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스포츠토토 참여경험, 참여행동 및 중독성향과 스포츠 소비행동의 관계 : The Relationships between Participation Experience, Behavior and Addcition Tendency for Sports Toto and Sports Consumption Behavior

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Authors

이소정

Advisor
강준호
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
스포츠토토스포츠베팅베팅 참여행동중독성향스포츠 소비행동
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공,2019. 8. 강준호.
Abstract
프로스포츠 산업의 성장과 더불어 여가 시간의 확산으로 인해 프로스포츠에 대한 국민들의 관심은 해를 거듭할수록 높아지게 되었다. 이와 더불어 좋아하는 프로스포츠의 스코어나 승패에 베팅하는 행위도 하나의 여가문화로서 자리 잡게 되었고 이는 스포츠베팅의 성행을 불러왔다.
대표적인 스포츠베팅 상품인 스포츠토토는 재원확보를 통한 공익실현과 음성적 도박욕구의 해소, 관람 스포츠산업 활성화 등 순기능적인 면에서의 큰 성과를 이루었음에도 불구하고, 사행성 조장, 승부조작 등의 부정적 기능도 함께 논의되어온 것이 사실이다. 이로 인하여 스포츠토토 사업은 각종 제도적 규제로 인해 성장이 저해되고 있는 실정이다.
그러나 최근 근로시간 단축법의 시행과 함께 일과 삶의 균형이 사회적으로 중요한 가치로 부상하면서, 날로 증가하는 국민의 스포츠에 대한 수요를 충당하기 위해 스포츠토토 사업의 활성화를 통한 보다 안정적인 기금확충이 필요하게 되었다. 이에 본 연구에서는 스포츠토토가 단순히 기금조성 목적의 사행성 사업이 아닌, 관람 스포츠시장에서 파생되어 또 다른 시장에 영향을 미치는 하나의 파생시장으로서 스포츠산업 활성화에 기여하는 촉매제가 될 수 있음을 입증하고자 하였다.
이를 위해 스포츠토토 참여자와 비참여자간의 스포츠 소비행동 차이를 검증하고 참여자들의 스포츠토토 참여행동과 스포츠 소비행동 간의 관계를 검증하고자 하였다. 더불어, 스포츠토토 중독성향에 따른 스포츠토토 참여행동, 스포츠 소비행동의 차이를 각각 규명하여 적절한 제도적 보완책의 필요성을 살펴보고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 최근 6개월 이내에 스포츠토토 참여경험이 있는 성인, 참여경험이 전무한 성인 두 집단으로 나누어 온라인 설문을 실시하였다. 참가자의 스포츠토토 참여행동, 중독성향 및 스포츠 소비성향을 측정하기 위한 설문지를 구성하였으며 총 300부의 설문지를 최종 자료분석에 사용하였다. 자료분석을 위해 SPSS 25.0을 활용한 기술통계분석, 신뢰도 분석, 타당도 분석을 실시하였으며, 가설검증을 위해 일원배치 분산분석 및 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠토토 참여경험에 따른 스포츠 소비행동에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 모든 요인에서 경험자가 더 높은 것으로 나타났다.
둘째, 스포츠토토 참여행동이 높을수록 스포츠 소비행동에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이용기간이 높을수록 경기관람을 제외한 모든 요인에 유의한 영향을 미쳤다.
셋째, 스포츠토토 중독성향에 따라 스포츠토토 참여행동 및 스포츠 소비행동에 있어 참여경력을 제외한 모든 요인에서 유의한 차이가 있으며 중독성향이 높을수록 모든 요인이 더 높은 것으로 나타났다.
With the growth of the professional sports industry, the interest in the betting on the professional sport matches has increased over the years, which has led to the success of sports betting as a leisure culture. Despite its great achievements in sport industry, Sports Toto, a leading sports betting product, has also been criticized due to its negative functions such as promotion of gambling behavior and match fixing. As a result, Sports Toto is being hampered by various institutional regulations. However, more stable funding through revitalization of Sports Toto business has become necessary to meet the growing demand for sports.
The purpose of this study is to demonstrate that Sports Toto could be a catalyst, which contributes to the revitalization of the sports industry and also influence another market as a derivative market, rather than as a gambling business just for fund-raising purposes. In other words, the objective of this study is to verify the relationship participation experience, behavior and addcition tendency for Sports Toto and sports consumption behavior.
To achieve the purpose of this study, an online survey was conducted with two groups of adults with experience in participating in Sports Toto within the last six months, and adults without experience in participating. The convenience sampling method was utilized to collect data from 300 samples of on-line community users. From these data, participants' degree of Sports Toto usage, addiction tendencies and degree of sports consumption behavior were measured.
The collected data were analyzed through descriptive statistics analysis, reliability analysis, validity analysis, one-way ANOVA analysis and multiple regression analysis utilizing SPSS 25.0 to verify the research hypothesis.
The results were as follows: First, there were significant differences in sports consumption behavior based on the experience of participating in Sports Toto, and it was found that the experienced person was higher in all factors. Second, the higher the behavior of participating in Sports Toto, partially the more positive effect of sports consumption. The longer the period of participation, the more significant effect was on all factors except for attending the games. Third, except the participating period, there are significant differences in all factors in Sports Toto participation behavior and sports consumption behavior depending on the tendency of Sports Toto addiction, and the higher the addiction tendency, the higher all the factors.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161395

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157675
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