Browse

스포츠 이벤트의 체험, 애착, 몰입의 관계에 대한 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
오준혁
Advisor
김기한
Major
체육교육과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 체육교육과, 2012. 2. 김기한.
Abstract
본 연구의 목적은 스포츠 이벤트 체험, 스포츠 이벤트 애착, 스포츠 이벤트 몰입 간의 관계에 대해 알아보고 이를 실증적으로 규명해 스포츠 이벤트 경영에 시사점을 제공하고자 함이다.
연구에 사용한 스포츠 이벤트들은 두 단계를 통해 선정하였다. 첫 번째, 스포츠 이벤트 종류의 풀(pool)을 찾아내기 위해 일반인 45명에게 자유연상법을 이용하여 스포츠 이벤트의 종류를 적도록 해 42개를 추출하였고, 그 중 3회 이상 언급된 스포츠 이벤트를 모두 선정해 22개를 추려내었다. 두 번째, 새로운 일반인 40명에게 두 개의 5점 척도 질문으로 인지도를 물어 평균이 3이상인 8개의 이벤트들을 선정하였다. 선정된 이벤트들을 사용하여 스포츠 이벤트 체험, 애착, 몰입에 관한 문항을 구성하였고, 2011년 9월 한 달간 서울버스터미널에서 일반인을 대상으로 설문을 진행해 480부를 회수하고 응답이 불성실한 설문지를 제외한 425부를 분석에 사용하였다. 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여, 신뢰도와 타당도 확인을 위해 문항내적 합치도(Cronbachs α) 분석과 확인적 요인분석을 하였으며 전체표본을 대상으로 구조방정식 모형 분석을 실시해 가설을 검증하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, (감각적 체험, 감성적 체험, 지성적 체험으로 구성된) 스포츠 이벤트의 체험은 (애정, 자아연관, 열정으로 구성된) 스포츠 이벤트 애착에 정(+)의 영향을 미친다. 둘째, 스포츠 이벤트 애착은 (감정적 몰입과 행동적 몰입으로 구성된) 스포츠 이벤트 몰입에 정(+)의 영향을 미친다. 셋째, 스포츠 이벤트 체험은 스포츠 이벤트 몰입에 정(+)의 영향을 미친다.
이상의 결과를 종합해 볼 때, 스포츠 이벤트를 긍정적으로 체험한 스포츠 소비자일수록 스포츠 이벤트 애착과 스포츠 이벤트 몰입의 단계에 용이하게 다다르고, 스포츠 이벤트에 깊은 애착을 갖는 소비자일수록 스포츠 이벤트 몰입의 단계에 평이하게 이름을 알 수 있다.
The purpose of the study is to examine the relation of sport events experience, emotional attachment and commitment, and to provide implications to sport event management by performing empirical investigation.
All kinds of sport events employed to the research are chosen through two steps. First, to get the pool of sport events, 45 ordinary people were asked to write any sport events that came to mind, and 42 events were extracted. And then 22 sport events mentioned more than three times among 42 were selected. Second, another 40 ordinary people were asked awareness of the 22 selected events by two questions with 5-point scale, and 8 events were selected that the mean was higher than 3. Questions for sport events experience, emotional attachment and commitment were formed with selected 8 events. Survey was performed during September 2011 in Seoul bus terminal. 480 questionnaires were returned and 425 were analyzed by excepting untruthfulness responses. By SPSS 18.0 and AMOS 18.0, Cronbachs α and confirmatory factor analysis(CFA) were investigated for reliability and validity respectively, and structural equation model(SEM) were employed to verify three hypotheses.
The results of the study are as follow. First, sport events experience (comprised of three: sensory, affective, intellectual) has positive effect on sport event attachment (comprised of three: affection, connection, passion). Second, sport events attachment has positive effect on sport events commitment (comprised of two: affectional, behavioral). Third, sport events experience has positive effect on sport events commitment.
In conclusion, sport consumers who has the more positive experience of sport events reach the level of attachment and commitment easily, and sport consumers who get the stronger attachment to sport events reach the level of commitment readily.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155653

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000527
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Physical Education (체육교육과)Theses (Master's Degree_체육교육과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse