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대금 창작곡을 위한 연주법 연구 : A Study of Daegeum playing Techniques for Contemporary Composition

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Authors

김정승

Advisor
임재원
Major
음악과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Abstract
본고에서는 대금 창작곡의 연주기법 중 발음원리와 배음구조적 측면에서 연관성이 있는 세 가지 주법 즉 12음주법, 다음주법(multiphonics), 트레몰로(트릴)주법을 중심으로 주법 확대의 가능성을 모색하였다. 각 연주법에 대한 본고의 연구결과는 다음과 같다.

12음주법 연구에서는 key가 달리지 않은 전통대금의 연주법을 확대하기 위한 방법 중 하나로 같은 음을 내기 위한 최대한 다양한 운지법을 찾아내는 것에 주안하여 최소 음향 임피던스 분석과 실제 연주에 대한 음고 측정을 병행하였다. 연구결과 실험에 사용된 B♭관 대금의 배음구조와 음향적 특성을 파악할 수 있었으며 12음 연주에 활용 가능한 새로운 운지들을 찾아낼 수 있었다. 본고에서 제시한 운지는 3개의 저음역 운지, 7개의 중음역 운지, 29개의 고음역 운지로 총 39개이며, 저음역 보다는 중음역과 고음역에서 교차운지와 하모닉스 주법이 효과적으로 적용되어 다양한 운지가 가능해짐을 알 수 있었다. 특히 G6(㵈)정도로 인식되었던 대금의 최고음이 A6(氵㶋)까지 확대됨으로써 전통대금이 완전한 3옥타브 음역의 악기가 될 수 있다는 사실을 알게 되었다.
한편 기존의 음향학 이론을 적용시켜 대금 운지법에 나타나는 음향학적 원리에 대하여 고찰해 본 결과 대금의 운지는 1. 음향길이(acoustic length)와 관끝효과(end effect) 2. 교차운지(cross fingering) 3. 고음공(高音孔, register hole)의 원리로 설명될 수 있음을 밝히게 되었다.

다음(多音)주법 - Multiphonics 항에서는 12음주법 연구에서 선행된 음향 임피던스 분석 그래프를 통해 교차운지(cross fingering)와 반규운지가 독특한 배음구조를 갖고 있으며 그것이 다음주법(multiphonics) 연주와 밀접한 관련이 있다는 사실을 밝히게 되었다. 또 대금 운지의 모든 경우의 수를 통해 729개의 운지를 도출한 후 연주 실험을 거쳐 각 운지의 다음주법 가능 여부와 배음렬을 확인하였으며, 그 결과 실제 연주와 창작에 사용될 수 있는 다음주법 운지를 찾을 수 있게 되었다. 본 연구를 통해 밝혀진 다음주법의 개수는 제 1배음의 음고에 따라 E♭4(黃) 5개 , E4(大) 4개, F4(太) 9개, G♭4(夾) 11개 , G4(姑) 33개, A♭4(仲) 15개, A4(蕤) 36개로 총 113개이며, 필자의 석사학위논문을 통해 밝혀진 다음주법 18개를 포함해 총 131개의 다음주법이 연주 가능함을 알게 되었다. 또 연속된 다음주법 연주 즉 두 개 이상의 운지를 이동하면서 다음주법을 이어가는 연주법이 가능함을 알게 되었고 교차운지(cross fingering)와 반규운지를 활용한 새로운 다음주법을 통해 주자에 따라 연주편차가 컸던 다음주법의 문제점을 어느 정도 보완할 수 있게 되었다.

트레몰로(트릴)주법에서는 앞서 연구한 12음주법과 다음주법(multiphonics)의 원리를 활용하여 그 동안 매우 제한적으로 시도되었던 트레몰로(트릴)주법의 연주 영역을 확대시키고자 하였다. 그 결과 새로운 연주 가능성을 찾게 되었는데 특히 반규운지와 하모닉스 주법을 트레몰로(트릴)주법에 적용시킴으로써 보다 다양한 음형에서의 트레몰로(트릴)주법이 가능해짐을 알 수 있었다. 또한 다음주법을 활용한 트릴과 두음을 동시에 트릴하는 더블 트릴 등의 새로운 연주법을 통해 대금만의 독특한 음향이 가능하다는 사실을 밝히게 되었다.
Abstract

A Study of Daegeum Playing Techniques for Contemporary Compositions


Kim Jeong-Seung

This study explores possible expansion of daegeum playing techniques related to intonation and the overtone structure; 12-tone technique, multiphonics, and tremolos(trills). The result of such analysis is as following.

In the case of 12-tone technique, one way to expand traditional techniques for a non-key flute such as the daegeum, is to procure as many as possible different ways of sounding identical pitch using fingering techniques, including harmonics. By an analysis of acoustic impedance this study focuses on learning the overtone structure of the daegeum. As a result some new fingerings were discovered, as well as the fact that the highest note of daegeum can be extended from G6 (㵈) to A6 (氵㶋), thereby procuring as much as 3 octaves for its tonal range. Also, by applying existing theories of acoustics and this study found some acoustic principles underlying the fingerings for the daegeum; principle of 1) acoustic length and end effect, 2) cross fingering, and 3) register hole.
For multiphonics, based on the analytic graph of acoustic impedance derived from the study of 12-tone technique, this study discovers that cross fingering and half hole fingering have a unique overtone structure which is intimately related to performing multiphonics. Moreover, having deduced 729 different fingerings possible on the daegeum, which were then listed tested through actual performance, this study has clarified the possibility for multiphonics and overtone series.
The newly discovered techniques for multiphonics, depending on the pitch of first overtone, are the groups belonging to; E♭4(黃), E4(大), F4(太), G♭4(夾), G4(姑), A♭4(仲), and A4(蕤). The number of overtones for the groups are 113 in total; 5 for E♭4(黃), 4 for E4(大) 9 for F4(太) and 11 for G♭4(夾), 33 for G4(姑), 15 for A♭4(仲), and 36 for A4(蕤). Adding this to the existing number of multiphonics, we now have a total of 131 ways. Further, this study discovers that consecutive playing of multiphonics, in other words playing multiphonics using two or more fingerings, is possible. This considerably complements traditional method of multiphonics, having now added new multiphonics including cross fingering and half hole fingering, overcoming the defects arising from individual difference in performing method.
In the case of tremolos, using the principles listed above in terms of 12-tone technique and multiphonics, this study shows ways to increase cases where tremolos is possible, which, until now, have been very limited.
A new possibility for tremolo has now been discovered, especially that for half hole fingering and harmonics, an active application of which has now opened the door for tremolo for various types of pitch forms. Moreover, through new techniques such as trills using the multiphonics and double trills, a daegeum player can develop his or her own acoustic style.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/156474

http://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002323
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College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Dept. of Korean Music (국악과)Theses (Ph.D. / Sc.D._국악과)
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