Publications

Detailed Information

Frederic Rzewski의 작품에 나타난 양식적 다원주의(Stylistic Pluralism) 경향 연구 : Frederic Rzewskis stylistic pluralism in 『The People United Will Never Be Defeated』
《단결한 민중은 결코 패배하지 않는다(THE PEOPLE UNITED WILL NEVER BE DEFEATED)》(1975)를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박윤지

Advisor
최우정
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
제프스키단결한 민중은 결코 패배하지 않는다변주곡양식적 다원주의인용민중가요
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :음악대학 음악과,2019. 8. 최우정.
Abstract
본 논문은 프레데릭 안토니 제프스키(Frederic Anthony Rzewski, 1938- )의 《단결한 민중은 결코 패배하지 않는다(THE PEOPLE UNITED WILL NEVER BE DEFEATED)》(1975)를 통하여 제프스키의 작품에서 나타나는 양식적 다원주의 경향에 대하여 연구하는 것을 목적으로 한다.
제프스키는 20세기 후반의 미국 작곡가로서, 초기에는 음렬주의 음악과 전자음악을 사용한 실험적 작품을 작곡하였고, 1960년대 이후에는 정치적 이념의 소통을 위한 도구로 음악을 선택하여 정치적 메시지를 담은 곡들을 작곡하기 시작하였다. 그 중 대표적인 곡이 바로 《단결한 민중은 결코 패배하지 않는다》이다.
양식적 다원주의를 채택한 작곡가들은 제프스키 이외에도 알프레드 슈니트케(Alfred Schnittke, 1934-1998), 크시슈토프 펜데레츠키(Krzysztof Penderecki, 1933- ), 조지 록버그(George Rochberg, 1918-2005), 루치아노 베리오(Luciano Berio, 1925-2003), 베른트 알로이스 치머만(Bernd-Alois Zimmermann, 1918-1970) 등이 있다. 그 중 제프스키를 선택한 이유는, 그가 자신의 작품을 통해 정치적 메시지를 대중들에게 전달함에 있어 민중가요를 인용하는 방식의 양식적 다원주의를 채택하였는데, 특히 이런 방식의 양식적 다원주의가 작곡가와 대중들의 소통에 어떤 영향을 줄 수 있는지에 대해 연구하기 위해서이다.
《단결한 민중은 결코 패배하지 않는다》는 총 36개의 변주, 1,185 마디로 이루어진 방대한 곡이며, 여러 가지 양식과 연주 방식이 혼합되어 있음에도 불구하고 곡의 구조가 매우 유기적으로 구축되어 있다.
본 작품에 대한 기존 연구는 구조와 형식, 그리고 각 변주의 음형 분석만을 주로 다루어왔다. 그러나 본 작품은 그 밖에도 민중가요의 인용과 특수 음향 효과의 사용이 두드러지는 특징으로 나타난다. 따라서 이러한 이질적인 재료들이 어떤 이유로 한 작품 내에서 사용되었는지, 또한 어떤 방식으로 작품 속에 융화되었는지에 대한 연구가 필요하다고 생각된다.
본 연구에서는 첫 번째로 양식적 다원주의에 대하여 알아본 후 《단결한 민중은 결코 패배하지 않는다》에 사용된 음악 양식들을 살펴보고, 두 번째로 이 곡의 구조가 어떠한 방식으로 이루어져 있는지에 대해 분석하며, 마지막으로 작곡가의 메시지를 전달하는 데 있어서 가장 핵심적인 역할을 하는 주요 소재들을 분석할 것이다. 핵심 소재는 크게, 인용된 민중가요들과 특수 음향 효과로 나누어 그것들이 사용된 의미와 효과에 대하여 알아볼 것이다.
This paper explores Frederic Anthony Rzewskis stylistic pluralism in 『The People United Will Never Be Defeated』.
Rzewski, an American composer in the late twentieth century, experimented in his early days with serialism and electronic music, and after the sixties began to compose pieces that convey political messages as a means of communicating his own ideas on politics. Among them is 『The People United Will Never Be Defeated』, which is the most popular.
There are composers other than Rzewski who made use of stylistic pluralism, such as Alfred Schnittke, Krzysztof Penderecki, George Rochberg, Luciano Berio, Bernd-Alois Zimmermann. The purpose of selecting Rzewski among them as the subject of study is to explore the influence of stylistic pluralism in the communication between the composer and the audience, since Rzewski made use of the style to convey his political messages to the audience through references to protest songs.
『The People United Will Never Be Defeated』 is a voluminous piece of music, composed of thirty-six variations and 1,185 bars. Its structure is organically constructed, despite of its complicated mixture of various kinds of styles, patterns and playing techniques.
The existing researches regarding 『The People United Will Never Be Defeated』 have been mostly about its structure, form, and analysis of figurations on each variation. However, its references to protest songs and usage of special sound effects should be appropriately noticed and analyzed. This paper, therefore, aims to study why and how these heterogeneous materials are metamorphosed and assimilated in this one specific composition.
The first chapter of this study introduces stylistic pluralism and surveys the musical styles in 『The People United Will Never Be Defeated』. The second chapter analyzes the structure of the composition. The final chapter analyzes the materials of the composition which play a key role in delivering the composers messages. The two main materials, references to protest songs and special sound effects, will be analyzed in terms of meanings and effects.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161530

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158319
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share