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한화그룹의 신수종사업 진출 및 경쟁전략 : 한화큐셀(주)의 태양광 사업을 중심으로
New Business Development and Competition Strategy of Hanwha Group

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Authors
홍영표
Advisor
이동기
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
신수종사업M&A태양광 발전경쟁전략한화큐셀
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2019. 8. 이동기.
Abstract
Recently, the enterprises are exposed to higher uncertainty due to substantial changes of business environment, and their prime concerns are the development of new business for the future and the acquisition of core competencies to win the competitions. Currently, M&A is the most popularly used instrument for those purposes. This study is to analyze the success factors of an actual case of such nature and give implications to business activities.
The solar power business of Hanwha Qcell was found to be the relevant case. The solar power industry has the huge potentiality to grow as the biggest energy source in 20 years. Hanwha Qcell entered the business through cross-border M&A and built competitive advantages, and thus is showing the confidence of success though the business is yet under beginning and growing stage.
However, the industry is now dominated by Chinese enterprises who are heavily subsidized by their Government. Hanwha Qcell seems the only foreign enterprise belonging to global top 10 players. Under these circumstances, there exist skeptical views about the successful future of solar power business by an individual Korean enterprise.
This study examined success factors of Hanwhas solar power business by applying a wide-range of management theories including business diversification, industry structure analysis, competition strategy, and assessed various controversies, which are expected to provide implications for business decision makers. Though, it is the limit of this study that new theoretical developments could not be made in the field of corporate and business strategy.
본 연구는 최근 경영환경의 급변 상황에서 기업의 실질적 과제라고 할 수 있는 미래 먹거리의 발굴과 사업 포트폴리오 합리화, 이의 실행을 위한 전략적 수단으로서의 M&A 등을 모두 보여줄 수 있는 사례를 발굴하여, 그 사례에 적용된 기업 및 사업 차원 전략의 수립과 실행 과정, 그 결과를 분석 및 평가해 봄으로써 기업경영활동에 시사점을 제시해 보고자 하였다.
아직 투자 및 성장 과정에 있는 한화그룹의 태양광 사업을 연구대상 사례로 선택하였다. 태양광 사업의 막대한 시장잠재력, 한화가 이미 확보하고 있는 비교우위, 글로벌 수급 구도 특성 등을 근거로 신수종사업으로의 타당성과 각종 사업전략의 유효성을 분석하고 평가하였다.
태양광 발전 산업의 성장성은 인정한다 하더라도, 중국에 의해 장악된 글로벌 태양광 시장에서 한국의 개별기업이 사업 성공을 만들어 내기는 어려울 것이라는 회의적 시각이 존재하는 것이 현실이라, 논의 대상이 될 수 있는 이슈들을 토의점으로 정리하였다.
기업의 사업 다각화, 산업구조 분석, 경쟁전략 등 다양한 경영이론을 바탕으로, 한화그룹의 태양광 사업 진출 사례를 체계적으로 분석해 봄으로써, 기업의 신사업 발굴, 사업 경쟁전략 실행 등 일련의 경영 의사결정 과정에 대한 시사점을 도출해 보았다는 점이 본 연구의 의의라 하겠지만, 본 사례연구가 기업 및 사업전략 분야에 대한 새로운 이론적 시사점을 도출하지 못한 것은 연구의 한계점이라 하겠다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/160964

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157090
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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