Publications

Detailed Information

조세희론 : Cho Se-hee: A witness who roams the death of a dwarf
난장이의 죽음을 맴도는 목격자의 배회

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

강문희

Advisor
손유경
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
조세희난장이가쏘아올린작은공목격자목격자적 글쓰기작가의 마인드난장이의 죽음작가의 변화Jo Se-heewitnesseyewitness writingreality of minddeath of dwarfwriter' s change
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :인문대학 국어국문학과,2019. 8. 손유경.
Abstract
본고는 조세희의 『난장이가 쏘아올린 작은 공』을 연속성과 불연속성의 차원에서 개별 작품별로 분석하는 것과 동시에 이를 이후 조세희의 작품행보와 관련지어 『난장이가 쏘아올린 작은 공』 이후 배회하고 있었던 조세희에 대한 작가론적 연구를 수행하고자 한다. 『난장이가 쏘아올린 작은 공』의 출간 이후 조세희는 독자들의 반응이 자신이 의도한 것이 아니었음을 말한다. 그는 자기가 말하려고 했던 것은 다른 것이었음을, 사람들의 찬사와 평가는 자신을 더욱 부끄럽게 할 뿐이라고 말한다. 조세희는 무엇이 그리도 부끄럽고 창피했을까? 작가 조세희는 난장이를 죽이고, 난장이 죽음 이후의 이야기를 서술했지만, 그의 목격자적 글쓰기는 난장이를 죽인 이후 동력을 잃고 표류한다.
목격자적 글쓰기는 인물의 행위나 사건이 아니라, 그 순간의 느낌 그리고 분위기를 사실적으로 전달한다. 그것을 심상의 사실성이라 이름 붙일 수 있을 것이다. 그리고 이 같은 심상의 사실성은 시간적이고 공간적인 배경을 묘사하는 것과 인물의 심리를 묘사하는 것에서 두드러지게 나타난다. 그리고 조세희는 난장이의 죽음 이전, 그 누구도 악한 인물로 그리지 않으며 선악의 분명한 구도나 올바른 민중의 투쟁을 묘사하지 않는다. 그는 자신의 생존 앞에서 정직했던 사람에 대해 쓴다.
그러나 난장이의 죽음 이후 목격자적 글쓰기의 원리들은 붕괴된다. 주변 인물들에 의해 서술되는 인물이었던 주인공 난장이의 자리는 서사를 주도적으로 이끌어가는 인물인 영수에 의해 대체된다. 또한 서사의 핵심 인물이었던 여자들의 자리를 남자들이 차지하게 되며, 그가 초반의 작품에서 주요하게 제시했던 주요 원리들이 후반에서 부정되고 부인된다.
난장이의 죽음 이후 그 죽음을 둘러싼 조세희의 배회와 부끄러움의 고백에 대해 그 동안 사람들은 별반 관심을 갖지 않았다. 조세희가 말한 것처럼 사람들은 각종 찬사와 울긋불긋한 옷으로 그의 작품을 포장하고 상찬했지만, 조세희가 왜 이토록 부끄러움과 후회의 감정에 매여 있는지에 대해 관심을 두지 않았다.
조세희는 자신의 이야기가 파괴를 견디고 따뜻한 사랑과 고통받는 피의 이야기로 살아 독자들에게 전달되지 않으면 안된다는 생각을 했다고 밝혔다. 이 것은 그가 전달하고 싶었던 내용과 그것을 전달하고 싶었던 마음의 간절함을 의미한다. 자신이 본 것을 전달하고자 하는 목격자로서의 정체성과 작가로써의 정체성을 그는 동시에 가지고 있었다. 그리고 『난장이가 쏘아올린 작은 공』에서 그를 본질적으로 규정했던 것은 목격자로써의 정체성이었다. 그러나 난장이의 죽음이후 조세희의 자의식은 보다 작가적으로 변화하며 이는 그를 목격자적 글쓰기에서 멀어지게 만든다. 그는 자신이 목격한 세상과 사람이 어떠한지를 보여주고 전달하려는 사람에서 해답을 주려하고 그 해답을 주는 주체로 자리하려 하는 사람으로 변해갔다. 즉 목격자적 글쓰기는 작가적 글쓰기로, 진실만을 전해주려는 목격자는 사람들을 각성시켜야 하는 예언자로 변화되어 갔다. 기어이 살아남아 그들의 이야기를 들려주려 했던 목격자적 소명은 당위적인 도그마가 되었다. 난장이의 죽음 이전, 초점화자를 통해 난장이에 대한 이야기를 전달하면서, 렌즈를 통해 보이는 타인에 대한 이야기를 하던 그는 자신의 렌즈에 대한 이야기를 하는 사람으로 변해갔다.
This paper analyzes Cho Se-hee's A Dwarf Launches a Little Ball in terms of continuity and discontinuity, and relates to Cho Se-hee's work in the future. I would like to conduct an authoritative study. After the publication of The A Dwarf Launches a Little Ball, Cho Se-hee says that the readers' response was not his intention. He says that what he was trying to say was something else, and people's praise and evaluation only make him more ashamed. Why was Cho be shameful and embarrassing? The writer Cho Se-hee kills a dwarf, and narrates the story after the death of dwarf, but his eyewitness writing drifts after losing the dwarf.
Eyewitness writing is not a character's actions or events, but a realistic conveying of the 'feel' and 'mood' of the moment. You might call it "reality of mind" And the realism of this mind is prominent in describing the temporal and spatial background and in describing the psychology of the character. And before the dwarf's death, Cho Se-hee does not depict anyone as an evil figure and does not portray the clear composition of good and evil or the struggle of the right people. He writes about someone who was honest before his survival.
But after the dwarf's death, the principles of witness writing collapse. The position of the main character 'dwarf,' who was described by the people around him, is replaced by 'youngsoo', the person who leads the narrative. In addition, men occupy the place of women who were the main characters of the narrative, and the main principles he presented in his early works are denied later.
After the dwarf's death, people have not paid much attention to Cho Se-hee's wandering and confession of shame. As Cho Se-hee said, people wrapped and praised his work with admiration and sultry clothes, but he did not care why Cho was so bound by the feelings of shame and regret.
Cho Se-hee said that he thought that his story must be live with destruction and delivered to readers as a story of warm love and suffering blood. This means what he wanted to convey and how eager he wanted to convey it. He had both identity as a witness and identity as a writer who wanted to convey what he saw. And it was the identity as a witness that essentially defined him in A Dwarf Launches a Little Ball. However, after the dwarf's death, Cho Se-hee's self-consciousness changes more literally, leading him away from eyewitness writing. He has turned from a person who is trying to show and communicate what the world and people he has witnessed to give a solution and to be the agent who gives it. In other words, eyewitness writing has become a writer's writing, and witnesses who want to tell the truth have been transformed into prophets who have to awaken people. The witness's call for the survival of the gears to tell the story of them became a legitimate dogma. Before the dwarf's death, while talking about the dwarf through the focusing speaker, he became a person who talked about his lens not talking about others through the lens.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161590

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158106
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share