Publications

Detailed Information

가면극 연행 체험 교육 연구
인물에 대한 공감을 중심으로

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김종철-
dc.contributor.author오판진-
dc.date.accessioned2019-07-02T15:06:43Z-
dc.date.available2019-07-02T15:06:43Z-
dc.date.issued2012-02-
dc.identifier.other000000002332-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/156231-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002332ko_KR
dc.description.abstract이 연구는 가면극 인물에 대해 학습자들이 공감하는 것이 무엇인지 그 정체를 밝히고, 이를 교육하기 위해 필요한 연행 체험 교육의 내용을 구명하며, 효과적인 연행 체험 교육의 방법을 설계하는 데 목적을 두고 있다. 학습자들이 가면극의 인물에 보다 깊이 공감하기 위해서는 가면극 연행 텍스트에 나타난 인물에 대한 공감적 이해를 바탕으로 이를 인물의 대사와 행동, 가면으로 나타내는 공감적 연기를 하도록 교육하는 설계가 필요하기 때문이다.
가면극 연행 체험에 대한 본질을 파악하기 위해 먼저 가면극의 개념이 무엇인지 정의하고, 연행과 체험의 개념을 고찰하여, 가면극의 인물을 대상으로 학습자들이 연행 체험을 하는 것이 무엇을 의미하는지 살펴보았다. 그 결과 가면극 연행 체험의 개념을 가면극 연행 텍스트를 바탕으로 가면극의 인물에 대해 능동적이고 생산적으로 이해한 후 학습자 자신의 몸으로 대사와 연기를 표현하는 과정이라고 규정하였다. 그리고 연행 이론을 토대로 가면극 인물에 대한 텍스트의 층위를 언어 텍스트, 연희 텍스트, 공연 텍스트, 문화적 컨텍스트로 구분하였고, 이런 텍스트를 바탕으로 가면극 연행 체험의 요소에 대해 고찰하였다.
학습자들이 가면극 연행 체험을 하는 지향점으로 학습자의 공감을 상정하고, 그 실체를 이론적인 측면과 학습자들의 구체적인 공감 양상 측면에서 접근하였다. 그래서 가면극 연행 체험에서 주목하는 공감의 개념과 요소를 밝혔다. 더불어 가면극 인물에 대해 공감하기 위해 연행 체험을 하는 목적에 해당하는 교육적 의의를 문학교육 층위에서는 인물 이해 능력의 심화로 보았고, 연극교육 층위에서는 연행 문화의 창의적 계승이라고 제시하였다.
그리고 초․중등학습자들을 대상으로 한 실험수업을 통해 학습자들이 보이는 공감의 양상을 관찰하고, 분석하였다. 그 결과 학습자들은 공감의 대상인 인물을 중심으로 공감하는 유형, 공감하는 주체인 학습자가 중심이 되는 공감 유형, 인물과 학습자 사이에서 상호작용하는 유형으로 구분할 수 있었다. 가면극에 등장하는 인물에 대해서 학습자들이 공감할 때 필요한 연행 체험 교육의 내용은 공감의 대상인 인물의 상황, 가치 갈등, 정서를 기준으로 이에 대한 공감적 이해와 공감적 연기로 구분하였다. 가면극의 인물에 대한 공감을 위해 필요한 연행 체험은 배우가 되어 대사하고 연기하는 공감적 표현을 핵심으로 하지만, 가면극의 연행 텍스트에 대한 공감적 이해가 바탕이 되어야 하기 때문이다.
가면극 인물의 상황에 대한 연행 체험은 인물이 표현하는 언행의 축어적 의미와 인물 언행의 함축적 의미, 가면의 상징적 의미를 공감적으로 이해함으로써 가능하다. 이에 대한 연기는 인물의 상황에 대한 감정이입과 거리두기 그리고 이 둘을 바탕으로 한 변형하기를 통해 할 수 있다. 또한 가면극 인물의 가치 갈등은 승려와 속인의 종교적 가치 갈등, 양반과 하인의 신분적 가치 갈등, 부․처․첩의 애정적 가치 갈등을 파악하면 된다. 인물의 가치 갈등에 대한 체험은 노장과장에 나타난 비언어 중심의 종교적 가치 갈등을 이해하는 것과 양반과장에서 음성언어 중심의 신분적 가치 갈등 및 미얄과장에서 반언어 중심의 애정적 가치 갈등을 연기하는 것으로 설정하였다. 그리고 가면극 인물의 정서는 기쁨과 슬픔의 정서, 분노와 공포의 정서, 복합적인 정서의 변환을 이해함으로써 가능하기 때문에, 이를 교육 내용으로 설정하였고, 가면극 인물의 정서 연기는 희비형 정서에 집중하여 표현하는 것과 분노형 정서를 외적으로 표출하는 것, 그리고 복합적인 정서를 교차적으로 체험하는 활동으로 구분하여 제시하였다.
가면극 연행 체험 교육의 내용을 구체화하기 위한 교육의 설계는 가면극 연행 체험이 실제로 일어나는 공간인 초․중등학교 교실에서 국어수업 시간에 교사와 학습자가 어떻게 만나야 하는지를 중심으로 하였다. 먼저 공감을 위한 교수․학습의 전제로서 두 가지 지침을 제시하였다. 첫째 교사와 학습자 사이는 물론 학습자와 학습자 사이에 친밀감이 형성되도록 하는 것과 함께 학습자들이 가면극 연행 체험에 호기심을 갖도록 유발시키는 것이 중요하다. 둘째 학습자들 사이에 친밀감을 바탕으로 보다 협력적인 관계가 이루어지도록 하기 위해 학습자 가운데 뛰어난 학습자를 선택하여 다른 학습자의 모델이 되도록 하는 방안을 활용한다. 다음으로 가면극 인물에 대한 공감적 체험을 위한 교수․학습 모형을 설계하고, 이를 초등학생과 중등학생으로 구분하여 적용함으로써 교수․학습 모형에 대한 위계화를 추구하였다. 그리고 이런 가면극 연행 체험 교육에서 교수․학습 모형의 핵심 요소인 교수․학습의 절차를 가면극 연행 체험을 위한 교수․학습의 준비, 가면극 인물에 대한 공감적 이해, 가면극 전승자의 연행 관찰, 가면극 공연을 위한 사설 개작, 가면극 공연, 가면극 연행 체험을 위한 교수․학습의 정리 및 평가로 제시하였다.
이 연구의 제한점으로는 우리나라에 가면극이 여러 곳에서 전수되고 있지만, 그 가운데 특히 봉산탈춤을 중심으로 고찰하였다는 점과 학교교육 중에서도 국어교육의 장을 전제로 하였다는 점을 들 수 있다. 이는 후속 연구가 활성화됨으로써 해결될 수 있을 것으로 기대한다.
-
dc.description.abstractA Study on the Education of Mask Performance Experience
- Focus on the sympathy of characters -
Oh, Pan-jin

This study intends to identify what aspects of the characters of mask performance learners need to identify with. It also provides contents and methods of performance experience which need to be recognised in order to identify with the characters of mask performance. In order for learners to deeply identify with characters of mask performance, they need to have an sympathetic understanding of characters of mask performance, based on this understanding, the learners need to experience an sympathetic expression which is embodied as characters' masks, dialogues and actions.
This study identifies the concepts performance and experience of mask performance, in order to show the nature of a mask performance experience. And it defines learner's mask performance experience with emphasis on the characters. As a result, this research delineates mask performance experience as a process to express speaking and acting with students' own body through positive and productive thinking process about characters of mask performance grounded in mask performance text. In addition, according to performance theory it divides mask performance text into language text, acting text, performance text and cultural text and based on such divisions, the elements of mask performance experience are explored.
This study discovers learner's sympathy as the purpose of learner's mask performance experience and identifies the theoretical and practical aspects of sympathy. Thus, it explores the concepts, contents and structure of sympathy found in mask performance experience. Besides the aim of mask performance experience for sympathy is laid upon developing a capacity to understand characters at an area of literature education and creative inheritance of performance culture at an area of theatre education.
In addition, it examines how sympathy unfolds in reality through applying it to primary and middle school classrooms. The outcome of application shows that learners are categorized into three groups: learners who support characters of sympathy; learners who deny characters in favor of themselves; learners who do not show any favour between characters and themselves. When, learners identify with characters, the contents of the teaching programme for mask performance experience contains sympathetic understanding and expression of the characters' situation, value system and feelings. In order to identify with characters, not only sympathetic expression is important, but also sympathetic understanding is vital aspect.
The characters' environments are understood by examining meaning of words, action and symbolic meaning of masks. To experience these, mask performance characters are categorized into distancing characters' environments in disfavor, identifying with characters' environments in favour and having mixed feeling about characters' environments in reservation. The characters' value system is comprehended by examining the religious conflict between monks and ordinaries, class conflict between upper and lower class and emotional conflict between man, wife and mistress. Experiencing the value system of mask performance characters consists of religious value system of Nojang scene, the class value system of Yangban scene and the emotional value system of Miyal. Since experiencing feelings of mask performance characters includes characters' pleasure and sorrow, fear and anger and mixed feelings, these emotions are included in teaching contents. In addition, the acting of characters' emotions are divided into acting a mixture of joy and sorrow, expressing anger and complicated emotions.
This study places emphasis upon devising a program to embody the findings. It intends to provide guidelines about how mask performance experience should be carried out in real classroom settings of primary and middle school. It suggests two guidelines as teaching methods for sympathy. The first method is to build learner's rapport between them and to arouse their curiosity. The second method is to construct cooperative relationships and create on atmosphere for modeling good learners. Continuously, it provides teaching-learning models for sympathetic experience of characters and places a hierarchy on models. This study chooses as the core of teaching-learning model for sympathetic experience, sympathetic understanding of characters, observation of performers' performing and expression, rewriting scripts, experiencing mask performance and arrangement, assessment of teaching and learning process.
The limits of this study are that it focuses primarily on Bongsan mask performance above other mask performances and concentrates mainly on Korean education over other subjects. Further studies are expected to widen the limits of this research.
-
dc.format.extent310-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc410.7-
dc.title가면극 연행 체험 교육 연구-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.description.degreeDoctor-
dc.contributor.affiliation국어교육과-
dc.date.awarded2012-02-
dc.title.subtitle인물에 대한 공감을 중심으로-
dc.identifier.holdings000000000006▲000000000011▲000000002332▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share