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Perception of Public Health Performance in District Hospitals in Tunisia : 튀니지 지역 보건소의 공중보건 성과 인식: 의료진과 관리자 간 통합적 관점을 중심으로
Towards a Unified View between Practitioners and Managers

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Authors
Souhail Souissi
Advisor
Choi, Taehyon
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
District HospitalsPublic Health PerformanceSicotte et al ModelPerceptionsManagersPractitioners
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :행정대학원 글로벌행정전공,2019. 8. Choi, Taehyon.
Abstract
District hospitals in Tunisia, unlike regional and university hospitals
lacked a unified model to assess their overall performance. The need to design
a common performance model seems to be crucial to figure out the main
weaknesses of the first line of health system; and thereafter improve the quality
of health care delivery. The first step to conceive an assessment performance
model goes through the set up of a common conceptualization of public health
performance among stakeholders in district hospital. Thats why understanding
the divergence and consensus in perception of performance dimensions
between managers and practitioners is considered as a pillar to further
implementation of a unified model agreed by all.
Herein, this study presents the main conclusions of a questionnaire
addressed to managers and practitioners of district hospitals about their
conceptualization of public health performance. The questionnaire was
conceived using the performance model of Sicotte et al (1998) with its four
dimensions. Factorial analysis through the PCA method as well as student test
indicates diverging attitudes among professional groups towards dimensions of
public health performance. A qualitative approach through interviews reveals a
divergence in orientation between these actors. Managers have a holistic view
about dimension of health care delivery taking into consideration all technical
and managerial aspects. In the other side practitioners because of their struggle
for social recognition in the district hospitals have a narrow view of public
health performance limited to their professional situations and their previous
expectations about work in the first level of healthcare services.
Unifying the views of all actors towards public health performance
seems to be crucial to design a framework of public health performance model.
The main efficient way to do that is by enhancing dialogue and communication
between actors inside the organization as well as with the central administration.
The integrative model that results from the mix of these different
conceptualizations will be useful for the designing of performance
measurement tools which help responding to the accountability demand
towards these organizations.
튀니지의 지역 보건소는 2 차 병원과 대학병원과는 달리 전반적인
성과를 평가하기 위한 모델을 갖고 있지 않았다. 따라서 보건 체계
최전방의 약점을 보완하고 의료 서비스 질을 개선하기 위한 공통의 성과
모델을 설계할 필요가 있다. 평가 성과 모델을 확립하는 첫 번째 단계는
지역 보건소의 이해관계자 사이에 공중 보건 성과의 공통 개념을
설정하는 것이다. 관리자와 의료진 간의 성과 차원에 대한 인식의 차이와
합의점을 이해하는 것이 모두가 합의한 통합 모델의 향후 구현을 위한
기반으로 간주되는 이유이다.
여기서 본 연구는 지역 보건소의 관리자와 의료진이 공중 보건
성과에 대해 갖는 인식에 대하여 조사한 설문지의 결론을 제시한다.
설문지는 Sicotte 외 연구진(1988)의 성과 모형과 네 가지 관점을
사용하여 고안되었다. 스투덴트 검사와 PCA 방법을 통한 요인 분석은
공중 보건 성과에 있어 전문가들 간의 태도 차이를 나타낸다. 또한
인터뷰를 통한 질적 접근은 이들 행위자 간 지향의 차이를 보여준다.
관리자들은 모든 기술적, 관리적 측면을 고려하여 의료전달체계에 있어
거시적 견해를 견지한다. 한편, 지역 보건소에서의 사회적 인정을 위한
분투로 인해 의료진은 공중 보건 성과에 있어 자신의 직업적 상황과
1 단계 의료 서비스의 업무에 대한 기존의 기대에 국한된 좁은 관점을
가지고 있다.
공중 보건 성과에 대한 모든 행위자들의 견해를 통일하는 것은 공중
보건 성과 모델의 틀을 설계하는 데 있어 필수적인 것으로 보인다. 이를
위한 가장 효율적인 방법은 중앙 정부와의 대화에 더하여 조직 내의
행위자 간 대화와 커뮤니케이션을 강화하는 것이다. 이러한 서로 다른
개념화의 혼합에서 비롯되는 통합 모델은 이들 조직의 책임에 대한
요구에 대응하는 성과 측정 도구를 설계하는데 유용할 것이다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/161772

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000156890
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Global Master of Public Administration (글로벌행정전공)Theses (Master's Degree_글로벌행정전공)
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