Browse

초등학교 학교스포츠클럽 정책집행과정에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor권순용-
dc.contributor.author정동수-
dc.date.accessioned2019-10-18T17:06:33Z-
dc.date.available2019-10-18T17:06:33Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.other000000158342-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/161364-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158342ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 체육교육과,2019. 8. 권순용.-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 초등학교 학교스포츠클럽 담당교사들의 정책인식과 정책집행과정의 경험을 탐색하고, 이를 바탕으로 학교스포츠클럽 집행의 현장과 정책 간의 괴리를 파악하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1)학교스포츠클럽 정책에 대한 교사인식은 어떻게 나타나는가? 2)학교스포츠클럽 정책의 집행과정은 어떠한가? 3)학교스포츠클럽에 대한 교사인식 및 집행과정은 정책목표와 관련하여 어떻게 나타나는가?
이러한 연구문제를 달성하기 위해 2018년 11월부터 2019년 4월까지 담당교사의 심층면담, 문헌고찰을 통해 자료를 수집하였다. 담당교사의 선정은 질적연구 방법 중 임의표본추출방식(convenience sampling)을 통해 대상자를 선정하였다.
이에 본 연구에서는 학교스포츠클럽을 3년 이상 담당하였고, 학교스포츠클럽의 경쟁종목을 지도하였으며, 매해 주2회, 3개월 이상 의 지속적인 지도활동 경력을 가진 교사 11명을 대상으로 연구를 진행하였다.
이를 통해 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 교사들은 정책 전반에 대해 체육수업의 보완하며 대리만족의 기회를 제공하지만 부담을 가중하는 것으로 받아들이고 있었다. 또한 정책의 목표에 대해 신체활동을 제공하는 것과 인성교육의 수단, 학교인식 제고의 수단으로 인식하고 있었다. 그리고 학교스포츠클럽 대회에 대해 실질적인 스포츠를 경험하도록 하고 동기를 부여해주는 장치이며, 희열과 좌절을 동시에 제공하는 장인 것으로 이해하고 있었다.
둘째, 학교스포츠클럽의 클럽의 조직과정은 공정하게 선발되고 있었고, 종목은 주로 정해져 있었으며 학교스포츠클럽에 참여하는 학생들은 제한되어 있는 것으로 나타났다. 지도과정에서는 학생들이 가장 즐거워하는 시간이었으나, 지도의 노하우가 전달되지 않아 교사들이 어려움을 겪고 있었고, 그러한 부담 때문에 지도자를 수급하는 것에 어려움이 있는 것으로 나타났다. 클럽의 운영과정에서는 교사들의 자발성이 기대어 운영되고 있었고, 운영방식은 교사의 재량에 맡기어지는 경우가 많았다. 그리고 미비한 수준의 지도비를 제외하면 어떠한 외적 보상도 존재하지 않는 것으로 나타났다.
셋째, 스포츠클럽의 정책은 경쟁성을 약화시키고 지도교사의 자발성을 증진시킬 때 정책 목표가 수월하게 달성되는 것으로 나타났다. 하지만 현재 현장에서 학교스포츠클럽은 대부분 강한 경쟁성을 갖고 있는 것으로 나타났고, 지도교사의 동기가 비교적 부족한 점이 있는 것으로 나타났다.
-
dc.description.abstractThis study is to explore the experiences of the policy awareness and policy implementation process of teachers of sports club in elementary school, and to grasp the disjunction between the field of school sports club implementation and policy. To achieve this study goals, the following questions were set up. 1) How does teachers' awareness on school sports club policy? 2) How are the implementation process of school sports club policy? 3) How does teachers' awareness on school sports club and implementation process related to policy goals?
To achieve these questions, data were gathered from November 2018 to April 2019 through in-depth interview of teachers and literature review. Teachers in charge were selected through the convenience sampling among qualitative research methods.
In this study, 11 teachers who have been in charge of school sports club for 'more than 3 years', instructed the 'competitive sports' of school sports club and have career of continuous instruction 'twice a week for more than 3 months' every year were subjects for the study.
Through this, the study results were derived as followings. First, teachers thought that the policy complements PE class and provides opportunity for vicarious pleasure, it increases the burden. In terms of policy goals, they recognized it as means of provision of physical activities, personal education and increase of awareness They also understood that the school sports club competition is a device that gives and motivates a physical sports experience and that provides both joy and frustration.
Second, organizational process of school sports club was fairy selected, the sports item was mainly determined and the number of students participating in school sports club was limited. In terms of instructing process, it was the most enjoyable time for the students, but the teachers had difficulties because the know-hows of instruction wasn't delivered. It was found that supply and demand of instructors was difficult due to the such burden. in terms of operating process of the club, it was operated by spontaneity of teachers and operating method was often left to the teacher's discretion. And there was no external reward except for the low level of instructing fee.
Third, the policy of sports club weakens the competitiveness and policy goals were easily achieved when promoting spontaneity of teachers. However, school sports club had strong competitiveness in current field, and the teachers' motivation was relatively insufficient.
-
dc.description.tableofcontents서론 1
연구의 필요성 1
연구목적과 연구문제 5
용어의 정의 6
연구의 제한점 7

문헌고찰 8
정책집행(Policy implementation) 8
정책집행 연구동향 8
정책집행과 정책집행자 9
정책집행의 세대별 접근 12
정책집행 모형: Lipsky의 일선관료제 22

학교스포츠클럽 27
학교스포츠클럽 연구동향 27
학교스포츠클럽의 이해 32
초등학교의 학교스포츠클럽 52
학교스포츠클럽 정책집행자 53

스포츠클럽 정책 57
학교스포츠 파트너십 프로그램 57
스포츠클럽의 기조 - Sport for all 59




연구방법 63
연구패러다임 및 방법 63
자료수집 및 분석 64
연구의 진실성 68
연구의 윤리성 68

결과 69
교사가 인식하는 학교스포츠클럽 69
정책 전반의 인식: 힘들지만 좋은 것 69
목표 인식: 교육적 수단 75
대회의 인식: 심화된 배움의 장 84

학교스포츠클럽의 집행과정 90
조직의 과정: 규격화된 문 90
지도 과정: 모래사장에 집짓기 96
운영의 과정: 보람과 헌신 104

정책 목표와 교사인식 및 집행과정의 괴리 109
정책 목표의 달성을 위한 요건 109
교사와 감독 사이 114
강요된 보람 117


결론 및 논의 122
제언 132

참고문헌 135
Abstract 159
-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject학교스포츠클럽-
dc.subject정책집행-
dc.subject초등학교 교사-
dc.subject.ddc796-
dc.title초등학교 학교스포츠클럽 정책집행과정에 관한 연구-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.department사범대학 체육교육과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2019-08-
dc.identifier.uciI804:11032-000000158342-
dc.identifier.holdings000000000040▲000000000041▲000000158342▲-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Physical Education (체육교육과)Theses (Master's Degree_체육교육과)
Files in This Item:
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse