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영조의 군주의식과 <장주묘암도>
-궁중회화의 정치적 성격과 관련하여

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Authors

이민선

Advisor
장진성
Major
고고미술사학과(미술사학전공)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 고고미술사학과(미술사학전공), 2012. 2. 장진성.
Abstract
는 주자가 복건성 장주에서 관직 생활을 할 때 만들었다는 후원(後園)의 모습을 그린 그림이다. 이 그림은 1746년 영조(英祖, 재위 1724-1776)의 주문에 의해 제작되었다. 본고는 의 양식을 재검토하고 그림을 주문한 영조의 입장에서 그림의 내용과 성격을 새롭게 규명한 연구이다.
기존 연구에서는 를 정선(鄭敾, 1676-1759)의 작품으로 추정하였다. 이에 따라 그림에 대한 논의 역시 정선을 중심으로 이루어졌다. 그러나 전체적인 화면 구성력과 건물 및 나무 등의 세부 표현, 그리고 관련 문헌기록들을 검토해본 결과 를 정선의 작품으로 보기는 어렵다. 대신 세부 표현에서 기존 궁중기록화의 전통성을 엿볼 수 있어 는 정선이 아닌 18세기의 도화서 화원에 의해 그려진 그림으로 이해하는 것이 적합하다.
가 정선의 작품이 아니라는 사실은 현재까지 정선의 만년작 또는 정선의 고사인물도라는 맥락에서 연구되었던 를 새로운 각도에서 재검토해야 할 필요성을 제기한다. 필자는 를 주문한 영조에 주목하였다. 영조는 그림의 주제를 발의하였을 뿐 아니라 화면 구성을 직접 지시하고 제문의 내용까지 결정한, 그림의 제작과정을 주도한 인물이었기 때문이다.
영조가 를 주문한 일차적인 이유는 주자의 장주후원을 와유하기 위해서였다. 영조는 그림의 상단 어제시에 어진 이(주자)가 노닐던 곳에 앉은 듯이 하겠다라고 적어두고 〈장주묘암도〉를 감상하며 정서적인 휴식과 재충전의 시간을 갖고자 하였다.
그러나 영조는 를 유희적 차원에 국한시키지 않았다. 영조는 그림 상단의 어제시에 일찍이 『자성편』에 기수무우 마음에 대해 적은 바 있는데, 지금 또 이 그림을 명한 것은 그때의 뜻과 함께하는 것이다라고 적어 기수무우를 그림의 제작의도로써 밝혔다. 영조가 환기시킨 『자성편』의 기수무우 구절은 영조 자신의 고결한 도덕성을 설명한 문장으로써 후왕인 사도세자에게 한 나라의 군주로서 가져야 하는 도덕관념 즉, 천리를 지키고 인욕은 버려야 한다(存天理·祛人欲)는 것을 가르치기 위해 지은 것이다. 이와 같이 영조는 를 통해 자신의 높은 도덕성을 내보이고, 동시에 군주로서 가져야 하는 마음가짐을 후왕과 신료들에게 전하고자 하였다.
기수무우 즉, 기수에서 목욕하고 무우에서 바람을 쐬겠다는 이 구절은 『논어』에서 발췌된 것이다. 영조는 기수무우라는 구절을 족자에 단독 화제(畵題)로 선택할 정도로 상당히 중요하게 생각하였다. 이는 기수무우를 요순의 정치와 연결시키는 북송대 성리학자들의 해석 때문이었다. 요순은 영조가 붕당정치를 극복하고 탕평정치로 나아가기 위해 내세운 이상적인 군주의 모습이었다. 영조가 주자의 고사를 그림으로 그리고 기수무우를 어제에서 명시한 이유는 를 통해 자신이 요순의 대업을 이룰 수 있는 성왕임을 암시하기 위해서였다.
영조가 를 통해 형상화하고자 하였던 이상정치의 모습은 장주후원의 표현 요소들을 통해서도 확인된다. 먼저 그림 전체의 井자형 구조는 이상적인 정치질서가 형상화된 모습이다. 또한 묘암에 그려진 태괘와 복괘는 조정의 소통 및 화합, 백성들의 소생과 군자의 출현에 따른 나라의 중흥으로 해석할 수 있다. 가 전체 구조를 통해 이상적인 국가의 모습을 보여주고 있다면, 묘암에 그려진 태괘와 복괘는 그 이상향으로 나아가는 방법을 상징적으로 표현한 것이다. 결국 는 이상국가를 건설하고자 하는 영조의 정치적 목적과 후왕이 자신의 사업을 계술할 것이라는 기대가 반영된 그림이라고 할 수 있다.

The Thatched Hut of Zhangzhou(漳州茆庵圖), illustrating a story of Zhu Xi(朱熹, 1130-1200) when he was the magistrate of Zhangzhou, was commissioned by the king Yeongjo(英祖, r. 1724-1776) in 1746. This thesis reexamines its style and explores its political aspect.
Because The Thatched Hut of Zhangzhou was attributed to Zheng Shan(1676-1759), one of the most renowned painter in late Joseon dynasty, its discussions were mainly about Zheng Shan's style. But based on careful consideration of its style and literature, The Thatched Hut of Zhangzhou is hardly painted by Zheng Shan. Its style show that The Thatched Hut of Zhangzhou is a court painting made by a professional painter who belongs to Joseon court at the second quarter of 18th century.
King Yeongjo led the whole process with choosing its theme, indicating the separated structure, and writing an inscription on the painting. He ordered The Thatched Hut of Zhangzhou for several reason. First, the painting was purely for relaxation. Yeongjo wanted to rest in Zhangzhou garden and share the experience with Zhu Xi.
But Yeongjo did not narrow its subject down to an enjoyment. On top of the painting, he wroted "I had recorded my mind of Yishuiwuyu(沂水舞雩) in Zishengpian(Book of self-examination, 『自省編』), and now I am ordering this painting in that same reason." This statement indicates that the Yishuiwuyu is very important clue for understanding the painting's contents and character. The sentence in Zishengpian, which Yeongjo had recalled from the statement, is about his nobility and purity. He tried to show his noble mind to the Crown Prince inspiring him to follow his path. And it is also a showoff for court official to inform his pure mind without any greediness.
Yishuiwuyu is a quotation from the analects of confucius and it means "I would cleanse ourselves in the Yi river, and revel in the cool breezes at the Wuyu alter." This sentence symbolical expression for ideal governance of Yao and shun(堯舜), which are significant and political concept in king Yeongjo's court. In this context, Yeongjo mentioned Yishuiwuyu to suggest that he was the ideal monarch, like Yao and shun.
The image of ideal governance is support by the other pictorial element from The Thatched Hut of Zhangzhou. First of all, the frame of garden which resembles a character 井 show an strictly established order made by ancient sages. And two divination signs inscribed on the thatched hut represents harmony and revival. In conclusion, The Thatched Hut of Zhangzhou is a reflection of Yeongjo's ambition toward the ideal governance and also his expectation with his son, the Crown Prince.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154564

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002090
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