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The Internationalization Processes and Strategies of Chinese Mobile Payment Companies: A Case Study on Alipay and Wechat Pay : 중국 모바일 결제 기업의 국제화 과정 및 전략에 관한 사례연구: 알리페이와 위챗페이를 중심으로

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Authors
Xu Bingchun
Advisor
이동기
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Mobile paymentsInternationalization processInternationalization speedmarket choiceentry mode choicetarget customerAlipayWechat Pay
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2019. 8. 이동기.
Abstract
The internationalization of Chinese mobile payment companies represents a new phenomenon in the mobile payment industry. This paper analyzes the internationalization processes and strategies of Chinese mobile payment companies specifically in terms of the aspects of speed, geography and entry mode. By conducting a case study on two representative Chinese mobile payment companies - Alipay originating from Alibabas e-commerce business and Wechat Pay originating from Tencents messaging app, this paper reveals that Chinese mobile payment companies tend to speed up their internationalization processes when facing fiercer domestic competition and fast internationalization of their main competitors. This paper also suggests that target customers have important influence on the internationalization processes of Chinese mobile payment companies, since their internationalization speed, market choices and entry mode choices differ when targeting different groups of customers (outbound Chinese tourists or local people). The paper further proposes that such relationship also works for other consumer firms (B2C firms).
This paper contributes to the development of the theories on mobile payments and firms internationalization processes, and also provides important implications for other global mobile payment companies and the worldwide governments.
중국 모바일 결제 기업의 국제화는 모바일 결제 산업에서 일어나고 있는 새로운 현상이다. 본 논문은 속도, 위치 선정 및 진입 방식의 측면에서 중국 모바일 결제 기업의 국제화 과정 및 전략을 분석하였다. 구체적으로 본 논문은 알리바바의 전자 상거래 플랫폼에서 비롯된 알리페이와 텐센트의 메시징 플랫폼에서 비롯된 위챗페이에 대한 사례연구를 통해 중국 국내 경쟁이 치열해지고 주요 경쟁자의 국제화 속도가 빨라지면 중국 모바일 결제 기업들이 자신의 국제화 속도를 늘리는 경향이 있다는 것을 제시했다. 또한 본 연구는 타겟 고객을 다르게 설정할 때(중국인 관광객 혹은 현지인) 중국 모바일 결제 기업들의 국제화 속도, 위치 선정 및 진입 방식이 달라지는 것을 밝힘으로써 타겟 고객이 중국 모바일 결제 기업의 국제화 과정에 중요한 영향을 미치는 것을 도출했다. 더 나아가 이러한 관계가 다른 B2C기업에도 존재할 것을 제시했다. 본 논문은 모바일 결제와 기업의 국제화 과정에 관한 이론 발전에 기여하였고 여타 글로벌 모바일 결제 기업 및 유관 기관에 중요한 시사점을 제시해주었다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/160951

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156513
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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