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Analysis of Innovation Pattern of Product-Service Innovation: The cases of IR52 Jangyoungshil prize-winning in Korea : 제품-서비스 혁신의 혁신패턴 분석: 한국의 IR52 장영실상을 중심으로

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Authors

이유진

Advisor
박용태
Major
산업·조선공학부
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 산업·조선공학부, 2012. 2. 박용태.
Abstract
As a central axis of economies moves manufacturing to service, there has been the recent trend where firms are trying to integrating products and services rather than providing a single product. This is especially true of Korean firms which put a great emphasis on down-stream towards service, seeking for opening up new possibilities for the new innovation. However, previous research have taken conceptual approach, which cannot be a sufficient basis to thoroughly underline practical trends based on empirical analyses.
Hence, this paper aims to contribute a practical insight to understanding the changes of product-service innovation. To underline practical trends, this paper takes the practical data of IR52 (Industrial Research 52) Jangyoungshil prize-winning cases as practical cases of innovation in Korea. This paper adopts two approaches: macro-level and micro-level analysis. Firstly, three innovative trends is derived based on macro-level analysis: manufacturing-driven innovation, client-led innovation, and value-driven innovation. Through a micro-level analysis of the interrelationship among products, services, and technologies within innovation, dynamic changes of product-service innovation are derived according to key components, roles of technology, degree of interrelation, and forms of interrelation.
최근 기업 혁신의 초점이 제품에서 서비스로 변화하는 과정에서 제품과 서비스를 통합한 제품-서비스 혁신의 중요성이 대두되고 있다. 제품-서비스 혁신의 분석은 지속적 기술혁신과 융합적 기술진보의 발전방향과 추세를 파악할 수 있는 기본 정보를 제공해 준다. 그러나 제품-서비스 혁신은 기존 단일 제품이나 서비스의 혁신과는 그 성격에 차이가 있기 때문에, 제품과 서비스의 상호관계를 중심으로 그 특성 및 발전 양상이 분석되어야 한다.
본 연구는 국내의 신제품 및 신서비스의 성공 사례를 대표하는 IR52 장영실상 수상작 중 정보통신기술 기반 제품-서비스 혁신의 사례를 대상으로 제품-서비스 혁신의 발전 양상을 분석한다. 먼저 거시적 관점에서, 시대별로 혁신에 있어 제품과 서비스의 역할에 따라 제품-서비스 혁신의 세 가지의 트렌드를 파악하였다. 이는 생산주도의 혁신(Manfacturing-driven innovation), 고객주도의 혁신(Client-led innovation), 가치주도의 혁신(Value-driven innovation)이다. 다음으로 미시적 관점에서는 혁신의 제품요소, 서비스요소, 기술요소를 파악하고 이들의 관계를 분석함으로써 제품-서비스 혁신의 구체적 발전 양상을 파악하였다. 이는 기간 별 중요 요소, 혁신에 있어서의 기술의 역할, 그리고 요소간 결합 정도 및 형태 등에 따라 분석이 이루어졌다.
이에 본 연구는 한국의 성공적인 혁신 사례를 바탕으로 기간 별 제품-서비스혁신의 발전 양상에 대해 실증적 분석을 시도한 점에서 보다 실용적이고 동태적인 시사점을 제공할 수 있다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/154998

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001057
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