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신입사원 입문교육 평가도구와 직무성과와의 관계에 대한 연구
KEPCO의 사례를 중심으로

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Authors
박태규
Advisor
이수영
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
신입사원 입문교육직무성과
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 공기업정책학과,2019. 8. 이수영.
Abstract
In order to sustain the organization in a changing business environment, it is very important to establish and implement an HR strategy that is linked to the organization's management strategy. It is essential to improve the efficiency of organizational culture, organizational structure, system, and strategy beyond the simple operation and management of the organization, and it is essential to prepare a plan for organizational culture change and upbringing strategy for securing and maintaining human resources in the organization. Therefore, it is very important to emphasize the importance of introductory education for new employees who take the first steps into the organization, and to analyze whether the orientation of introductory education is linked with the organization's job performance.
The purpose of this study is to investigate the relationship between educational evaluation tools and job performance, that is, the validity and effectiveness of the introductory education evaluation tool, as a result of introductory education for 1,200 people of KEPCO. For this, the achievement evaluation, the teamwork activity, and the personal contribution of the introductory education evaluation were set as the independent variables. The dependent variable of the job performance was set as promotion, promotion period, and reward. In addition, by setting and analyzing the year of employment (education number), job group, and sex as control variables that can affect the research, The results were as follows. In this study, the objective reliability of the research results was increased by conducting the empirical analysis by securing the promotion and reward data of the research subjects after more than 10 years.
In order to examine the relationship between 'promotion' and educational achievement, the first variable of job performance, a binomial logistic regression analysis was conducted. As a result, 'Job Knowledge Assessment' and some of the teamwork activities (Cinema KEPCO) were significantly positive (+). In the relationship between the second dependent variable, 'duration of promotion' and educational performance, multiple regression analysis showed that job knowledge evaluation, part of teamwork activities (management simulation) and personal contribution were significantly negative. However, regression analysis did not show any significant relationship with any independent variables in relation to the third dependent variable 'reward'.
Human factors that could affect job performance as control variables such as employed year (education group), job group, gender were used, and both gender and job group showed significant relationship in job performance. This shows that human factors are closely related to job performance.
In conclusion, the predictive validity of job performance evaluation, which is an evaluation method similar to the test promotion system of KEPCO, has been relatively high among the tools for evaluating the introductory training of new employees, and suggests that teamwork activities and personal contribution activities are also important for job performance.
In the future, it is possible that through objective measurement of various human resource management activities, if we trace and observe the entire process of the research target from the time of starting the organization to the established middle-level employee in the organization,
The statistical analysis was carried out using the STATA14 version, using binary logistic regression analysis and multiple regression analysis with empirical data.
변화하는 경영환경 속에서 조직의 지속가능성을 위해, 조직의 경영전략과 연계된 HR전략을 수립하고 실행하는 일은 상당히 중요한 일이다. 단순한 조직의 인력 운용 및 관리를 뛰어넘어 조직문화, 조직구조, 시스템, 전략의 효율성을 높이는 역할이 강조되며 조직 내 인재의 확보 및 유지를 위한 조직문화 변화 및 육성전략에 대한 방안을 마련하는 것이 필수적이다. 따라서 조직에 첫발을 내딛는 신입사원들에 대한 입문교육의 중요성이 강조될 수밖에 없으며, 입문교육의 방향성이 조직의 직무성과와 연계되고 있는지를 분석하는 것인 매우 큰 의미를 갖게 된다.
본 연구에서는 국내 대표 공기업인 KEPCO의 2004~2005년 대졸 공채입사자 1,200명을 대상으로 하여, 입문교육을 실시한 결과로서 교육평가도구와 직무성과와의 관계, 즉 입문교육평가 도구의 타당성과 효과성을 분석하였다. 이를 위해, 독립변수로는 입문교육 평가의 성취도 평가와 팀워크 활동 그리고 개인공헌도를 설정하였으며, 직무성과인 종속변수로는 승진, 승진소요기간, 포상으로 설정하였다. 또한 연구에 영향을 미칠 수 있는 통제변수로는 입사년도(교육기수), 직군, 성별 등을 설정하여 분석함으로써 신입사원 입문교육평가 성적이 장기적 직무성과인 승진과 승진소요기간 및 포상에 어떠한 유의한 결과가 있는지를 고찰하고자 하였다. 본 연구에서는 2년간의 입문교육 성적 데이터 및 교육종료 직후가 아닌, 10년 이상의 시간이 흐른 이후 연구대상의 승진과 포상 데이터를 확보하여 실증적인 분석을 시행함으로써 연구결과의 객관적 신뢰도를 높였다고 할 수 있다.
우선, 직무성과의 첫 번째 변수인 승진과 교육성적과의 관계를 살펴보기 위하여 이항로지스틱 회귀분석을 시행하였으며, 그 결과 독립변수 중 성취도 평가인 직무지식평가와 팀워크 활동 중 일부(시네마한전)가 유의한 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 두 번째 종속변수인 승진소요기간과 교육성적과의 관계에서는, 다중회귀분석결과를 통해 독립변수 중 직무지식평가와 팀워크 활동 일부(경영시뮬레이션) 그리고 개인공헌도가 유의한 부(-)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 그러나, 마지막 세 번째 종속변수인 포상과 관련하여서는 회귀분석결과, 어떠한 독립변수와도 유의한 관계를 보이지 않았다.
직무성과에 영향을 미칠 수 있는 인적요인을 통제변수로 설정하였는데, 입사년도(교육기수), 직군, 성별, 나이를 사용하였으며, 성별과 직군에 대해서는 직무성과 모두 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 인적요인이 직무성과와 밀접한 관련이 있음을 확인할 수 있었다.
결론적으로는 신입사원 입문교육평가 도구 中, KEPCO의 시험승진제도와 유사한 평가방식인 성취도 평가의 직무성과 예측타당도가 비교적 높게 나왔으며, 팀워크 활동과 개인 공헌활동도 직무성과에 중요한 의미를 차지하고 있다는 시사점을 보여준다.
향후 다양한 인적자원관리활동의 객관적 측정을 통해, 연구대상이 조직입문시기부터 조직 내의 정착한 중견직원으로 성장해 가는 전 과정을 추적·관찰해 나간다면, 보다 조직에 적합한 인재로 길러낼 수 있는 중요한 자료가 될 수 있을 것으로 판단된다.
분석은 STATA14 버전을 활용하여 실증데이터를 가지고 이항로지스틱 회귀분석 및 다중회귀분석 등을 실시하였다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161724

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156832
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Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Enterprise Policy (공기업정책학과)Theses (Master's Degree_공기업정책학과)
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