Publications

Detailed Information

교사학습공동체가 중등학교 사회과 교사의 수업 전문성에 미치는 영향

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박다은

Advisor
모경환
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
교사학습공동체수업 전문성가치와 비전 공유교사 협력탐구 지향
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 사회교육과(일반사회전공),2019. 8. 모경환.
Abstract
학생들을 가르치는 것이 교사의 가장 본질적인 업무라는 점에서 수업 전문성은 교사 전문성의 핵심이라 할 수 있을 것이다. 특히나 사회과 교사는 교과 특성상 수업을 기획하고 실행하는데 더욱 높은 수준의 전문성이 요구된다.
현장 교사들은 스스로의 수업 전문성을 향상시키기 위해 다양한 방법들을 시도해왔다. 그러나 개인적이고 보수적인 학교 문화 속에서 교사들은 현실 수준에서 만족하고 안주하는 현재주의(presentism)에 빠지기도 하며, 수업 전문성 개발을 위해 주로 활용되어 온 현직 연수나 장학은 현장과 괴리된 내용으로 인해 교사들의 수업 개선에 한계가 있다는 지적을 받고 있다.
이러한 배경에서 수업 전문성 향상을 위한 대안적 방법으로 최근 주목받고 있는 것이 바로 교사학습공동체(Teacher Learning Community)이다. 교사학습공동체는 교사들의 학습을 공동체 차원에서 접근하는 것으로 동료 교사와의 협력, 집단지성을 통한 전문성의 창출 등을 주요 특징으로 한다.
교육부와 여러 시・도 교육청에서도 단위학교에서 이러한 새로운 문화의 교사학습공동체가 구축되고 원활히 운영될 수 있도록 본격적으로 지원하고 있다. 그러나 교육 정책이 단순히 교사학습공동체의 형성에 초점을 맞추었고, 현장 교사들 사이에 교사학습공동체의 필요성에 대한 공감대를 충분히 끌어내지 못하면서 교사학습공동체가 형식적으로 운영되고 있는 실정이다.
이와 같은 문제의식을 바탕으로, 본 연구는 교사학습공동체의 핵심 특성을 탐색해보고 실제 이러한 특성을 갖춘 사회과 교사학습공동체가 사회과 교사의 수업 전문성에 기여하고 있는지를 양적 연구를 통해 실증적으로 밝혀보고자 하였다. 이를 통해 학교 내 교사학습공동체 내실화 및 성공적 정착을 위해 실질적인 관심과 지원은 어떤 방식으로 이루어져야 하는지에 대한 함의를 제공할 수 있을 것으로 보았다. 특히 교사들의 교수 실천을 변화시키는데 학교 내 교사학습공동체가 긍정적인 기능을 할 수 있을 것으로 보고, 다음과 같은 연구가설을 설정하였다.

학교 내 교사학습공동체는 교사의 수업 전문성에 영향을 미칠 것이다.
하위가설 1. 교사학습공동체가 가치와 비전을 공유할수록 교사의 수업 전문성이 높을 것이다.
하위가설 2. 교사학습공동체가 학생의 학습을 강조할수록 교사의 수업 전문성이 높을 것이다.
하위가설 3. 교사학습공동체에서 교사 간 협력이 활발할수록 교사의 수업 전문성이 높을 것이다.
하위가설 4. 교사학습공동체가 탐구를 지향할수록 교사의 수업 전문성이 높을 것이다.
하위가설 5. 교사학습공동체에 대한 지원적 환경이 조성되어 있을수록 교사의 수업 전문성이 높을 것이다.

