Browse

『블릭하우스』에 나타난 여성의 이동성 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
설연주
Advisor
조선정
Major
영어영문학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2012. 2. 조선정.
Abstract
이 논문은 찰스 디킨즈의 『블릭하우스』에 나타나는 여성주인공의 이동성에 관한 분석을 통하여 19세기 여성 현실에 대한 디킨즈의 인식을 다시 평가하고자 한다. 빅토리아조 영국사회는 점잖은 여성이 자신의 몸을 홀로 책임지고 자유로이 이동하는 것을 허락하지 않았다. 여성으로서 홀로 거리를 걷는다는 것은 오명을 각오하는 일이었고, 따라서 비난의 대상이 되지 않으면서도 거리로 나가기 위하여 자선사업이라는 합당한 출구를 찾기도 하였다.
주로 순종적이고 순진한 여성인물에게 행복한 결말을 선사한 디킨즈의 작품들은 페미니즘 문학비평에서 다루기 난감한 텍스트였다. 『블릭하우스』도 예외는 아니어서, 비참한 말로를 맞이하는 데드락 부인과 희생적인 성품의 에스더 써머슨이 디킨즈의 보수적인 여성관을 대변한다는 비평의 틀을 크게 벗어나지 못했다. 그러나 이 논문은 이러한 비평 경향에 부분적으로 반대하면서, 디킨즈의 여성 문제에 대한 통찰을 적극적으로 밝히고자 한다. 디킨즈는 죽음으로 향하는 데드락 부인이 이동성을 점차 상실하면서도 위엄을 회복하는 모습을 보여준다. 이는 부정을 저지른 여인이자 모성을 제대로 발휘하지 못한 어머니로서 여성을 가차 없이 단죄하는 방식이라고는 볼 수 없다. 또한 에스더가 병에 걸리게 되는 원인과, 그리고 병에 걸린 이후 에스더가 겪는 고통과 성장은 디킨즈가 이 여성인물들이 겪는 어려움에 대하여 깊이 공감하고 있음을 보여준다.
본론의 첫 번째 장에서는 데드락 가문의 안주인이자 데드락 세계의 여왕으로 군림하던 데드락 부인의 몰락의 과정을 다루면서, 데드락 부인이 휘두르던 권력으로서의 이동성이 얼마나 허구적이었는지를 밝힌다. 데드락 부인은 자신의 비밀을 캐내려는 현 체제의 대변자 털킹혼과 반복적인 권력투쟁을 거치며 이제껏 누리던 이동성을 상실함에도 불구하고 더 위엄 있는 인물로 변모해간다. 데드락 부인이 데드락 세계를 떠나서 런던의 가장 비참한 곳으로 죽을 자리를 찾아 가는 것 역시, 그녀가 유령과 같은 존재로 한 곳을 영원히 떠돌기를 거부하고 결국에는 자기 몸에 대한 결정권을 행사하는 행위로 해석한다.
본문의 두 번째 장에서는 에스더가 병을 통하여 육체성을 회복하는 과정을 쫓아, 여성의 이동성이 정상적인 방식으로는 작동할 수 없는 19세기 현실에 대한 디킨즈의 비판을 밝힌다. 에스더는 어머니의 죄를 원죄로서 물려받아, 자신의 섹슈얼리티를 자·타의적으로 억누른 채 살아간다. 이는 에스더에 확장된 이동성을 주지만, 그 이동성은 왜곡된 종류의 것이고, 결국은 에스더를 앓게 만든다. 데드락 부인은 앓을 수 없어서 죽음이라는 극단적인 곳을 향하여 갈 수밖에 없는 반면, 에스더는 병을 통하여 어머니와의 차별화에 성공하고 살아남을 수 있게 된다. 병을 앓는 과정을 통해서만 제대로 살아 갈 수 있는 에스더라는 인물을 분석함으로써, 당대 여성이 겪고 있는 문제에 대한 디킨즈의 비판을 조망한다.
결론적으로 이 논문은 데드락 부인과 에스더, 그리고 이들 모녀 관계에 재현된 빅토리아조 여성의 이동성과 병의 모티프가 여성문제에 대한 디킨즈의 성찰을 보여주는 것으로 평가하고자 한다.

주요어 : 찰스 디킨즈, 『블릭하우스』, 여성, 이동성, 질병, 육체, 섹슈얼리티
학번: 2007-22686








Abstract
A Study on the Female Mobility in Bleak House

This thesis aims to examine Dickenss reflection on the 19th century British womens realities, with focus on mobility of the heroines in Bleak House. In the Victorian society, decent women were not allowed to take charge of their own bodies and move around by themselves. Walking alone in the streets for Victorian women was equivalent to risking an ignominy. In order to step into the street and get away with impunity, they had to find appropriate ways of doing charity works.
Dickenss novels have been rather troubling for feminist literary critics: Dickens seems to reserve happiness only for submissive and innocents female characters. Critics consider Bleak House repeats the same tendency in that Lady Dedock is killed off, while the all self-giving and self-sacrificing heroine, Esther Summerson achieves a marriage. This thesis, however, distancing from such criticism on Dickenss conservative view on women, argues that Dickenss reflection on the Victorian woman question is much more complex than it might appear. Dickens depicts death-bound Lady Dedlock with dignity even in her continuous downward spiral in the social ladder. Lady Dedlock is not represented as a helpless adulteress and failed mother. Also, Dickenss portrayal of Esthers illness shows his keenest sympathy with, and deepest understanding of, female desire and suffering.
Chapter 1 focuses on the fall of Lady Dedlock, who wields her scepter as the Lady and Queen of the Dedlock world, thereby laying bare how the mobility she exercises as a form of power is nothing but an illusion. Although Lady Dedlock suffers severe loss of mobility in the process of power struggles with Tulkinghorn, the cornerstone of the dominant Victorian patricarchal culture, who doggedly pries into her inner secrets, she emerges as a more animated and dignified character as the story unravels. This thesis interprets Lady Dedlocks decision to march out into the most horrible places in London, seeking out her own deathbed away from the Dedlock world, as a powerful exertion of her agency and final statement of free will on her own body - a flat denial to be a shackled ghost forever hovering around one place.
Chapter 2 traces Esthers illness, to shed light on Dickenss insight into the harsh realities of the Victorian culture in which the mobility of women cannot be practiced in a healthy manner. Esther, who inherited her mother's sin as her own original sin, has to suppress her sexuality both voluntarily and involuntarily. The suppression of sexuality allows Esther much mobility impossible to her mother. This mobility, however, is a fake one, merely on lease at the expense of her sexuality and physicality, and thus makes her ill in the end. While Lady Dedlock has no other choice but to face death, Esther can survive as a result of the differentiation from her mother through her illness and subsequent recovery. This chapter, demonstrating the power Esther achieves by virtue of illness, puts Dickenss criticism on the conditions of the women into perspective.
This thesis concludes that the novel shows, in its treatment of female mobility and illness, Dickenss profound critique of the Victorian woman question.

Keywords: Charles Dickens, Bleak House, women, mobility, illness, body, sexuality
Student Number: 2007-22686


Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155260

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002094
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse