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춘추시대 덕 개념의 형성과 의미분화 과정 연구 : 『상서』·『좌전』·『국어』를 중심으로
A Study on the Formation and Differentiation of the Concept of De(德) in the Spring and Autumn Period

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Authors
조성열
Advisor
정원재
Major
철학과(동양철학전공)
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 철학과(동양철학전공), 2012. 2. 정원재.
Abstract
본 논문의 목적은 『상서』와 『좌전』, 『국어』를 중심으로 춘추시대 덕(德) 개념의 사상사적 흐름을 조망하는 것이다. 특히 하나되기를 지향하는 덕 개념의 생장 및 분화과정, 즉 ‘덕’과 ‘겸양(謙讓)·예(禮)·의(義)·인(仁)’과의 관계와 그 의미 분화 과정을 살피고, 또 ‘덕’과 이 개념들이 전국 시대 사상가와 어떻게 연결되는지를 총체적으로 밝혀 보고자 한다.
춘추시대 문헌에서 덕은 사회적 관계를 형성하는 근원적인 힘으로 이해된다. 왜냐하면 이 문헌들에서 훌륭한 통치는 이해관계가 다른 여러 집단의 구성원들이 분열하지 않고 하나 된 사회를 이루는 것을 목표로 하는데, 덕은 이와 같은 조화로운 사회를 이루게 하는 핵심적인 능력으로 이해되기 때문이다. 그래서 덕은 물리적인 힘[力]을 앞세우는 것과 구분되며, 서로 다른 이해 당사자인 여러 집단 백성들이 갖기를 열망하는 선(善)이라고 할 수 있다.
덕과 밀접한 연관을 지니며 때로는 덕으로 이해된 여러 개념들은 하나 된 사회를 목표로 결합한다. 춘추시대에는 전국시대와는 달리 덕과 이와 관련된 개념들이 결합하는 방식이 정형화된 모습을 보이지 않고 수많은 가능성이 공존한다. 하지만 다양한 논의들이 점차 겸양, 예, 의, 인 네 개념을 중심으로 수렴되는 경향을 보이면서 전국시대로 연결된다.
겸양은 자기를 앞세우지 않고 스스로를 낮추고 타인에게 양보함을 뜻하며, 춘추시대 덕의 핵심적인 실천덕목이다. 그래서 겸양은 작위[僞]적인 행동, 처세술과 같은 임시방편, 사적인 이익을 앞세우는 행동과는 대비된다. 따라서 겸양은 개인의 관점에서 바라보면 사회와 분리되고자 두 마음을 품지 않고 개인적인 욕망을 부정하면서 사회적 가치를 진실하게 추구해가는 과정이고, 사회의 관점에서 보면 서로 다른 개인이 함께 욕망을 충족하기 위해서 나와 남을 정립해가는 과정이라고 할 수 있다.
예는 사태나 상황을 적절하게 구분[名]짓고, 제재[制]하며, 유지[守]하는 역할을 하는 개념으로 춘추시대 문헌에 종종 등장한다. 예 개념은 단순히 격식 혹은 형식을 지칭하는 의례[儀]와는 그 의미가 대비되며, 백성들의 욕망을 사적 수단으로 이용하지 않고 사회 통합을 위하여 알맞게 제어해가는 과정을 의미한다. 그래서 예는 백성의 욕망 혹은 호오[知]를 다루는 문제와 밀접한 관련이 있으며, 사회적 안전망의 역할을 수행하는 가치로 중시된다.
의는 주로 혈연관계[親]·강함[彊]·이로움[利]이라는 세 가지 사적 영역의 욕망을 다루는 것과 관련한 개념으로 춘추시대 문헌에 등장한다. 사회적 가치인 의와 사적 욕망이 지향점을 함께하면 둘이 동시에 충족되지만, 그렇지 못할 경우에는 의를 위하여 사적 욕망은 희생되어야 할 것으로 간주된다. 따라서 의는 특히 자기희생에 관한 문제 그리고 욕망의 합당함을 결정짓는 문제와 밀접한 관련이 있다.
인은 다른 개념에 비해서는 출현 횟수가 현저히 적지만, 심리적인 거리를 좁혀 보다 밀접하고 가까운 사이를 만드는 힘으로 종종 등장한다. 인은 혈연보다도 더욱 단단한 결속을 가져올 수 있는 근원으로 여겼기 때문에, 전쟁과 같은 무자비한 상황이나 인재를 평가하는 과정에서 그 기준으로 중시된다.
제자백가 사상가들은 춘추시대 다양한 가능성으로 공존하던 덕 담론에 대한 선택과 배제를 통하여 자신의 이론을 확립해간다. 즉 겸양을 인위적인 행동과 대비시키며 그 자체를 곧 덕이라고 본 노자, 나를 우선적으로 주목하여 인을 강조한 공자, 인 개념에서 혈연을 배제한 묵자와 그와는 달리 마음의 확충을 강조한 맹자, 의와 예가 사적인 욕망을 구분하고 제어하는 사회적 가치라는 점을 중시하여 예를 특히 중시하고 성악(性惡)을 얘기한 순자와 그와는 다르게 사덕과 성선(性善)을 얘기한 맹자의 특징은 덕에 대한 다양한 담론이 이루어졌던 춘추시대의 사상적 흐름을 이어받아 구체화된 것이라고 말할 수 있을 것이다.
The philosophical concept of de(德) shows subtle changes throughout the Spring and Autumn era, traces of which can be found in the Book of Documents(尙書), the Chronicle of Zuo(左傳) and the Discourse of States(國語). The concept of de, which aims for unification, is formulated then divided; there is a relationship between de on one side and other concepts such as qianrang(謙讓), li(禮), yi(義) and ren(仁) on the other; and also between all these concepts and the philosophers of the Warring States period.
In the literature of the Spring and Autumn period, de is construed as a primordial force for social relations. An ideal reign, as pictured in the literature, is one capable of bringing together without discord members from different groups of diverse and sometimes conflicting interests, and de is often understood as an ability to form such a harmonious society. As opposed to physical power, de is the good that is desired by various groups of people with different interests.
Concepts that are closely related to de and often construed as de are connected by the aim of a united society. During the Spring and Autumn period, unlike the Warring States period, the connection between de and its related concepts had not yet developed a set form, but instead showed endless possibilities. Nevertheless, moving towards the Warring States period, numerous debates which surrounded these concepts converge to the main four concerning qianrang, li, yi and ren.
'Qianrang'(謙讓) is one of the core virtues of practice in the Spring and Autumn period. It means to humble oneself and to concede to others, and is opposed to affected, makeshift or selfish behavior. In an individual, qianrang is the process of pursuing social values while denying one's personal desires or the wish to separate oneself from society. From the societal point of view, it is the process of different individuals striving to fulfill desires together.
'Li'(禮) often appears in the literature of the Spring and Autumn period as a concept that classifies, disciplines and preserves certain situations. li, indicating the process of governing the people's desire to achieve social unity without using it as a personal means, is different from simple formalities or ceremonial behavior. li is closely related to handling the likes and dislikes of the people, and is valued as a means of safeguarding the society.
'Yi'(義) is a concept related to handling desires in the three personal realms of blood-relations, strength and interest. As long as personal desires and yi as a social value point towards the same goal, they can both be satisfied, otherwise, personal desires are viewed as something to be sacrificed at the cost of yi. Therefore, yi is closely related to problems of self-sacrifice and the appropriateness of desires.
'Ren'(仁), in comparison to the other three concepts, appear little in the literature of the period, but is mentioned as a power that creates intimacy by closing the psychological gap between individuals. Ren has to power to bring people closer than blood-relations, and is therefore valued when evaluating talents or situations.
Thinkers of the Hundred Schools establish their thoughts through process of selection and exclusion of the de debates that co-existed in potential form in the Spring and Autumn period. Laozi contrasts qianrang to artificial behavior and claimed that it was de in itself; Confucius emphasizes ren by focusing foremost on oneself; Mozi excludes consideration of blood-relations in ren while Mengzi lays emphasis on the expansion of the heart; Xunzi finds the fact that yi and li are social values that separates and controls personal desires and finds liespecially important, claiming that human nature is evil, as opposed to Mengzi who believed in the Four Virtues and the innate goodness of human nature. The characteristics of these philosophies were shaped based on the various debates concerning de in the Spring and Autumn period.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/155638

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001986
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College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)Theses (Master's Degree_철학과)
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