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스마트폰과 스마트패드 이용행태 연구 : A Study on Usage Behavior of Smart Phone and Smart Pad

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Authors

조인호

Advisor
이중식
Major
디지털정보융합학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 디지털정보융합학과, 2012. 2. 이중식.
Abstract
최근 스마트폰과 스마트패드의 확산으로 이전과는 다른 미디어 이용행태가 관찰되고 있다. 스마트기기 이용에 있어 시간/ 장소/행동과 같은 맥락적 요소가 밀접하게 관계되며, 스마트기기를 이용해 보고서/회의록 작성과 같은 업무처리를 하거나 재해소식을 SNS로 알리는 등 수용자의 개념을 넘어선 정보생산자의 역할을 수행하고 있다. 또한 스마트기기 이용에 있어서 자신이 원하는 어플리케이션을 성향에 따라 자유롭게 구성하여 이용하고 있다. 현상적으로 관찰되는 미디어 이용의 변화를 실증적으로 살펴보기 위하여 이 연구에서는 스마트폰과 스마트패드 이용자를 대상으로 어플리케이션 이용로그를 수집하여 이용행태의 일반적인 특징과 함께 맥락, 정보생산, 어플리케이션 구성과 유형화의 관점에서 연구를 진행하였다.
연구를 위한 데이터는 20~30대 남녀 55명을 대상으로 37개의 스마트폰과 35개의 스마트패드 이용기록이 사용되었으며, 7일간의 기록을 수집하고 이 중 5일간의 이용기록을 대상으로 분석하였다. 실험절차는 피실험자들의 스마트기기에 실험용 어플리케이션을 설치하여 이용로그를 수집하였고, 피실험자들은 자신의 이용기록을 바탕으로 웹사이트를 통한 행태분류를 실시하였다. 또한 로그에서 파악할 수 없는 맥락적 요소를 파악하기 위하여 2일간 다이어리를 작성하도록 하였다.
분석결과 스마트기기 이용의 일반적 특징으로, 스마트폰은 자주 짧게 이용하는 커뮤니케이션기기이며, 스마트패드는 상대적으로 가끔 길게 이용하는 정보기기임이 밝혀졌다. 또한 스마트폰이나 스마트패드 내에서도 OS에 따라 이용의 차이가 나타났는데, Android 기반의 갤럭시S와 갤럭시탭 이용자가 iOS기반의 아이폰과 아이패드 이용자보다 더 자주/짧게 이용하는 것을 알 수 있다. 그리고 스마트폰 이용자들 중에서도 스마트폰만 이용하는 집단이 스마트패드를 함께 이용하는 집단보다 이용빈도와 1회 평균 이용시간이 길게 나타났다.
어플리케이션의 상세분류별로 이용빈도와 이용시간의 축으로 살펴본 결과 3가지의 유형이 관찰되었는데 첫째, SNS와 지도/교통의 경우 스마트폰이 이용빈도와 이용시간에서 다양하게 사용되었고 둘째, 게임/오락과 쇼핑은 기기에 따라 이용빈도와 이용시간의 차이가 관찰되지 않아 기기의 영향을 덜 받는 분류이고 셋째, 멀티미디어와 생활/문화의 경우 스마트폰은 이용빈도의 축으로 스마트패드는 이용시간의 축으로 뚜렷하게 양분되었다.
맥락에 따른 이용의 특징으로, 스마트폰은 정오 이후 일정한 이용빈도를 보였으나 스마트패드는 점심시간과 오후8~9시 이용 빈도가 줄어들어 상황에 따라 이용차이가 발생하는 것으로 관찰 되었다. 스마트폰의 경우 직업과 주중/주말에 따라 오후시간대의 이용빈도에 차이를 보였는데 스마트패드는 차이를 보이지 않았다. 장소에 따른 특징으로 스마트폰은 생활공간이 아닌 제 3 공간에서 다른 미디어의 간섭 없이 많이 이용되었으나 스마트패드는 제 1 공간 즉 집에서 다른 미디어와 함께 많이 이용되었다. 행동에 따른 특징으로 스마트폰의 경우 행동과 상관없이 일정한 어플리케이션 이용을 보인 반면에 스마트패드는 행동에 따라 다른 종류의 어플리케이션을 전략적으로 선택하면서 이용하는 것으로 나타났다. 이러한 스마트패드의 행동에 따른 이용의 차이는 같은 스마트패드 내에서도 OS에 따라 다르게 나타났다. iOS 기반의 아이패드와 Android기반의 갤럭시탭에서 행동에 따라 많이 이용한 어플리케이션이 상이하게 나타나서 스마트패드는 OS의 차이에 의하여도 이용의 차이가 발생하는 것으로 확인되었다.
정보생산의 관점에서 스마트폰에서 스마트패드보다 더 많은 정보생산활동이 발생하여 보다 생산적인 도구로 활용된다는 것을 알 수 있었다. 스마트폰의 경우 문자/메신저, 금융, 멀티미디어, 지도/교통에서, 스마트패드의 경우 SNS, 메일, 업무/생산성, 교육에서 상대적으로 정보생산활동 비율이 높아서 두 기기간의 정보생산활동의 특징적 차이를 보여주고 있다.
어플리케이션 이용 유형에 있어서 스마트폰과 스마트패드 모두 다중 어플리케이션 매트릭스를 구성하는 비율이 높게 나타났고, 다중 어플리케이션 매트릭스의 구성은 기기의 차이보다 기기의 OS 차이에 의하여 크게 나타났다. 스마트폰 이용자들 중에서도 스마트패드를 함께 이용하는 사람과 스마트폰만 이용하는 사람의 다중 어플리케이션 매트릭스 비율이 큰 차이를 보였다. 스마트폰과 스마트패드 동시이용자의 경우 각각의 기기에서 어떻게 어플리케이션 매트릭스를 구성하여 이용하는지 살펴본 결과 5가지의 유형이 관찰되었다. 상세 유형으로 하나의 기기만 주로 이용하는 1기기 집중형, 두 기기 모두 한가지 분류의 어플리케이션만 주로 이용하는 1분류 집중형, 두 기기에서 서로 다른 어플리케이션을 이용하는 역할 분배형, 하나의 기기를 주로 이용하되 다른 기기에서 관심 분야를 보완적으로 이용하는 관심 보완형, 두 기기 모두 이용이 적게 나타난 기기 저이용형으로 나눌 수 있다.
이 연구는 스마트폰과 스마트패드의 이용 기록을 로그기반으로 분석한 최초의 연구로 향 후 후속 연구 및 관련 산업계에 스마트기기 이용행태에 대한 중요한 시사점을 제공했다는 의의를 가진다.
With the dramatic spread of smart phones and pads, distinct media utilization behavior has emerged. When it comes to using smart devices, contextual factors including temporal, spatial and behavioral components are closely related. In the same vein, smart devices play versatile roles as information producers beyond information receivers, i. e. handling reports/minutes and SNS-based disaster notice. Moreover, users are free to organize applications on their smart devices to suit their tastes. To investigate empirically the changing trends among media users phenomenally observed, this study collected the application logs of smart phone/pad users and analyzed general characteristics, context, information production, application organization and typology.
The data analyzed for this study were the 5-day usage logs out of 7-day logs collected with 37 smart phones and 35 smart pads among 55(males and females) users in their 20s to 30s. As for the method, the usage logs of test applications installed in subjects smart devices were collected. Based on the usage logs of the subjects, their usage behavior was classified on the web site. Further, to determine the contextual factors beyond the scope of the logs, each subject was asked to keep a log for 2 days.
The analysis of general characteristics of smart device users found that smart phones were used for short but frequent communication, whereas smart pads for relatively long but occasional information search. Besides, in terms of the frequency and time of usage depending on sub-divisions of applications, three types were observed. First, SNS and map/traffic apps were diversely used on smart phones in regard of frequency and time of usage. Second, game/entertainment and shopping were found less affected by smart devices in that no differences were observed relevant to frequency and time of usage. Third, in view of multimedia and living/culture, smart phones concentrated on the axis of the frequency of usage, whilst smart pads were predominant on the axis of the time of usage.
As for contextual characteristics of usage, smart phones showed certain frequency of usage in the afternoon, while smart pad usage decreased at lunch time and 8-9 pm, indicating difference in usage. Smart phones showed different frequency of usage in the afternoon depending on occupations and weekdays/weekends, whereas smart pads did not. In light of spatial characteristics, smart phones were used in a third space other than living space without interference of other media, whilst smart pads were mostly used in the first space, or at home, mostly in parallel with other media. Concerning behavioral characteristics, smart phone users used certain applications irrespective of behavior, while smart pad users strategically selected different kinds of applications following behavior.
With reference to information production, smart phones produced more information than smart pads, which implies that smart phones were used as a productive device. Distinct characteristics of information production were found between two devices in that smart phones served mostly for texting/messenger, finance, multimedia and map/traffic, whereas smart pads for SNS, email, biz/productivity and education.
From the perspective of application organization, 28 and 18 repertoires on average were found on smart phones and pads, respectively, where the figures did not show any differences depending on demographics, which means they can be considered the number of applications used on each device in general. Given the types of application use, both smart phones and pads showed high percentages of forming multiple matrices, which was significant depending on different demographics and OS rather than different devices. 5 types were observed in terms of how to configure and use matrices among those who used both devices simultaneously: 1 device only type for those who used only one device mostly; 1 category only type for those who used just one category of applications on both devices; role distribution type for those who used different applications on each device; interest supplement type for those who used one device mostly along with the other one as a complementary tool in relation to the field of interest; and low use type for those who hardly used either device.
The present study is the first attempt to analyze the usage logs of smart phones and pads, which is likely to provide significant implications for future further studies and relevant industries regarding diverse aspects of smart device usage.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/154853

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000471
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