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Individual Psychological Needs and Radical versus Incremental Creativity : 개인의 심리적 욕구가 조직 구성원의 혁신적 및 개량적 창의성에 미치는 영향: 지식관리 행동의 매개 효과
Mediating Role of Knowledge Management Behavior

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최진남-
dc.contributor.authorBuyannemekh Nokhoijav-
dc.date.accessioned2019-10-18T15:00:56Z-
dc.date.available2019-10-18T15:00:56Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.other000000156411-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/160945-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156411ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2019. 8. 최진남.-
dc.description.abstract동기 성향 이론(motive disposition theory, MDT)과 자기 일치 모형(self-concordance model)에 기반하여, 본 연구는 개인의 심리적 욕구 (성취 지향성, 관계 지향성, 영향력 지향성)가 개인의 혁신적, 개량적 창의성을 촉진하는 요인임을 밝혀낸다. 나아가, 사회적 교환 이론(social exchange theory, SET) 및 상호 호혜의 규범(norm of reciprocity)에 따라서, 지식 공유 행위와 지식을 전달받는 행위를 포함하는 종업원 지식 관리 행동(knowledge management behaviors, KMBs)이, 서로 다른 개인의 심리적 욕구의 차원과 두가지 형태의 창의성 간의 관계를 매개하고 있는지 확인하였다. 마지막으로, 특성 활성화 이론(trait activation theory, TAT)의 이론적 관점을 활용하여, 팀 내 지식의 가치 중요성(value importance of knowledge)이 개인의 심리적 욕구-지식 관리 행동 간의 관계를 조절하는지도 연구하였다. 본 연구에서 제시한 이론적 모델과 가설은 한국의 리더 75명과 그들이 관리하는 209명의 구성원들로부터 수집한 데이터를 통해 실증되었다.
분석 결과, 세가지 심리적 욕구 가운데, 성취 지향성이 혁신적 창의성과 개량적 창의성 모두를 높이는 유의한 예측변수임이 확인되었다. 관계 지향성은 개량적 창의성에 양적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 지식 공유 행위는 세가지 심리적 욕구 모두에 의해 예측되는 반면, 지식을 전달받는 행위는 성취 지향성과 관계 지향성으로 예측되는 것을 알 수 있었다. 또한, 분석 결과는, 팀 내 지식의 가치 중요성과 심리적 욕구의 상호작용이 개인의 지식 공유 행위 및 지식을 전달받는 행위를 촉진시킨다는 것을 보여주었다. 마지막으로, 지식 공유 행위와 지식을 전달받는 행위는 두 종류의 창의성 모두에 양적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
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dc.description.abstractDrawing on motive disposition theory and self-concordance model, this study identifies individual psychological needs (need for achievement, need for affiliation, and need for power) as distinct facilitators of individual radical and incremental creativity. The mediating role of employees knowledge management behaviors (KMBs), specifically knowledge sharing and knowledge receiving, in the relationship between different dimensions of individual psychological needs and the two distinct forms of creativity is also examined with social exchange theory and norm of reciprocity as basis. In addition, this study adopts the theoretical view of trait activation theory to investigate value importance of knowledge as a moderating contingency in the relationship between individual psychological needs and KMBs. The proposed theoretical model and hypotheses were empirically tested on the basis of data collected from 75 leaders and their immediate 209 members in Korea.
Results revealed that, among the three psychological needs, need for achievement is a significant positive predictor of incremental and radical creativity. Need for affiliation is positively related only to incremental creativity. Knowledge sharing is positively predicted by all three types of psychological needs, whereas knowledge receiving is predicted only by the need for achievement and need for affiliation. The interaction effects of value importance of knowledge and psychological needs triggers individuals engagement in knowledge sharing and knowledge receiving. Finally, knowledge sharing and knowledge receiving are positive significant predictors of the two types of creativity.
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dc.description.tableofcontentsI. INTRODUCTION 1
II. THEORETICAL BACKGROUND AND HYPOTHESES 6
1. Incremental and Radical Creativity 7
2. Individual Psychological Needs and Incremental versus Radical Creativity 11
2.1. Need for Achievement and Incremental versus Radical Creativity 13
2.2. Need for Affiliation and Incremental versus Radical Creativity 15
2.3. Need for Power and Incremental versus Radical Creativity 16
3. Individual Psychological Needs and Knowledge Management Behavior 18
3.1. Need for Achievement and Knowledge Sharing and Knowledge Receiving 21
3.2. Need for Affiliation and Knowledge Sharing and Knowledge Receiving 22
3.3. Need for Power and Knowledge Sharing and Knowledge Receiving 24
4. Mediating Role of Knowledge Management Behavior 26
5. Value Importance of Knowledge as a Moderating Contingency 30
III. METHOD 33
1. Sample and Data Collection 33
2. Measures 34
IV. RESULTS 38
1. Descriptive Statistics 38
2. Hypothesis Testing 41
V. DISCUSSION 55
1. Contributions 55
2. Study Limitations and Future Research Directions 58
REFERENCES 60
ABSTRACT IN KOREAN 79
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dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject혁신적 창의성-
dc.subject개량적 창의성-
dc.subject심리적 욕구-
dc.subject지식 공유 행위-
dc.subject지식을 전달받는 행위-
dc.subject팀 내 지식의 가치 중요성-
dc.subject.ddc658-
dc.titleIndividual Psychological Needs and Radical versus Incremental Creativity-
dc.title.alternative개인의 심리적 욕구가 조직 구성원의 혁신적 및 개량적 창의성에 미치는 영향: 지식관리 행동의 매개 효과-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthor부얀네메크-
dc.contributor.department경영대학 경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2019-08-
dc.title.subtitleMediating Role of Knowledge Management Behavior-
dc.identifier.uciI804:11032-000000156411-
dc.identifier.holdings000000000040▲000000000041▲000000156411▲-
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