자 하였다고 추정된다. 아울러 이 그림은 스스로를 제 지역의 사람으로 표방한 주밀의 자기정체성을 강화하는 역할을 하였을 것이다.

그런데 에 그려진 두 산의 역사적 중요성은 현격하게 달랐다. 화부주산은 춘추시대에 제나라와 진나라(晋) 간에 벌어진 중요한 전쟁의 배경이었다. 한편 작산은 어떠한 역사적 사실과도 관련되지 않았다. 그러나 작산과 관련된 문학적 전통은 매우 풍부하였다. 이러한 전통은 당(唐)대의 이백(李白, 701-762)과 두보(杜甫, 712~770)로부터 시작되었고, 북송대에는 소식의 문인들인 진사도(陳師道, 1053~1101)와 황정견(黃庭堅, 1045~1105)등에 의해 더욱 풍성해졌다. 그러한 연유로 주밀과 조맹부는 작산을 유명한 인물들과 연관된 문학적 의미가 있는 산으로 간주했을 것이라고 추정된다. 앞서 살펴 본 것처럼 주밀은 소식과 그 일파가 창조한 북송 문인 문화에 대해 지속적인 관심을 갖고 있었다. 주밀이 이들에게 관심을 가진 이유 중 하나는 이들의 시대가 송대 문인 문화의 황금기를 의미하였다는 점이라고 간주된다. 아울러 소식과 그의 일파는 주밀과 그 세대에게 도학(道學)의 원류(原流)라고 여겨졌다는 점도 그러한 이유 중 하나라고 추정된다. 그러한 까닭으로 작산은 역사적 지명도가 현저히 부족함에도 불구하고 화부주산과 동등한 중요도를 갖고 표현될 수 있었다.

주밀의 취향은 선묘를 강조하는 화면에도 반영되어 있다. 이러한 특징은 보통 오대(五代)의 화가 동원(董源, ?~약 962)의 화법과 연관지어져왔다. 그러나 이러한 화법은 이공린(李公麟, 1049-1106)과도 깊이 연관되었을 가능성이 있다. 이공린은 소식과 친밀하였으며 『효경(孝經)』등의 고전(古典)을 도해한 그림들로 유명하였다. 아울러 이공린은 『운연과안록』에 등장하는 화가들 중 가장 인기가 있었다. 이공린은 백묘법(白描法)이라는 독특한 화풍으로 유명하였다. 이 화법은 종이에 먹만을 사용하여 채색 없이 인물을 묘사하는 화법이었다. 조맹부의 현전작 가운데 조맹부가 백묘법을 능숙하게 구사했음을 보여주는 작품들이 있다. 그러한 까닭에 조맹부는 이공린의 화법을 잘 알고 있었던 것으로 추정된다. 와 이공린의 그림을 연관 지은 최초의 인물은 명대의 유명 수장가인 항원변(項元汴, 1525-1590) 이었다. 동기창(董其昌, 1555—1636)이 쓴 의 제발에 따르면 항원변이 이공린의 와 조맹부의 를 일러 연진검(延津劍)이라고 하였다고 한다. 연진검은 두 개의 명검이 합쳐지면 용이 되어 승천한다는 고사와 관련이 있다. 이공린의 산수화는 현재 남아있지 않다. 이러한 연유로 이공린의 작품 대신 이공린의 영향을 많이 받은 교중상(喬仲常, 약 12세기)의 를 와 비교하였다. 교중상은 이공린의 조카이자 제자였다. 그는 백묘법에 능숙하였으며 그 쓰임을 산수화까지 확장시켰다. 한편 는 채색이 쓰였지만 선묘가 더욱 강조되어 있다. 와 를 비교하면 갈필의 사용, 유려한 선묘, 나무의 묘사 등에서 유사점을 발견할 수 있다. 특히 나무의 옹이 표현이 매우 비슷하다는 점을 볼 수 있다.

