Publications

Detailed Information

프로축구 일반티켓, 시즌티켓 구매자의 특성 차이에 관한 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김태욱

Advisor
강준호
Major
체육교육과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 체육교육과, 2012. 2. 강준호.
Abstract
The Korean Professional Soccer League (K-League) began in 1983 as a "Super league" and it has been the first and the only one professional soccer league in Korea. The purpose of the current study is to help understanding the characteristics differences of K-League's spectators by comparison with regular ticket holder and season ticket holder. To figure out the characteristic differences between the two groups, demographic factors, the motivation of sport spectators and sport consumption behavior were chosen.
The survey was conducted at two World-Cup Stadiums(Incheon World-Cup stadium, and Suwon World-Cup stadium) in Gyeong-gi provinces. The convenience sampling was used to collect data from 160 samples of regular ticket holders and 150 samples of season ticket holders. The 260 samples (130 from regular ticket holders and season ticket holders respectively) eliminated inappropriate data from total 310 samples were eventually chosen for the study.
The collected data were analyzed by frequency analysis and reliability analysis with SPSS 19.0 and confirmative analysis with AMOS 18.0. After confirmative analysis was conducted, t-test and discriminant analysis were applied for verifying the research questions.
The results of this study are as follows:
There were significant differences of length of time as a spectator, attendance frequency, education, income, the interest in soccer, drama, excitement, vicarious achievement, loyalty, and media and/or merchandise consumption in between regular ticket holder and season ticket holder of K-league.
Only two factors (drama & customer service) of regular ticket holder has higher mean value than the two factors of season ticket holder. The other factors(the interest in soccer, socialization, vicarious achievement, excitement, escape, entertainment value, aesthetics, wholesome environment, the style of play, community, loyalty, and media and/or merchandise consumption) of regular ticket holder has lower mean value than those of season ticket holder. Especially, attendance frequency, the interest in soccer, drama, customer service, escape and length of time as a spectator were verified as important discriminant factors between the two groups.
These results have implications for sport practitioners seeking to improve their marketing efforts and for sport researchers seeking to better understand the motives of sport consumers.
본 연구의 목적은 프로축구의 일반티켓 구매자와 시즌티켓 구매자의 특성 차잉를 비교 및 분석하는 것이다. 이를 위해 인구통계학적 특성, 스포츠관람동기, 스포츠소비행동 등에 있어서 두 집단은 어떠한 차이를 나타내는지를 규명하고 두 집단을 변별하여 주는 변인들을 알아보고자 하였다.
이를 위해 총 2차례 프로축구 경기장(인천월드컵경기장, 수원월드컵경기장)을 방문하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 일반티켓 구매자 160명과 시즌티켓 구매자 150명을 편의표출(convenience sampling)하여 총 310명으로부터 설문지를 회수하였다. 310부의 설문지를 코딩하고 응답 내용이 불성실하거나 누락된 설무문항과 정규성에서 벗어난 설문지를 제외한 일반티켓 구매자 130부, 시즌티켓 구매자 130부(총 260부)를 최종분석에 사용하였다.
수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 빈도분석 및 신뢰도분석을 실시하였으며, AMOS 18.0 프로그램으로 확인적 요인분석을 실시하여 타당도를 검증하였다. 설무문항의 타당도를 확보한 후 연구문제의 검증을 위해 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 t-검정과 판별분석을 실시하였다.
이상과 같은 연구방법을 통해 아래와 같은 연구결과를 얻을 수 있었다.
프로축구 일반티켓 구매자와 시즌티켓 구매자는 관람기간, 관람빈도, 교육수준, 소득수준, 축구에 대한 관심, 경기내용, 흥분감, 대리만족, 충성도와 미디어 및 머천다이즈 소비에서 유의한 차이가 있음이 나타났다. 두 집단의 스포츠관람동기와 스포츠소비행동의 평균값을 비교한 결과에서는 일반티켓 구매자가 경기내용와 서비스만족에서 시즌티켓 구매자보다 높은 값을 보였으며, 나머지 13개 요인(축구에 대한 관심, 사회성, 대리만족, 흥분감, 일상탈출, 오락적 가치, 미적요소, 경기장환경, 경기스타일, 커뮤니티, 충성도, 미디어 및 머천다이즈 소비)에 대해서는 모두 시즌티켓 구매자가 높게 나타났다. 끝으로 일반티켓 구매자와 시즌티켓 구매자 집단을 구분하는 변인을 알아보기 위해 판별분석을 실시한 결과, 관람빈도, 축구에 대한 관심, 경기내용, 서비스만족, 일상탈출, 관람기간이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155658

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000901
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share