Browse

융합적 디자인 팀의 창의성을 증진시키는 방법

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
라웅배
Advisor
이순종
Major
디자인학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 디자인학부, 2012. 2. 이순종.
Abstract
융합(Convergence)은 무언가를 그냥 합치거나 섞는 통합과 결합이 아닌, 새로운 분야를 창조하는 개념으로 등장하였다. 산업시대 모든 정보와 지식, 업무가 세분화되고 분업화되었다면, 현대는 다시 나뉘어진 학문, 업무, 지식 등이 통합되고 융합되고 있다. 이러한 흐름에는 과학, 산업, 공학뿐만 아니라 디자인도 예외가 아니다. 이러한 디자인의 확장은 필연적으로 디자인과 다른 분야의 융합을 유도한다. 제품의 조형적 스타일링이나 미적 공예에서는 디자인 단일 분야만으로 충분하지만, 서비스, 사용자 경험, 시스템 등을 디자인하는데 있어서는 디자인, 경영, 공학, 인문과학 등 다양한 분야의 협업을 필요로 한다.
융합적 디자인은 대부분 팀Team 이라는 환경 하에서 주도적으로 이루어진다. 그 이유는 다양한 분야가 융합하기 가장 용이한 조직 단위는 하나의 팀인데, 그 이상의 조직 단위에서는 융합의 시너지를 이끌어내기 위한 지속적인 소통과 평등한 위치관계가 이루어지기 힘들기 때문이다.
본 논문은 이러한 융합적 디자인 팀의 창의적 조건을 선행적으로 연구하고, 선행 연구를 바탕으로 실제 융합적 디자인 팀의 창의성을 증진시킬 수 있는 방법을 연구한다. 선행적으로 팀 창의성 관련 이론과 융합 디자인에 대한 사례를 연구한다. 이를 통해서 융합적 디자인 팀의 창의성 요인과 모델을 제안하였다. 그리고 융합적 디자인 팀의 창의성 요인과 모델을 근거하여 창의성을 증진시키는 방법을 세부적으로 개발하였다. 첫 번째는 창의적 팀 구성에 대한 것으로, 프로젝트에 따라 어떠한 팀 구성이 보다 잠재적 창의성을 증진시킬 수 있는지를 논한다. 두 번째는 창의적 환경에 대한 것으로, 분위기, 동기, 개인의 역량 및 디자인 교육 등이 어떻게 창의적 디자인과 상호작용하는지를 설명한다. 세 번째는 창의적 프로세스에 대한 것으로, 융합적 디자인 프로젝트를 수행하는데 있어 각 프로세스의 단계마다 어떠한 변인이 작용하고 중요한지를 관계 모델을 통해 해석한다. 마지막으로 위의 모델을 프로세스의 관점과 환경과 팀 구성의 관점으로 보아 융합적 디자인 팀의 창의성을 증진시키는 방법을 제안한다.
창의적인 프로세스를 위해, 융합적 디자인 팀은 각 프로세스 마다 창의성과 관련성 있는 영향 요인들을 인식하고, 이러한 변수들을 다양한 수단이나 도구로 증진시키거나 위험요소를 완화시킬 수 있다. 창의적 환경을 위해, 프로젝트에서 디자인이 갖는 역할을 명확히 하여 그에 필요한 자원과 도구, 교육을 제공함으로써 보다 원활한 창의적 분위기와 동기를 형성할 수 있다. 잠재적 창의성이 높은 팀을 위해, 숙련된 팀 리더의 역할과 디자이너와 다른 분야의 구성원을 조화롭게 구성하는 것이 필요하다. 융합적 디자인 팀의 창의성 모델을 바탕으로, 각 영역마다 세분화된 가이드라인을 제안하여 융합적 디자인 팀의 창의성을 증진시키는 방법을 보다 객관화 한다.
결론적으로, 일반적인 조직 창의성이나 팀 창의성 이론과 융합적 디자인 팀 창의성 모델에서 비교되는 것은, 디자인의 존재 유무이며, 이는 디자인이 창의적 기법 및 프로세스와 밀접한 관련을 갖고 있음을 암시한다. 그리고 이러한 시사점은 창조의 방법론 이라 불리는 디자인의 의미를 보다 공고히 해준다. 또한 다양한 분야의 팀이 구성되는 것이 창의적인 디자인 결과를 내는 데 있어 효과적인 편이지만, 항상 그런 것은 아니고, 모든 팀이 융합적인 구성을 한다고 창의적으로 되는 것도 아니다. 융합적 디자인 팀이 일반적인 디자인 팀보다 혁신적이고 창의적으로 되기 위해서는 각 구성원들의 학제적 팀 구성에 대한 숙련과 적절한 운영, 도구, 방법, 교육 등이 전제되어야 한다.
융합적 디자인 팀의 창의성을 증진시키는 방법을 보다 객관화된 모델로서 이해하고, 이를 적용시킬 수 있는 방법을 제안함으로써, 현재 이루어지고 있는 융합적 디자인 연구 및 다학제 디자인 교육에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
Convergence is not a concept of merging or mixing something, but integrating and combining a new field. In industrial era, all the knowledge and tasks had broken down. Now those are integrated. There a flow of convergence in science, industry and engineering, as well as design. The expansion of designs inevitably lead to the concept that is convergence of design and other fields. Aesthetic design just needs a single field, but service, user experience, system design needs various discipline: management, engineering, humanities, and so on.
Most convergence design is based on the team. Because the team gives useful environment for making convergence design process. If the team is more similar to organizational units, it is hard to make good performance, communication and equitable relationships.
In this paper, there are two main objectives. The first is that find conditions an factors for creativity of convergence design team. The other is that research the method for increasing creativity of convergence design team. Such as the study on creative design team, previous studies are about how to promote the creativity of convergence design team. The factors of convergence design team was found by them, and then the model of creativity of convergence design team is made by the factors. These factors and model gives the fundamental basis to develop methods for increasing creativity of convergence designs team. There are four significant findings. The first one is regarding the composition of the creative team, what a appropriate team is more creative depending on the project. The second is about the creative environment, it discuss on the relationship between atmosphere, motivation, individual's capabilities and creative design. Another is about the creative process, it analysis how each steps of creative process are related with the factors of convergence design team of projects. Finally, the research suggests the methods to increase the creativity of convergence design team at a point of the above model.
For the creative process, convergence design team should recognize the effective factors about creativity of design process. The team can manage the creativity with tools. For creative environment, the project should be clear the role of designers. That makes more seamless creative environment with the necessary resources and education. For the creative team, experienced team leader is necessary and appropriate team composition is essential. Based on the creative model of convergence design team, the guidelines are made by each area of design process.
In conclusion, the deference between a model of general group and a model of design team shows that design is a close relative creative like technique, tool or process. And these strengthen the meaning of design so-called methodology of creation. In addition to, various disciplines is sometimes effective to yield creative results, but it doesn't mean convergence design team is creative. In order to make convergence design team more creative than other general team, appropriate management, tools, methods and training should be preceded before the others.
This research made the objective model for understanding creativity of convergence design team, and suggests the detailed guidelines for increasing creativity of the team. It is expected to contribute to multidisciplinary design education and convergence design research.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154842

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000958
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Master's Degree_디자인학부)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse