Publications

Detailed Information

Detail Preservation and Goal Realization in Pure Eulerian and Lagrangian Liquid Simulation

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor고형석-
dc.contributor.author허남빈-
dc.date.accessioned2019-07-02T15:40:30Z-
dc.date.available2019-07-02T15:40:30Z-
dc.date.issued2012-02-
dc.identifier.other000000000631-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/156599-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr:80/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000631ko_KR
dc.description.abstractThis dissertation presents physics-based methods for the realization and tracking of complex liquid flows based on pure Eulerian and Lagrangian approaches. Due to complex dynamics and movements, simulation and control of liquids are considered as challenging problems. Since these phenomena are almost impossible to be animated by hand, these problems have received much attention in the visual effect industry.

The accurate tracking of moving interfaces is the main problem for Eulerian liquid simulations. The first part of this thesis introduces a fully-Eulerian interface tracking framework that preserves the fine details of liquids. Unlike existing Eulerian methods, the proposed framework exhibits a good mass conservation property even though it does not employ conventional Lagrangian elements. By combining an accurate polynomial representation with a high-order re-initialization method, the proposed framework preserves the detailed structures of the interface.

The rest of this thesis focuses on a coarse-to-fine design framework to implement a Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) liquid simulation. Instead of using a heavy manual design process, this method is capable of tracking a large number of SPH particles through a coarse preview. By applying an appropriate virtual force field, the discrepancies between the coarse and fine fluid configurations can be successfully reduced. As a result, we propose a simple and practical control framework in a physics-based particle simulation method to avoid time-consuming design cycles.
-
dc.description.abstract본 논문은 순수 오일러리안과 라그랑지안 방법론에 기반한 액체 애니메이션의 사실적인 재현과 제어 알고리즘을 소개한다. 복잡한 역학과 경계 추적의 어려움 때문에, 액체 유동의 재현과 제어는 해결하기 매우 난해한 문제로 알려져 있다. 이와 같은 현상은 수동으로 애니메이션을 제작하는 것이 거의 불가능 하기 때문에, 재현과 제어에 관한 물리기반 방법론들은 산업계에서 큰 관심을 받아왔다.

전통적인 그리드 기반의 액체 시뮬레이션에서, 움직이는 경계의 정확한 추적은 사실적인 애니메이션을 위한 중요한 문제이다. 본 논문은 유체의 상세한 경계를 정확하게 추적하는, 완전 오일러리안(fully-Eulerian) 방법 경계 추적 프레임워크를 소개한다. 기존의 오일러리안 방법과 달리, 제안된 프레임워크는 전통적인 라그랑지안(Lagrangian) 방법론의 도움 없이 좋은 질량 보존의 성질을 보인다. 세부 격자를 이용한 거리함수의 고차 다항식 표현방법 고차오더의 거리함수 초기화 방법을 사용함으로써, 제안된 프레임워크는 인터페이스의 세부 정보를 잘 보존한다.

또한, 본 논문은 입자완화유체동역학(Smoothed Particle Hydrodynamics)에 기반한 액체 시뮬레이션의 계층적 제어 방법론을 소개한다. 많은 노력을 소요하는 수동 제작을 피하기 위해, 제시된 방법론은 많은 수의 입자들이 미리 제작된 성긴 시뮬레이션의 결과를 따라가도록 한다. 용적비의 차이에 기반한 가상 역장을 도입함으로써, 두 시뮬레이션의 차이를 줄이는 알고리즘을 제안하였다. 그 결과, 우리는 많은 시간이 걸리는 제작 디자인 사이클(design cycle)의 부하을 덜어줄 수 있는, 간단하고 현실적인 입자기반 시뮬레이션의 제어 방법론을 제시하였다.
-
dc.description.tableofcontents1 Introduction 1_x000D_
1.1 Liquid Simulation Techniques 3_x000D_
1.2 Interface Tracking 10_x000D_
1.3 Coarse-to-Fine Design Framework 12_x000D_
2 Previous Work 14_x000D_
3 Background 20_x000D_
3.1 Eulerian Free-Surface Flow 20_x000D_
3.2 Level Set Method 22_x000D_
3.3 Smoothed Particle Hydrodynamics 24_x000D_
3.3.1 Modeling Fluid with SPH 26_x000D_
3.3.2 Surface Extraction 28_x000D_
4 Detail-Preserving Fully-Eulerian Interface Tracking Framework 30_x000D_
4.1 Pseudo-Spectral Refinement of the Level Set 31_x000D_
4.2 Advection based on Polynomial Reconstruction 33_x000D_
4.3 Re-initialization in a Spectrally Refined Grid 34_x000D_
4.4 Re-initialization Frequency 37_x000D_
4.5 Experimental Results 38_x000D_
4.5.1 Rotation of a 3D Zalesak Sphere 38_x000D_
4.5.2 Comparison of Re-initialization Accuracy 40_x000D_
4.5.3 3D Fluid Simulations 42_x000D_
4.6 Conclusion 44_x000D_
4.7 Discussion and Future Work 44_x000D_
5 Coarse-to-Fine Design Framework 54_x000D_
5.1 Overview 56_x000D_
5.2 Creation of the Volume Fraction Field 57_x000D_
5.3 Tracking Method 58_x000D_
5.3.1 Constraint Configuration 60_x000D_
5.3.2 Predict and Correct 62_x000D_
5.4 Control States of Particles 64_x000D_
5.5 Experimental Results 65_x000D_
5.6 Conclusion 69_x000D_
5.7 Discussion and Future Work 70_x000D_
6 Conclusion 72_x000D_
A Coefficients of 3rd-order Variable WENO 75_x000D_
B Coefficients of 5th-order Variable WENO 78_x000D_
C Physical Meaning of Pressure, for Divergence Targeting 80_x000D_
Bibliography 82_x000D_
초 록 100_x000D_
감사의 글 102
-
dc.format.extent115-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc621.3-
dc.titleDetail Preservation and Goal Realization in Pure Eulerian and Lagrangian Liquid Simulation-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorNambin Heo-
dc.description.degreeDoctor-
dc.contributor.affiliation전기·컴퓨터공학부-
dc.date.awarded2012-02-
dc.identifier.holdings000000000006▲000000000011▲000000000631▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share