Browse

과학 교육용 게임에 반영된 과학의 본성 요소
The Nature of Science (NOS) Reflected in Science Education Games

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
엄기은
Advisor
Sonya Nichole Martin
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
게임 기반 학습교육용 게임과학의 본성
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 과학교육과(지구과학전공),2019. 8. Sonya Nichole Martin.
Abstract
최근에 게임을 활용하여 학생들을 교육하는 게임 기반 학습은 과학 분야에서 흥미나 학업성취도를 올릴 수 있는 도구로 활용이 되고 있다. 게임 기반 학습에 대한 교육적 효과성의 검증에 대한 선행 연구는 많이 수행되었으나 정작 게임의 내용 중 교육적 요소를 탐색하거나 분석하는 연구는 찾아보기 힘들다.
본 연구에서는 과학 분야의 교육용 게임에서 과학의 본성 요소 중 무엇을 얼마나 포함하고 있는지를 확인하고 이를 통해서 교사들이 어떠한 점에 유의하여 게임을 활용해야하는지를 확인하고자 하였다. 과학 분야의 교육용 게임 5종을 대상을 분석을 진행하였으며 과학의 본성 분석틀은 이영희(2013)의 과학 교과서 및 과학 교육 지침서의 분석틀을 활용하였고 세부 범주는 1)과학적 지식의 본성 2)과학적 탐구의 본성 3)과학적 사고의 본성 4)과학, 사회, 기술의 본성이다. 이 때, 게임은 게임의 전체적인 절차인 메커니즘과 게임의 외관인 심미적 요소를 분석하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같이 나타났다.
5가지의 게임 모두 4가지의 과학의 본성 범주를 모두 균형있게 다루고 있지 못한다는 사실을 확인할 수 있었다. 게임 모두 과학적 지식의 본성이나 과학적 탐구의 본성은 뚜렷하게 나타나고 있음은 확인했지만 과학적 사고의 본성이나 과학과 기술 및 사회의 관계적 본성의 경우는 많이 드러나지 않았음을 알 수 있었다. 다만, 몇몇 게임에서 과학적 탐구의 본성은 드러나있으나 잘못된 방식으로 드러나있는 경우가 있었고 이러한 경우는 교사가 해당 게임을 교육에 활용할 때 주의해야 함을 시사한다. 게다가 과학적 사고의 본성이나 과학과 기술 및 사회의 관계적 본성이 부족하게 나타나는 경우는 학생들이 과학의 본성을 균형 있게 학습할 수 없음을 시사한다. 과학의 본성은 다양한 성격과 특징을 가지는 점을 고려한다면 일부 항목의 본성만을 강조해서 학습을 하게 될 경우 과학의 본성에 대한 제한적인 인식이 만들어질 수 있다. 다만, 학생들이 교과서를 이용하여 학습을 하는 것보다는 내적동기나 흥미에 있어서 게임을 활용하여 학습을 하는 것이 더 효과적이었음을 통해 게임을 활용하는 교육은 충분히 가치가 있음을 시사하였다.
본 연구는 게임을 활용하여 과학의 본성을 가르치고 교육할 수 있음을 시사하고, 이를 이용한 수업의 효과를 높이기 위하여 유의할 점을 구체화시켰다. 더 나아가 콘텐츠 자체 및 관련 상세한 범주에 대한 연구가 진행될 때 유용하게 사용될 것이다.
Recently, game-based learning, which uses games to educate students, has been used as a tool to increase interest and achievement in science. Although much research has been done on the educational effects of game-based learning, little has been done that explores or analyzes the educational elements of game content.
The purpose of this study is to identify the nature of science aspects of educational games in science and to determine how teachers can use games. The nature of scientific knowledge is analyzed using Lees (2013) analysis framework for the science textbooks and science education. The subcategories in this framework are (1) nature of scientific knowledge, (2) nature of scientific inquiry, (3) nature of scientific thinking, and (4) nature of interactions among science, technology, and society (STS). In this thesis, games are analyzed in terms of their mechanisms, their whole processes, and their aesthetic elements. The results and conclusions of this study are as follows.
We can see the results show that all five games are not balanced in all four categories of Nature of Science. Although most games confirm that the nature of scientific knowledge and the nature of scientific inquiry are distinct, not many deal with the nature of scientific thinking or the nature of interactions among science, technology, and society. However, in some games, the nature of scientific inquiry is revealed, but it is revealed in an incorrect way, which suggests that teachers should be careful when using games for education. Moreover, the lack of attention to the nature of scientific thinking and the nature of interactions among science, technology and society suggests that students cannot learn the true nature of science in a balanced way. Considering that the nature of science has a variety of characteristics, learning with emphasis on some but not all categories of the nature of science can create a limited perception of the nature of science. However, I suggest that education using games is worthwhile because it is more effective for students to learn using games in terms of intrinsic motivation and interest than to learn using only textbooks.
This study suggests that the nature of science can be taught using games and has specified to be significant in order to enhance the effectiveness of teaching using games. Furthermore, the use of games in education can be enhanced by further studies on science content and related detailed categories of the nature of science in games.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161305

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157372
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Science Education (과학교육과)Earth Science (지구과학전공)Theses (Master's Degree_지구과학전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse