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朝鮮時代 家族의 食色敎育 硏究 : Food and Sex Education Taught in the Joseon Dynasty

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Authors

정정기

Advisor
옥선화
Major
아동가족학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract
본 연구는 현대 한국인의 바람직한 인간형성이라는 현재적인 문제의식으로부터 출발하였다. 이러한 문제의 해결을 위한 방법은 다양하지만 교육을 통해서 개인을 변화시키고 공동체적인 안전망을 확보하여 가족적 이상사회를 구현하려고 했던 조선시대의 모델에 주목함으로써 그 해답을 구하고자 하였다. 따라서 본 연구는 조선시대에 널리 활용되었던 문헌을 분석하여 식색에 대한 교육의 특성을 규명하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로는 성리학 중심의 유학적 사상 기반 위에서 실시된 조선시대의 식색에 대한 교육의 내용과 방법을 시대별 및 영역별로 분석해서 규명하고자 한다.
식색교육의 내용과 방법을 밝히기 위하여 『소학』과 『가례』를 중심이 되는 자료로 선정한 후 다양한 관련자료를 중심으로 개괄적인 연구틀을 잡고 연구문제와 관련되는 적절하면서도 광범위한 사료의 수집을 진행하였다. 사료의 신뢰성과 연구주제와의 관련성을 검토하여 적절한 사료를 선택, 번역한 후에 사료해석을 통해서 연구를 진행하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 조선시대 가족의 식색교육의 내용은 어떠한가? 식색교육의 내용을 음식교육과 남녀교육으로 나누었다. 각각의 주제에 대한 교육서와 문집 등의 문헌자료로 시대별 특성과 영역별로 나누어 그 내용을 파악하였다.
둘째, 조선시대 가족의 식색교육의 방법은 어떠한가? 식색에 대하여 어떻게 교육했는지를 가족, 향당, 국가의 범주로 나누어 검토하였다. 국가와 학교의 역할에 특히 주의를 기울이면서 영역별로 분석을 진행하였다. 내용과는 달리 방법을 밝히는 과정에서는 식색간에 일맥상통하는 측면이 강하고 서로가 서로를 조장하고 필요로 하는 부분이 많기 때문에 식색교육을 통합하여 분석하였다.
조선시대 가족의 식색교육의 내용을 파악하기 위해서 조선시대를 초기(14세기- 16세기전반), 중기(16세기중반-17세기후반), 후기(18세기전반-19세기후반)로 나누어 검토하였다. 조선전기는 아직 고려 식색교육의 영향이 강고한 시기이지만 성리학적인 교육내용과 전달체계를 확립하기 위한 노력이 다각도로 모색된 시기이다. 이 시기에는 아직 사원이 가장 강력한 교육기관으로 기능하고 있고 성리학적 이념에 기반한 교육체제는 형성중에 있었다. 이 당시에는 사회교화의 차원에서 『소학』을 필두로한 유교윤리서의 보급과 『가례』 중심의 향촌일상의례의 시행 및 정표정책의 실행이 이루어졌다. 조선중기는 성리학에 대한 이해가 심화되고 이에 기반하여 식색에 대한 교육에서도 성리학적 경향이 공고화되는 시기이다. 특히 전란을 겪으면서 기존의 사회체제가 붕괴되고 가족의 영역에서 성리학적인 변환이 급속도로 이루어지고 식색교육에 있어서도 그 영향을 크게 받게 된다. 이 시기에는 전기에 기능하던 향교 등의 관학이 성리학적 이념을 실현하는 역할을 제대로 수행하지 못하게되자 서원이 새로운 교육기관으로 부상하게 되고 향약도 사회교화체제로서 확고하게 자리를 잡게되어 식색교육에 많은 영향을 끼치게 된다. 또한 이 시기에는 예학의 발달도 본격화되어 식색교육이 성리학의 식색에 대한 예의 교육으로 치환될 수 있을 정도로 변모하였다. 조선후기는 학교교육과 사회교화체제가 통합되는 양상을 띤다. 식색교육의 주류는 성리학에 기반을 두고 있으나 실사구시(實事求是)적인 무실가(務實家)의 관점에서 다양한 시도들이 모색되기도 한다. 따라서 이 시기는 가장 보수적인 식색교육과 이전에 볼 수 없었던 새로운 식색교육이 다양하게 포진하고 있으며, 서양과학적인 지식과 기독교적인 식색관도 사회에 영향을 끼치기 시작한다. 본 연구에서는 서구의 영향에 대해서는 본격적으로 다루지 않았다.
이와 같이 조선시대를 세단계로 나누어 식교육에 접근한 결과 각각의 시기에 대하여 성리학을 중심으로 한 유학적 식교육이 소개되는 도입기와 그에 대한 이해의 심화와 경험의 축적이 따르는 성숙기, 외래적인 식교육에 고유의 것이 접목 또는 도입되어 우리화하는 토착화기로 성격규정을 할 수 있었다. 이를 기반으로 하여 음식에 대한 가치관, 음식준비에 대한 교육, 음식 예절교육, 가계(家計)에 대한 교육의 범주를 가지고 음식 교육의 내용을 밝혔다.
또한 같은 방법으로 시기를 나누어 색교육에 접근한 결과 각각의 시기에 대하여 성리학을 중심으로 한 유학적 색교육의 도입기와 그에 대한 이해의 심화와 경험의 축적에 따른 성숙기, 외래적인 색교육에 고유의 것이 접목 또는 도입되어 우리화하는 토착화기로 성격규정을 할 수 있었다. 이를 기반으로 하여 남녀에 대한 가치관, 남녀 관계에 대한 준비교육으로서의 임신•출산에 대한 교육과 성생활에 대한 교육, 남녀 예절교육, 가계(家系)에 대한 교육의 범주를 가지고 남녀 교육의 내용을 밝혔다.
이 중에서 식교육이 경제로 이어질 수 있는 단초를 가계(家計)에 대한 교육으로, 색교육이 가족으로 이어질 수 있는 단초를 가계(家系)에 대한 교육으로 각각 전개한 것은 식색을 경제와 가족으로 연결시킨 중요한 성과라고 할 수 있다. 식색을 보다 큰 범위의 가계(家計)와 가계(家系)로 연결시켜 경제와 가족의 핵심 개념으로 제안한 것이다. 이제 식색교육은 종욕(縱欲)과 절욕(節欲)이라는 틀을 기반으로 한 개인적 차원을 넘어 극기복례(克己復禮)의 관계를 고민하는 사회적 차원으로 승화되기에 이른 것이다.
방법 측면에서의 식색 교육은 전달체계를 기준으로 볼 때 가정에서의 교육, 향당에서의 교육, 국가 주도의 교육을 통해서 이루어지며, 주로 직접적이기보다는 간접적인 방법을 채택하고 있고, 교육보다는 교화의 측면이 더 강조되고 있으며, 교과보다는 생활을 통해서 이루어지고 있다. 또한 교과교육도 학교보다는 가정에서 이루어지는 비중이 더 크며 여성의 경우는 가정의 비중이 거의 절대적이다. 이처럼 가족이나 공동체를 중심으로 교육이 이루어지고 학교나 전문기관의 직접적 개입이 적은 것은, 사회화의 수준이 낮고 체계화가 덜 되어있다는 점에서 조선시대 식색교육의 단점인 반면 가족 속에서 생활 속에서 일반적으로 행해지며 핵심을 잡음으로써 확산시켜나가는 점에서 상당한 장점이다.
가정의 식색교육은 가풍에 의한 무의식적인 교육과 가훈 등의 문헌을 통한 교육, 편지 등의 교훈을 통해서 이루어지는 교육 및 관혼상제 등의 가정의례를 직간접적으로 경험하는 과정에서 관람자나 수행자의 역할을 하면서 식색에 대한 교육적 전통이 전승되면서 이루어졌다. 가족은 식색과 관련해서 오관이라는 몸의 작용이 일차적으로 기능하는 공간이며 경험의 축적이 중시되는 영역이다.
향당의 식색교육은 회자명구나 속담, 성인 등의 모범을 통한 무의식적인 교육과 향약과 의례를 통한 공동체의 강제와 결속을 통한 교육이 이루어졌다. 공동체교육은 관주도의 교육과 민간주도의 교육으로 나누어 볼 수 있지만 이 둘이 배타적으로 존재하는 것은 아니며 교육기관을 매개로 하여 둘 사이에 교섭이 존재하고 시대에 따라 그 양상이 변화하기도 하였다.
국가의 식색교육은 주로 출판사업이나 지방관이 학교를 통해서 하는 교육을 통해서 이루어졌다. 지방관의 주도로 출판사업을 진행하고 학교를 매개로 국가의 개입이 이루어지기 때문에 학교는 가정과 향당 사이에서 중요한 역할을 한다. 향음주례와 향사례, 독법 등의 학교의례를 통한 식색교육도 중요하며 각종 국가의례를 통한 식색교육 또한 중요하다.
이와 같이 조선시대 식색교육을 내용과 방법으로 나누어 살펴본 결과 내용상으로는 정교함과 풍부함을 더해가고 방법상의 치밀함과 다양함을 더해가면서 식색에 대한 교육이 지속적이며 조직적으로 이루어졌음을 알 수 있다.
The aim of this study is to identify the characteristics of food and sex education taught in the Joseon Dynasty by reviewing the historical and ideological points of the education. Specifically, this study focuses on the contents and methods of food and sex education, which were delivered on the basis of Neo-Confucianism; it also attempts to identify the goal and significance of the education.
The idea for this study started with the emerging critical question of how to achieve what contemporary Koreans consider to be desirable human forms. I set my research questions by considering the contents and methosd used to teach food and sex education in the Joseon Dynasty. I selected Sohak and Garye as my main resources, and used them to shape the framework of the study. Then, I collected extensive resources related to my research questions. Among those collected, I chose the most relevant resources through source criticism by which the reliability and validity of the resources could be reviewed. Finally, I translated the selected resources into Korean, and analyzed them.
My research questions are as follows. First, what were the contents of food and sex education taught in the Joseon Dynasty? I attempted to identify the intention of food and sex education by reviewing the literature. For this purpose, I divided the contents into two topics: food and sex. For each topic, I examined its historical characteristics, and categorized them into subgroups to comprehend the details.
Second, what were the methods of food and sex education taught in the Joseon Dynasty? I examined the institutional dimensions on which the education was delivered: family, community, and government. I performed the analysis according to these dimensions, and paid special attention to the roles of schools and government. In examining the methods of food education and sex education, I decided to combine the topics of food and sex under a single analysis. The reason was because food education and sex education had much in common in terms of their methods, and they facilitated and required each other.
In order to historically understand the contents of food and sex education, I divided the Joseon Dynasty period into three phases: early (14th century – early 16th century), middle (mid 16th century - late 17th century), and late (early 18th century – late 19th century). During the early period of the Joseon Dynasty, the impact of the Goryeo Dynastys food and sex education was still strong. Yet, efforts were made in many ways to establish Neo-Confucian educational contents and delivery systems. Nevertheless, the most powerful educational institutions were Buddhist temples, and Neo-Confucian educational systems were still in the making. At this time, under the name of social indoctrination, Confucian ethics were being distributed by Sohak, the rituals of rural life were being implemented by Garye, and the jeongpyo policy came to be enforced.
In the midst of the Joseon Dynasty, the understanding of Neo-Confucianism became profound; as a result, the food and sex education assumed a Neo-Confucian character. The war that occurred in this era brought down the existing social system. In particular, the realm of the family experienced rapid Confucianization, which greatly affected food and sex education. At this time, the public education system such as hyanggyo lost its dominant status in the area of realizing the Neo-Confucian ideals, and at the same time, new institutions such as seowon were emerging. Hyangyak(the code of community) was firmly established as a social indoctrination system, and it enormously influenced food and sex education. In addition, ritual studies were advanced in earnest. Thus education concerning food and sex was transformed into trainings in Neo-Confucian rituals.
In the late period of the Joseon Dynasty, the school system and social indoctrination system were integrated. The education of food and sex was based on the mainstream philosophy of Neo-Confucianism. On the other hand, there were also various attempts to adopt practical perspectives. Thus, we can observe the co-existence of the most conservative education and the most progressive education on food and sex. Moreover, Western knowledge of science and Christian viewpoints of food and sex started to affect the society. In this study, however, I did not cover the influence of the West in full scale.
As such, the Joseon Dynasty is divided into three stages of and approaches to food education. In terms of the three stages, the first was an introductory period during which Neo-Confucian food education was introduced; then the second stage was a maturation period during which understanding was deepened and experiences were accumulated; and the final stage was a settling period during which the emphasis shifted from foreign food education to native food education through engrafting or the introduction of original food education. On the ground of these results, I researched the contents of food education according to the following categories: the value of food, education in food preparation, education in table manners, and home economics education.
Sex education in the Joseon Dynasty can also be divided into three stages: an introductory period during which Neo-Confucian sex education was introduced, a maturation period during which understanding was deepened and experiences were accumulated, and a settling period during which there was a shift from an emphasis on foreign sex education to native sex education by engrafting or introducing our original sex education. On the ground of these results, I illuminated the contents of sex education according to the following categories: the values of men and women, education in pregnancy and childbirth as preparation for relations between men and women, training in sex, gender etiquette training, and education in genealogy.
Among these topics, the suggestion that food education can lead to economy is home economics education and the suggestion that sex education can lead to family is education in genealogy. The formation of these links between food and economy, and sex and family, was an important achievement. The linkage of food and sex to the greater range of home economics and genealogy indicates that food and sex were the core concepts of the economy and family. Thus, food and sex education went beyond the personal dimension, which was based on the framework of indulgence and continence, to reach the social dimension, which was concerned with the relationship between self-restraint and the following of certain rites.
The methods of food and sex education taught in the Joseon Dynasty were as follows. The delivery system consisted of family-led, community-led, and government-led education. Primarily, training employed indirect rather than direct methods, and aspects of indoctrination rather than education. More emphasis was made through life than textbooks. In addition, the curriculum was implemented more at home than at school, and home education was almost absolute in the case of women. As such, family or community-oriented education was dominant, and at schools or professional organizations, food and sex education was given less emphasis and was more indirect. While the low level of socialization and systematization was a weak point of food and sex education in the Joseon Dynasty that the education was practiced by families in their everyday lives and spread by obtaining the core value is a significant advantage.
Family education of food and sex was carried out by the unconscious training of family traditions, literature lessons such as family motto, teaching through lessons such as letters, and training in ceremonial rituals through direct or indirect experiences of the audience or practitioners. Regarding food and sex education, the family serves as the area upon which the five senses of the body primarily act and the space where the accumulation of experience is important.
Community education of food and sex was carried out by unconscious training by showing examples such as famous phrases, proverbs, saints and by the hyangyak and rituals symbolizing the communitys force and unity were incorporated into the training. Community education of food and sex, which is still deeply rooted in our society, can be said to ba an important delivery system. The natural tradition of the community's interest and regulation to minors food and sex is a proof to this trend. Community training can be divided into government-led education and citizen-led education. Government-led education was mainly led by local officials and evaluated by indicators of its effectiveness and achievement of policy. Government also led people by the jeongpyo policy. Citizen-led education intended to produce educational effects by regulating the custom through the hyangyak system. Though I divided education into two categories, these two types of education were not mutually exclusive. Regardless of ownership of the initiative, there were always negotiations between the two types of education driven by educational institutions existing and changing with the times. Community education was carried out through hyangyak and rituals of self-discipline within the organization by the code of community and confirmed by hyangeumjurye(community drinking ceremony), hyangsarye(community archery ceremony), dokbeop(active reading ceremony).
Government education of food and sex was carried out primarily through the publications and local officials school-base education. Translation, illustration and publication of the books like Samganghaengsildo, Naehun, and Yeolnyeojeon anteceded local officials enlightening the people throughout the hyanggyo by these texts. Government intervention took place under the leadership of local officials through schools. Thus, schools played an important intermediary role between family and community. Private schools such as seodang and seowon and public school such as hyanggyo and Sungkyunkwan were responsible for the education of the curriculum. But in this area the education of food and sex was not practiced through an independent curriculum but naturally taught in the everyday lives at institution and through an extension of the learning materials which contained a wealth of information on food and sex education. A variety of school texts such as Cheonjamun, Sohak, Haengsildo, Garye, Saseo, Samkyeong, and Samrye have a wealth of educational information on food and sex education. In the area of food and sex education responsible for the education of the crown prince and king, seoyeon and kyeongyeon are crucial institutional arrangements which must cultivate the qualities of the monarch as an inner sage and outer king. Food and sex education taught through school rituals such as hyangeumjurye, hyangsarye, and dokbeop are important as are state rituals.
As such, family education of food and sex in the Joseon Dynasty has been reviewed according to the following: contents and methods. The results are apparent, contents increasing in sophistication and richness, and methods strengthening in elaboration and diversity while training has occurred sustainable, systemic and persistent way.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156443

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001220
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