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해양관광자원을 활용한 제주 신양항 리모델링 계획

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Authors
김예림
Advisor
성종상
Major
환경조경학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 환경조경학과, 2012. 2. 성종상.
Abstract
제주도내 약 100개의 어항(漁港)이 있고 어선 수는 해마다 감소하여 어항이 유휴공간이 되고 있다. 제주특별자치도는 유휴공간이 되어가는 지방어항 14개항을 마리나항과 피셔리나항으로 개발하겠다는 제주해양관광특성화 5개년 계획을 시행하여 해양관광을 활성화하고 지역 활성화, 더 나아가 제주도의 관광활성화를 기대하고 있다.
그중 신양항은 휘닉스아일랜드에 오는 관광객들에게 해양관광 및 레저라는 새로운 관광형태를 제공할 수 있는 최적의 장소에 위치해있어 마리나항으로 개발하였을 때 해양관광의 거점으로 기능할 수 있는 가능성이 큰 대상지이다.
이제까지 시행된 제주도내 어항(漁港) 리모델링 사례를 보면 관광기능을 추가하려는 취지와는 다르게 노후한 시설을 개보수하는 토목중심의 사업이 진행되었다. 토목중심의 어항 리모델링은 리모델링 후에도 어항이 여전히 유휴공간으로 남게 되는 결과를 초래하였다. 신양항 또한 2008년에 리모델링이 되었지만 외곽 방파제 연장공사로 보강 공사
정도로 마무리되어 관광기능을 포함하지 못하여 기존 제주도내 어항 리모델링 사례들의 문제점을 답습하였다. 따라서 신양항 리모델링시 해양관광의 거점이 되는 마리나항 건설의 토목공사뿐만 아니라 주변 배후지 및 공공공간과 연계한 개발로 다양한 관광요소를 도입하는 계획이 필요하다.
또한, 제주도내 관광지 개발은 지역사회와 무관하게 진행된 경우가 많았다. 민간투자로 개발된 관광지의 관리운영은 투자주체가 담당하기 때문에 수익금이 지역사회에 환원되지 않아 지역사회 활성화에 직접적인 도움이 되지 못했다. 지방정부 주도 관광지인 경우에는 관리운영을 관에서 주도하여 비수기인 경우 예산부족으로 관리 소홀이 문제화
되고 있는 상황이다. 게다가 지역의 경관이나 특성을 무시한 채 진행되어 특색 없는 공간개발로 마무리되기 일쑤였다.
따라서 관광지 개발의 효과가 지역민들에게 직접적으로 미치고, 지방정부 주도 관리운영으로 인한 관리 소홀의 문제점까지 해결하기 위해 지역민들의 참여를 이끌어내는 계획이 필요하다. 더 나아가 지역의 해양관광자원들을 활용하여 그 지역만이 가지고 있는 지역성을 반영한 계획의 제시 또한 필요하다.
이에 본 연구는 어항을 리모델링하여 유휴화 되어가는 제주도내 어항에 관광기능을 포함시켜 해양관광의 거점으로 거듭날 수 있도록 조경적인 시각에서 접근을 시도하는데서 출발하여 지역의 해양관광자원들을 활용하여 유휴공간이 되어가는 신양항과 주변 수변공간을 연계한 물리적·프로그램적 계획안을 제시하였다. 유휴공간이 되어가는 어항의 관광화와 더불어 현존하는 해양자원의 관광 산업화를 이루고 주민이 해양관광지의 운영관리에 참여하는 계획을 제시하고자 하였다.
본 연구에서는 어항 리모델링 계획에 있어 지역의 잠재적 관광요소를 찾아내고 이를 활용하여 해양관광프로그램으로 도입하고, 주민이 관리운영에 참여하는 계획을 제시하였다. 또한, 수변공간의 연계를 통해 기존의 관광지와 계획하는 대상지와의 연계를 만들고, 지역에 현존하는 지형, 돌담, 길을 물리적인 계획에 활용하여 지역 경관 조직을 회복하고, 공간의 프로그램 성격별로 Zone을 나누어 공간을 구성하였으며, 계획된 공간을 공공·민간·주민이 운영·관리하는 방안을 제시함으로써 해양레저가 확장될 수 있는 기반을 만들었다.
With the increase of personal income and the commonness of the five-day workweek in Korea, the demand for entertainment or leisure businesses is growing exponentially. The number of consumers of marine leisure and marine tourism is growing globally and some experts have pointed out that the future of tourism will move from land-focused tourism to marine tourism. Since Korea is a peninsula, surrounded by the ocean on 3 sides, marine tourism is a valuable revenue source for this country.
Within Korea, Jeju Island is laying the foundation to become a major hub of marine tourism. Jeju is a volcanic island that has been blessed with a wonderful natural environment, magnificent costal landscape, and a mild climate. Historically, one of Jejus major industries was fishing.
Currently, there are 6 official national fishing ports, 18 regional fishing ports, 46 fishing ports in fishing villages, and 29 small-sized fishing ports. However, the numbers of the fishing boats are significantly decreasing. Therefore, fishing ports are lying unused. Typically, fishing port remodeling in Jeju has been focused only on repairing older facilities. A new type of remodeling is urgently needed which creates a functional facility from these ports, ideally for the use of tourism. In addition, the plans should be linked with tourists' attractions around the target site, with a development plan of the hinterland. In this fashion, remodeling abandoned ports has the added benefit of improving the regional economy.
This study will suggest these abandoned fishing ports are the ideal way to meet the growing demand for marine leisure. This study will propose a co-existence environmental design plan for reusing the abandoned spaces by remodeling the fishing ports. In addition, the plan will revitalize the surrounding fishing villages and boost the marine leisure industry at the same time, as well as link and develop the sea routes to existing marine tourism spots.
The study chose Shinyang fishing port, located in Sungsaneup, as the model site for the plan. Shinyang fishing port is currently designated as a regional fishing port. It is located in Gosungri fishing village, which faces problems of an aging society, decreasing number of fisherman, and the resulting decline in the local economy.
Near Shinyang fishing port, there is a number of tourists' attractions-such as Sungsan Illchulbong, Seopjikoji, Shinyang Seopjikoji Beach, Phoenix Island Resort, and Jeju Marine Science Museum, which will be completed next year. By connecting the marine tourist attractions, a demand for a new type of tourism will be formed. A remodeled Shinyang fishing port will meet that demand, and the marine leisure industry will be invigorated around the region by including the local fishing village in the management of the port,
Thus, this study will offer the co-existence environmental design plan as an alternative plan for abandoned fishing ports and to revitalize marine tourism.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156017

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001268
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Graduate School of Environmental Studies (환경대학원)Dept. of Landscape Architecture (환경조경학과)Theses (Master's Degree_환경조경학과)
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