두 점의 그림은 문학적인 내용을 도해한다는 점에서 비슷하지만, 기반이 된 문학작품을 묘사하는 방식에서는 큰 차이가 있다. 교중상은 그가 그린 각 장면에 해당하는 시구(詩句)를 그림에 병기(倂記)하였다. 그러나 조맹부는 화면에서 두루마리 모양의 명패를 그려 장소의 이름을 표기하거나 해당하는 부분의 시구를 병기하는 방식을 사용하지 않았다. 즉 조맹부는 어떠한 문학적인 설명도 제공하지 않았다. 이와 같이 문학적인 내용을 표현하는 방식은 조맹부를 통해서 더욱 세련되고 암시적으로 변화하였다. 이러한 까닭으로 의 경우 그림에 함축된 의미를 향유하기 위해서는 그림을 감상하는 사람이 그 배경이 되는 문학적인 내용과 역사적인 전거를 우선적으로 습득할 필요가 있었다. 는 조맹부가 주밀을 위해 제작한 회화적 수수께끼였다. 수수께끼가 보다 재미있고 만족스러운 것이 되도록 조맹부는 그림에 회화적 표지를 통해 다양한 문학적 내용을 숨겨놓았다. 조맹부와 주밀이 그랬듯이 를 해석하고자 한다면, 그들과 같이 700년이 넘는 시간동안 당송 문인들에 의해 창조된 문학전통을 섭렵할 필요가 있었다. 그러한 까닭으로 두 사람에게 이 그림은 예술작품이라기 보다는 개인적인 선물에 가까운 것이었다. 이 그림은 조맹부와 주밀 두 사람만이 즐기고 향유할 수 있는 그들만의 수수께끼였다.
Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains was painted by Zhao Mengfu(趙孟頫, 1254-1322) as a gift to his old hometown friend Zhou Mi(周密, 1232-1298). Zhao was coming back home from his long service to the Yuan government. During his service, Zhao worked in Jinan(濟南), the region where ancient state of Qi(齊) governed during Spring and Autumn period(春秋時代). Jinan was where Zhou Mis ancestors lived in before the fall of Northern Song. The painting depicts the scenery of Jinan which Zhou longed to see, but could not see through his own eyes. Zhao produced this painting to make a gift, thus he must have considered deeply about Zhou Mis taste concerning the theme and style of this painting. However, past studies which treated this painting did not take much consideration on Zhou Mis part in the creation of the painting. This research deals with once neglected aspect of the receivers taste and viewpoint. Through this study, we could discover that there are rich contents hidden behind rather simple country landscape of Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains.

Zhou Mi may be seen as a renaissance man who enjoyed fruits of the culture established by Southern Song dynasty. Even though his country had fallen in his 30s, the culture remained solid in the South of Yangzi river. Zhao was about 20 years his junior, but they were close friends who shared their common passion about arts. With the influx of newcomers from northern and the western region of China, the circle of artists and connoisseurs widened. Zhou Mi was at the center of this circle. As there are evidences which portray Zhou Mi as a quasi-professional connoisseur, numerous people may have contacted Zhou to gain insight and knowledge about their newly gained collection. Such circumstances may have enabled Zhou to set the trend for collecting. Zhou Mi had written a book concerning the list of collected items by approximately 40 collectors living around Hangzhou area. The book was called as Yunyan guoyan lu(雲煙過眼錄) Among the collections, the paintings and calligraphy made by Northern Song literati group which was called as Yuanyou faction(元祐黨), or friends of Su Shi(蘇軾, 1036-1101), occupied considerable part. This trend may have been led by Zhou Mi who had much interest in that group. Another evidence of Zhous interest on the friends of Su Shi, or their culture, is shown by his self-fashioned image as a man of Qi(齊人). Zhou had written history books about the past generations of Song dynasty. In the preface written for one of those books, called Qidong yeyu(齊東野語)(1291), he presents himself as a man of Qi. even though he never actually visited Jinan or its vicinity. Furthermore, he discusses in the same record about the true record of history which he inherited from his ancestors, which is more credible and different from both the words of the street and the official history. Through this records we may discover enormous pride that he held in his ancestors and the land that they resided before the fall of Northern Song, Qi(齊) region.

Based on the same context, we may view Autumn Colors of Qiao and Hua Mountain in different light, as a symbol of Qi(or Jinan) in Northern Song period. This idea may be reinforced from the fact that this painting resembles much of the scenery depicted in the Northern Shore Pavilion Rhapsody(北渚亭賦) written by Chao Buzhi(晁補之, 1053-1110), presumably written during the 9th year of Yuanyou(元祐) era while Chao was serving the government in the Jinan region. Zhou Mi read this rhapsody and wrote an article in his book Qidong yeyu to defend Chao from alleged plagiarism of Red Cliff Rhapsody written by Su Shi, who was Chao's teacher. Zhou Mi thought Chao was much more than mere copyist and thought the article had the merit of its own. As Zhao was well-versed literati and served in Jinan region for about 5 years, he would have easily known the literary tradition which continued to Zhou Mi's article. The reason that Zhao may have visualized Northern Shore Pavilion Rhapsody would be to give Zhou pleasure to see the landscape close to reality which only existed in his imagination until then. Moreover the painting may have served to reinforce Zhou's self-image as a man of Qi.

On the other hand, there is a problem that the historical importance of the two mountains depicted on the picture are far from equal. While Mt. Huabuzhu(華不注山) was more renowned in history related to the battle between ancient state of Qi and Jin(晋), Mt. Qiao(鵲山) was not related to any important historical event. The solution to this problem is that there was as much literary tradition concerning Mt. Qiao. This tradition began in Tang with Li Bo(李白, 701-762) and Du Fu(杜甫, 712~770), and it flourished in Northern Song with writings by friends and students of Su Shi, such as Chen Shidao(陳師道, 1053~1101) and Huang Tingjian(黃庭堅, 1045~1105). Thus to Zhou Mi and Zhao Mengfu, Mt. Qiao may have been imbued with literary importance as linked with famous poets, especially Northern Song poets who were friends of Su Shi. We may also find that Zhou had very consistent interest in Northern Song literati culture which was made by Su Shi and his friends. Zhou's interest in this group was related to the fact that their era meant the epoch of literati culture in Song dynasty, and they were thought as the true source of learning of Dao(道學) to the Zhou Mi and his generation.

Taste of Zhou Mi was fully reflected on the pictorial surface as it highlights the lines made by brushstroke. It was usually discussed as following Dong Yuan(董源, ?~ca. 962) However, this style may also be linked with Li Gonglin(李公麟, 1049-1106). Li Gonglin was also one of the friends of Su Shi, and was famous for his illustrations of literary classics such as the Book of Filial Piety(孝經), etc. Moreover, Li was most popular artist as recorded in Yunyan guoyan lu. Li was famous for his painting style called as baimiao fa(白描法), which is painting describing figures with lines made by brushstrokes using only ink and paper without any addition of colors. Zhao knew well about Li's style. Some existing paintings by Zhao shows that he was skilled at baimiao fa also. The first person who proposed a relationship between Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains and Li's painting was famous collector of Ming dynasty, Xiang Yuanbian(項元汴, 1525-1590). In the colophon written by Dong Qichang(董其昌, 1555—1636), it is said that Xiang called Li's Lotus Society and Zhao's Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains as sword of yanjin(延津劍) which means two superb swords which becomes dragon when collected together. As there are no existent landscape painting by Li, we may compare Qiao Zhongchang(喬仲常, ca. 12th century)'s Illustration to the Second Prose Poem on the Red Cliff(後赤壁賦圖), because Qiao was Li's nephew and disciple who was skilled at baimiao and widened its use to the landscape. Even though Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains uses color, it emphasizes the lines and brushstroke to the fullest to show through the colors. Therefore, if one compares Qiao's painting with Autumn Colors, he/she may discover that there are much similarity concerning the use of dry ink, versatile use of line, and depiction of trees. Especially for the depiction of trees, two paintings are very similar in the way that they put little knots on the trunks of the trees.

Though two paintings are similar in depicting literary works, they differ in the ways that they present those works. Qiao wrote parts of poems that described each scene that he painted. However, Zhao provided no literary explanation on the pictorial surface such as cartouche or paragraphs as in Qiao's painting. This change in literary illustration shows that the method of presenting literary content to the viewer had become more sophisticated and indirect in Yuan period, so the viewer had to know the literary or historic content in advance to fully discover the painting's hidden meanings. Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains was a pictorial puzzle made by Zhao Mengfu for Zhou Mi. To make the puzzle most enjoyable and pleasant, Zhao made use of various literary contents translated as pictorial icons hidden inside the pictorial surface. To interpret Autumn Colors of Qiao and Hua Mountains as these two literati did, one has to go through reading of articles related to more than 700 years of literary tradition made by poets and literati of Tang and Song. To them it was more of a personal gift than the artwork, a puzzle only for Zhao and Zhou to enjoy and take delight, a game of their own.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154561

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000870
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