위 가설을 검증하기 위해 수도권 지역에 위치한 중・고등학교를 편의 표집한 후, 해당 학교에 재직 중인 사회과 교사 약 200명을 대상으로 2019년 6월 한 달 동안 설문조사를 진행하였다. 사후 결과 처리에서는 불성실한 응답을 한 경우를 제외한 총 153명의 표본이 본 연구에 활용되었다.
다중회귀분석을 통해 연구가설을 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 주가설을 검증하기 위해 교사학습공동체 요인의 총합이 교사의 수업 전문성에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 주가설은 p < .001 수준에서 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 둘째, 교사학습공동체의 하위 요인인 가치와 비전의 공유, 학생의 학습 강조, 교사 간 협력, 탐구 지향, 지원적 환경 각각이 수업 전문성에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 하위가설1, 하위가설3, 하위가설4는 p < .05 수준에서 채택되었다. 또한 p < .10 수준에서는 지원적 환경 요인이 수업 전문성에 통계적으로 유의미한 부적 영향을 주는 것으로 나타났다.
이상의 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 교사의 수업 전문성 제고를 위해 기존의 학교 내 교사공동체들을 교사학습공동체로 질적 도약시킬 수 있는 다양한 교육 정책이 필요하다. 학교 내 교사학습공동체는 교사의 수업 전문성에 유의미한 영향을 미쳤다. 교사학습공동체가 교사들이 서로의 전문성을 교류하는 학교 내 구조적 시스템으로 자리 잡을 수 있도록 지원해야 한다.
둘째, 학교 내 교사들이 교사학습공동체가 나아가야 할 방향에 대한 청사진을 함께 그릴 수 있도록 독려할 필요가 있다. 연구 결과, 가치와 비전의 공유는 수업 전문성에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 교사학습공동체 구성 단계에서 교사학습공동체가 추구할 가치와 목적을 설정하고 공동의 합의를 통해 동료성을 확인할 수 있도록 해야 한다.
셋째, 교사들이 실제 협력 활동에 참여하여 본인의 수업 변화를 경험하고 동기 부여받을 수 있도록 다양한 기회를 마련해주어야 한다. 교사학습공동체의 여러 하위 특성들 중에서도 교사 협력 변수는 표준화 회귀계수(β)가 가장 크게 나타나 다른 요소들에 비해 수업 전문성에 미치는 영향력이 상대적으로 더 큼을 확인할 수 있었다. 그러나 많은 교사들에게 협력은 여전히 낯설고 불편한 것이므로, 협력의 유용성을 경험할 수 있는 기회를 제공하여 교사들의 인식을 전환시킬 수 있어야 한다.
넷째, 탐구하는 행위를 생산적인 것으로 여기며, 이를 적극적으로 수용하려는 교사 문화의 정착이 필요하다. 연구 결과, 교사학습공동체가 탐구를 지향하는 것은 교사들의 수업 전문성에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 따라서 새로운 시도에 개방적인 탐구 지향의 풍토를 조성함으로써 교사들의 소진된 열정을 재점화시켜야 할 것이다.
다섯째, 현장 교사와의 소통을 통해 개별 학교의 특성과 맥락에 따른 지원이 체계적으로 이루어질 수 있도록 유의해야 한다. 본 연구에서는 교사학습공동체에 대한 지원적 환경이 조성되어 있는 정도가 높을수록 오히려 교사의 수업 전문성이 낮게 측정되었다. 획일적인 가이드라인이 현장에 강제되어 교사학습공동체의 본질과 활동의 취지가 변질되지 않도록 해야 한다.
사회과에서 강조하는 시민은 공동체 속의 시민, 즉 더불어 함께 살아가는 시민이다. 교사들이 교사학습공동체를 통해 공동체적 삶을 직접 실천하고 개인의 성장 또한 이루어내는 것은 훌륭한 시민으로서의 모습을 몸소 보여주는 것이라 할 수 있다. 앞으로 사회과 교사학습공동체가 교사들이 동료와의 수업 나눔과 연대 속에서 전문성을 신장시킬 수 있는 장이 되기를 기대한다.
Instructional expertise is the core of teacher professionalism in that teaching is the most essential task of a teacher. Especially, social studies teachers are required to have a higher level of expertise in planning and implementing classes due to the nature of the subject.
Field teachers have tried a variety of ways to improve their instructional expertise. However, in an individual and conservative school culture, teachers often fall into the so called presentism, which means feeling satisfied and comfortable at current state. Furthermore, in-service training or classroom supervision, which has been mainly used for the development of instructional expertise, is claimed to have limited effect on improvement of classes due to contents distant from the field.
In this context, the Teacher Learning Community is gaining attention as an alternative method for enhancing instructional expertise. Teacher Learning Community approaches teachers' 'learning' from a 'community' perspective, and is characterized by cooperation with fellow teachers and creation of expertise through collective intelligence.
The Ministry of Education and multiple metropolitan and provincial offices of education are also supporting for the establishment of this new Teacher Learning Community and its successful operation. However, the Teacher Learning Community has been operated mostly formally because the educational policy has simply focused on the formation and did not draw a consensus on the necessity of the Teacher Learning Community among the field teachers.
Based on this consciousness, this study explored the core characteristics of the Teacher Learning Community and tried to find out empirically through quantitative research whether the Teacher Learning Community with such characteristics contributes to the instructional expertise of social studies teachers. Also this study hopes to provide implications on how the interest and support should be directed for strengthening and successfully settling the Teacher Learning Community. In particular, this research expected that 'in-school' Teacher Learning Community can play a positive role in changing teachers' teaching practice. According to these awareness, the following hypotheses have been established.

Teacher Learning Community in school will affect the teachers instructional expertise.
Sub-hypothesis 1 : The more the Teacher Learning Community shares their values and visions, the higher the instructional expertise of the teachers will be.
Sub-hypothesis 2 : The more the Teacher Learning Community emphasizes the students learning, the higher the instructional expertise of teachers will be.
Sub-hypothesis 3 : The more the cooperation is active between teachers in the Teacher Learning Community, the higher the instructional expertise of teachers will be.
Sub-hypothesis 4 : The more the Teacher Learning Community pursue inquiry, the higher the instructional expertise of teachers will be.
Sub-hypothesis 5 : The more the environment for the Teacher Learning Community is supportive, the higher the instructional expertise of teachers will be.

To verify these hypotheses, survey was conducted targeting 200 teachers in secondary schools in metropolitan area on June, 2019. A total of 153 samples were used in this study, excluding those cases of unreliable responses.
The results of the multiple regression analysis are as follows. First, Teacher Learning Community is significant at p < .001 in improving teachers instructional expertise. Thus, main hypothesis is adopted. Second, among the 5 sub-factors(sharing values and visions, emphasizing the students learning, cooperation between teachers, pursuit of inquiry, supportive environment) of the Teacher Learning Community, sharing values and visions, cooperation between teachers, pursuing inquiry turned out to be significant at p < .05 for improving teachers instructional expertise. Accordingly, sub-hypothesis 1, sub-hypothesis 3 and sub-hypothesis 4 are adopted. In addition, at the p < .10 level, supportive environment showed statistically significant negative effects on instructional expertise.
The following conclusions were drawn through the above analysis. First, in order to improve teachers instructional expertise, various educational policies are needed to enhance the current Teacher Learning Community. As Teacher Learning Community had significant results on teachers instructional expertise, support is required for this expertise sharing community to structurally settle in.
Second, it is necessary to encourage teachers to jointly draw a blueprint for the direction of the Teacher Learning Community. The results showed that the sharing values and visions had a significant effect on the instructional expertise. Thus, teachers should establish the values and goals that the Teacher Learning Community should pursue in the formation stage and identify their collegiality through common consensus.
Third, it is important to provide various opportunities for teachers to participate in actual cooperative activities that help experience their own class changes and become motivated. Among the 5 sub-factors of the Teacher Learning Community, the cooperation between teachers showed the largest standardized regression coefficient (β) and had a greater impact on the instructional expertise compared to the other factors. However, for many teachers, cooperation is still unfamiliar and uncomfortable. So there needs to be efforts such as providing teachers the opportunity to experience the usefulness of cooperation to help change these types of perceptions.
Fourth, it is necessary to establish a culture to actively accept the inquiry activity productive. It was found that the pursuit of inquiry of Teacher Learning Community had a significant effect on teachers instructional expertise. Therefore, it is necessary to reinvigorate the exhausted passion of teachers by creating an open inquiry-oriented atmosphere for new attempts.
Fifth, attention should be paid to support systematically Teacher Learning Community depending on the characteristics and contexts of individual schools through communication with the field teachers. In this study, the higher the degree of supportive environment for the Teacher Learning Community was, the lower the teachers instructional expertise was. The essence and purpose of activity of the Teacher Learning Community should not be altered by the standardized guideline.
The Citizens emphasized in social studies are 'citizens in the community', that is, citizens living together. Teacher Learning Community is a demonstration of good citizenship that teachers practice themselves and achieve personal growth as well. In the future, the social studies Teacher Learning Community will be a place where teachers can expand their expertise by sharing class and solidarity with their peers.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161325

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156825
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share