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소셜 네트워크 서비스(SNS)를 통한 기록 정보 서비스 발전 방향 : - 민주화운동 사료관을 중심으로 -

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Authors
양경희
Advisor
오수창
Major
협동과정 기록관리학전공
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 기록관리학전공, 2012. 2. 오수창.
Abstract
최근 이용자참여의 공간으로 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 도입하는 기관이 늘고 있다. 그러나 대부분의 기관이 새로운 소식의 알림 등 기존 웹 사이트의 연장에서 SNS를 사용하고 있어, 큰 성과를 거두지 못하고 있다. 본 연구에서는 온라인 기록관을 개편하면서, SNS를 도입한 민주화운동 사료관의 사례 연구를 통해 SNS를 통한 기록정보서비스의 발전 방안을 제안하고자 한다.
민주화운동사료관의 소장기록은 그 특성상 분류 및 기술이 어려워 이용자들의 지적 접근을 보장하기 위해서는 사료관이 보유하고 있는 것보다 많은 자원을 필요로 한다. 이때 이용자 참여는 이러한 이슈에 대한 해결책으로서 가능성을 갖는다. 또한, 민주화운동 기록의 이용을 민주화운동 정신에 대한 이해로 발전시키기 위해서는 이용자들과의 소통이 전제가 되어야 할 것이다.
이용자의 참여는 집단 지성의 발현으로 볼 수 있으며, 이러한 집단 지성을 지원하기 위해서는 수평적 네트워크에서 이루어지는 소통과 정보의 교류가 필요하다. 따라서 일방적인 정보전달이 위주가 되었던 기존의 온라인 기록관과는 다른 공간이 필요하게 되었으며, SNS는 그러한 조건에 맞는 특징을 가진다.
이번 온라인 기록관 개편에서 민주화운동사료관은 온라인 기록관과 연계된 SNS에서 이루어지는 이용자 피드백을 통해 콘텐츠를 확산하고 다른 이용자를 유입하는 이용자 피드백 순환구조를 구축하고자 하였다. 또한 컬렉션 중심의 기록 분류를 도입하여, 이용자에게 기록을 의미 있는 집합단위로 제공하고, 기록의 맥락 서술을 풍부하게 함으로써 이용자의 이해를 돕고자 하였다. 이는 기록의 지적 접근성을 높이고자 하는 노력으로 볼 수 있다.
먼저, 이용자피드백 순환구조를 구축하기 위해서는 대중적인 콘텐츠의 확보를 비롯한 콘텐츠 전략이 필요하다. 이와 관련하여 NARA의 사례를 살펴보고 민주화운동 사료관이 현재 제공하고 있는 SNS 콘텐츠의 내용과 운영에 대한 전략을 보완하기 위한 방안을 제안하였다.
다음으로, 기록에 대한 지적 접근성을 높이기 위해서는 관련 기록을 묶어 제시함으로써 기록의 맥락과 관계구조를 나타낼 검색 도구의 보안이 필요하다. 그에 따라 이용자에 의한 정보 분류 및 기술을 구현하고 있는 아마존의 사례를 토대로 하여 추천서비스와 이용자 태그를 중심으로, 자체적인 SNS의 구축을 통한 발전 방안을 제시하였다.
이용자 참여의 활성화는 더 풍부한 기록정보서비스를 가능하게 하여, 이용자들의 만족도를 높여준다. 이와 같은 이유에서 기록관리자는 이용자 참여를 위한 플랫폼을 구축하고 이용자참여를 보장하는 전략을 사용할 수 있다. SNS는 이용자의 참여에 적합한 플랫폼을 만들어줌으로써, 이용자참여를 통한 기록관의 기록정보서비스 정책을 지원할 것이다.
The number of institutions introducing Social Network Services(SNS) as a space for user participation is increasing these days. Most of them, however, do not enjoy the benefits of SNS use at present, because they use them in the same old way as their existing web sites. The purpose of this study is to propose some alternative ways to improve the reference service for archives through a case study of the Korea Democracy Foundation Archives(KDFA), which has recently introduced a SNS feature while reforming its online archive system.
Due to their nature, the KDFAs archives are difficult to both classify and describe. Accordingly, to ensure an intellectual access to them, the KDFA needs to acquire more resources than what it currently possesses and, in this regard, user participations have the potential to provide solutions to these issues.
Moreover, the Archives needs to communicate with its users so that it would assist them in developing and understanding the spirit of democracy movements through its archives.
The user participations may be regarded as a manifestation of collective intelligence, and in order to promote such intelligence, it is necessary to communicate and exchange information on horizontal networks. Thus, the KDFA became in need of a new site that is different from the existing one-way information delivery-oriented online archives. and the characteristics of the SNS meet these conditions.
In the recent reform of the on-line archives, the KDFA wants to establish a user-feedback circular structure to spread its contents and attract other users through user-feedbacks made on the SNS, which are connected to the online archives. Also, the KDFA introduced a collection-oriented arrangement. This is intended to enhance the users understanding of the archives by providing them with records in a set of meaningful units and by enriching the context of records descriptions. In other words, it aims to increase the intellectual accessibility of the records.
First, in order to build the user-feedback circular structure, the KDFA needs content strategies, such as securing popular content. As such, in light of the NARA case, I propose some measures to complement the content and operation strategies for the SNS that is currently being provided by the KDFA.
Next, in order to promote the intellectual accessibility of the archives, the KDFA needs search tools that can retrieve results by grouping any related archives, thereby showing the context of the archives and their relational structure. For this, I propose to develop its own SNS starting with a recommending service and a user-tagging, based on the example of the Amazon.com that implements a user-centered classification system and the related technology.
Active user participations not only enables richer reference service for archives, but also increase user satisfaction. For these reasons, archivists need to establish various platforms to guarantee user participation. The SNS, being a suitable platform for such purpose, will support the archives policy for user involvement.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/155830

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000541
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Program in Archival Science (협동과정-기록관리학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-기록관리학전공)
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