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미군정의 면방직공업 정책과 운용

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Authors
김수향
Advisor
정용욱
Major
국사학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국사학과, 2012. 2. 정용욱.
Abstract
본고는 1945년부터 1947년까지 미군정의 면방직공업 정책과 실제 운용상을 고찰하여, 미군정이 방직공업 운용에 필요한 자원은 물론 면방직공업의 생산 및 유통체계를 직․간접적으로 통제했음을 살펴보았다. 또한 식민지기에 형성된 공업구조가 미군정기를 거치며 어떤 변화를 겪었는지 검토했다.
식민지기 동안 질적으로나 양적으로 성장했던 면방직공업은 해방 직후 크게 위축되었다. 면방직공업의 위축을 불러온 원인은 일본경제와의 단절과 미군정의 정책부재였다. 면방직공업은 공업운영에 필요한 자원을 일본에 의존했기 때문에 일본경제와 단절되자 정상적인 공업생산이 어려웠다. 진주 초기 미군정은 현상유지를 경제정책의 기조로 삼고 귀속면방직공장을 접수․관리하는 것 이외에 별도의 면방직공업정책을 수립하지 않았다.
1946년 미군정의 경제정책은 변화했다. 이는 식량부족과 물가상승에서 비롯한 경제위기의 심화와 1차 미소공동위원회의 결렬에 따른 대한정책의 변화에서 비롯했다. 미군정은 경제전반에서 현재 상태를 유지한다는 초기의 목표에서 벗어나 공업생산을 증진해야 한다고 인식했다. 미군정은 식민지기 발달한 경공업을 중심으로, 생필품을 증산하는 것을 공업정책의 목표로 삼았다. 경제위기와 밀접한 관련이 있고, 대규모 생산시설을 보유했기 때문에 면방직공업은 미군정의 경제정책상에서 우선순위를 차지했다.
미군정은 면방직공업의 생산 증진을 목표로 방직과 산하에 방직공장운영부(운영부)를 신설했다. 미군정기 동안 특정 공업을 운영하기 위해 설립된 조직은 운영부가 유일했다. 방직과는 방직공업 전반에 대한 정책을 수립했고, 운영부는 귀속방직공장의 관리․운영만을 담당했다. 면방직공업 정책을 수행할 조직기구를 정비하는 동시에 미군정은 면방직공업정책을 수립했다. 미군정의 면방직공업정책은 두 가지 특징을 가졌다. 우선 미군정은 면방직공장의 생산과정과 유통구조를 통제했다. 다음으로 미군정은 원조로 공업운영에 필요한 자원을 획득했고, 이를 대규모면방직공장위주로 분배했다. 이에 따라 면방직공업에 필요한 원료와 기계를 각각 미국과 일본으로부터의 수입에 의존하는 한편, 대규모공장이 면제품 생산을 독점하는 독특한 구조가 형성되었다.
미군정은 점차 운영부산하 귀속공장에 대한 통제를 강화했고, 통제의 범위를 민영공장에까지 확대했다. 1946년 후반부터 미군정의 통제정책을 둘러싸고 면방직공업계 내부에서 갈등이 발생했다. 민영공장과 미군정은 공업자원을 배정하는 방식에 대해 의견 차이를 보였고, 귀속공장의 운영권을 둘러싸고 한국인관리인과 미군정은 대립했다. 미군정과의 갈등은 한국인자본가․관리인이 조선방직협회를 결성하는 계기로 작용했다.
1947년 4월 관재령 9호에 따라 운영부가 해체되면서 미군정의 면방직공업 운영방식이 변화했다. 운영부가 담당했던 귀속공장 관련 사무는 상무부 내 한국인(조직)아 담당하게 되었고, 원면배정이나 기계이전․설치 등의 실무는 조선방직협회에게 이전되었다. 이러한 변화를 이끌어낸 배경은 다양했다. 우선 1946년 말부터 미군정내에서 한국인에게 행정권을 이양하는 한국인화가 진행되었다. 또한 미군정은 조선방직협회에게 실무를 맡겨 조선이자본가․관리인들의 불만을 잠재울 수 있었다. 마지막으로 면방직공업의 생산구조가 1946년과 비교해 안정되어, 미군정이 면방직공업 전반을 통제할 필요성이 줄어들었다. 하지만 미군정이 면방직공업 운영에서 완전히 물러난 것은 아니었다. 미군정은 면방직공업정책을 결정하는 과정에 적극적으로 개입했고, 원면․기료품의 구매나 가격결정을 단독으로 시행했다. 이는 대한민국정부가 수립될 때까지 계속되었다.
This study examined the policies and actual circumstances on management of the cotton spinning and weaving industry during the period of US army military government in Korea (USAMGIK), from 1945 to 1947. Through this, this study found that USAMGIK controlled not only the resource for spinning and weaving industry management but also the production and distribution system in direct and indirect way. Furthermore, this study investigated how the industrial structure in Korea which was built during Japanese colonial period changed through this period.
The cotton spinning and weaving industry, which had been developed quantitatively as well as qualitatively during former Japanese colonial period, got big shrink after the liberation. At the first time of its basing, USAMGIK set up 'maintenance of the status quo' as keyword on economic policies, therefore any other specific policies on cotton spinning and weaving industry except management and requisition towards vested mills. At 1946, USAMGIK changed its economic policies. The deepened economic crisis caused by food shortage and inflation, and the policy shift followed after the breakdown of The Joint Soviet-American Commission. In those circumstances, USAMGIK decided to shift the purpose of the initial policies to maintain, to improve the industrial production. However, it is different entire recovery or reconstruction on Korean industry. USAMGIK aimed for improving the product amount of light industry developed during Japanese colonialism. Since it had strong relationship with the economic crisis and large scale of production facilities, the cotton spinning and weaving industry was on the primary sector among the economic policies.
USAMGIK established Textile operating sub section (operating sub section) to improve production and of cotton spinning and weaving industry under the Bureau of textile. Unlike the Bureau of textile setting policies on entire spinning and weaving industry, the operating subsection took charge of the management and operation of its own vested mills. After aligning an organization, USAMGIK set up the policies on cotton spinning and weaving industry. The policies of USAMGIK were featured in two aspects. At the first USAMGIK did not abolish readily shaped industrial structure from the period of Japanese colonialism. Secondly, USAMGIK controlled production process and distribution system of cotton spinning and weaving industry. For the last, USAMGIK concentrated the resource for management on large scale textile mills. In result of this, cotton and weaving industry came to have very unusual, unique structure. First, the industry was dependent on Japan in machineries and techniques and on the other side, raw cotton aid was grown. And also, those large scale mills supported by USAMGIK monopolized the production system.
USAMGIK gradually strengthened the control power on those vested mills under the operating subsection, and then widened the range of control to private mills. This expansion of control caused the conflicts inside of the industry. The private mills and USAMGIK had different opinion on the way to allocate the industry resource, and the Korean owners and USAMGIK were opposing to obtain ownership of the vested mills. To Korean capitalists and managers of the mills, those conflicts carried them to organize The Korean Spinners and Weavers Association. As the operating subsection was abolished based on Custody Order No. 9 at April of 1947, USAMGIK changed the policies on this industry. The office works relate with the vested mills, former charge of the operating subsection, were handed over to Korean (Korean organization) and the working-level tasks-allocation or raw cotton or transference, installation of machineries- were handed over to The Korean Spinners and Weavers Association. The factors affecting to this change were diverse. The first factor is the Koreanization since the late of 1946, the process of handing over administrative power from USAMGIK to Koreans. The next factor was the motive of USAMGIK had to calm down the complaints from Korean capitalists and managers. The last factor was the settlement of industrial structure of the cotton spinning and weaving industry comparing 1945, 1946s. However, USAMGIK did not step backward entirely from the operation and management of this industry. Still USAMGIK could intervene in a decision making process and operated unilaterally the purchase of resource or raw materials, and fixed the price of the products. And this practice has been lasted until the establishment of the government of Republic of Korea.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154619

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000950
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College of Humanities (인문대학)Korean History (국사학과)Theses (Master's Degree_국사학과)
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