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조선시대 별서정원 옥호정의 가상유산 재현 연구 : The Representation of the Virtual Heritage of Okhojeong, the Villa Garden in Chosun Dynasty

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Authors

이찬종

Advisor
이유미
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
가상현실VR디지털 유산디지털 문화재별서정원
Description
학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :환경대학원 환경조경학과,2019. 8. 이유미.
Abstract
Okhojeong used to be Josoon Kim's residence. Though it is a villa garden which represents the Chosun Dynasty, it is now impossible to see its actual form since it is non-existent. This has kept researchers from conducting a constant research on it, and as a result, it is regretful that the true value of Okhojeong has been forgotten by most people. Virtual Heritage has been introduced to restore and represent traditional culture. In particular, virtual heritage using virtual reality technology induces a wider cultural experience as it provides users with functions of immersion, interaction and navigation. Based on these advantages, such as Okhojeong, are represented using virtual reality technology, it is a technical means for users to understand and experience the culture of traditional gardens that are more effective.
The purpose of this study is to represent a garden that is not real through virtual reality techniques. In particular, unlike other common representation methods, Okhojeong through the implementation of virtual heritage is to find out what differentiation it is and why it is effective in authenticity, technicality, usability aspect.
The research method will be conducted with a 4-step procedure. First, analyze and make a list of ascertained historical evidence through map data and historical documents. Second, do floor plan worked by Auto CAD and 3D modelling by using Sketchup and 3D Rhino, based on analysed data. Third, build VR environment by working 3D modelling with a compatible Unreal Engine 4. Lastly, completing the results of the virtual heritage, the evaluation analysis and conclusion are drawn in terms of authenticity, technicality and usability by conducting interviews with seven Okhojeong and VR experts.
In aspects of authenticity, most participants represent positive assessments and satisfaction. It was assessed that the elements of Korea's traditional garden were realistically implemented and realistically, and that the elements of Korea's traditional garden were properly constructed and arranged to feel the Korean garden. In aspects of technicality, the representation of virtual reality is characterized by experiencing it on a 1:1 human scale and seeing a variety of perspectives and views. In particular, it is very efficient of understanding space and memory of places. In aspects of usability, the content archive it digitally for academic use in the future. Also, Okhojeong representation will contribute to educational programs associated with digital contents such as Virtual Tour and Virtual Museum in order to be used as educational tools about our own traditional garden for future generations.
The limitations of this study are the lack of materials and tree libraries. This requires the creation of an environment in which experts in each field can develop prototypes for materials and distribute them to traditional gardens, and feels the need to develop a library of Oriental tree species. If these things are to be complemented, it has great significance to educate and share the values of Korea's unique traditional garden and to bring historical awareness.
옥호정(玉壺亭)은 풍고(楓皐) 김조순 가의 제택으로 조선시대를 대표하는 별서정원임에도 불구하고 현존하지 않아 지금은 그 모습을 확인할 수 없다. 이로 인하여 지속적인 연구가 진행되지 못하고 사람들의 인식 속에서 옥호정의 가치가 잊혀간다. 오늘날 고도의 과학기술의 발전으로 문화유산과 가상현실이 융합된 가상유산이라는 전통문화를 복원 및 재현하는 기술들이 등장하였다. 특히 가상현실 기술을 이용한 가상유산은 몰입감, 상호작용, 네비게이션의 기능을 사용자에게 제공되기 때문에 보다 폭넓은 문화 경험을 유도한다. 따라서 옥호정과 같은 현존하지 않는 정원을 가상현실 기술을 이용하여 재현하게 된다면 사용자에게 보다 효과적인 전통정원의 향유문화를 이해하고 경험할 수 있는 기술적인 수단이 다.
본 연구는 옥호정을 대상으로 가상현실 기법을 통하여 실재하지 않는 정원의 재현하는 것이 목적이다. 특히 다른 일반적인 재현 방식과 달리 가상유산 구현을 통한 옥호정이 진정성, 기술성, 활용성 측면에서 어떤 차별화를 두고 왜 효과적인 방법인지 알아보는 것이다. 진정성 측면은 유네스코 세계문화유산 등재 기준으로 단순히 화려하고 보기 좋게 만들어지는 것이 아니라 고문헌, 그림 및 선행연구의 근거를 바탕으로 얼마나 사실성을 담보하고 있는지에 대한 부분을 알아본다. 기술성 측면에서는 가상현실 재현 방식이 갖고 있는 특수한 기술적 쟁점과 방법론적인 측면에서 효과적인 방법인지 알아본다. 활용성 측면에서는 결과물에 대한 성과와 완성도를 가지고 실제로 다방면으로 활용될 수 있는 가능성과 잠재성을 알아보는 것이다.
연구의 방법으로는 첫째, 이론적 고찰로 옥호정, 가상유산, 가상현실 선행연구를 통해 조사한다. 특히 옛 전통정원을 재현하기 위해서는 사실적이고 훼손되지 않는 범위에서 제작하는 것이 중요하기 때문에 옥호정과 관련된 시각자료, 시문 등의 선행연구를 실시한다. 이후 가상유산의 개념 및 선행연구를 고찰하여 이와 유사한 사례연구조사를 진행하고 가상현실 기술을 이용한 재현 방법이 다른 일반적인 재현 방법과의 비교를 통하여 차별성과 특수성을 분석한다. 둘째, 분석한 자료를 토대로 AutoCAD를 사용하여 도면을 작성한다. 이후 3D 소프트웨어인 Rhino 3D와 Sketchup를 활용하여 3D 환경을 구축한다. 셋째, 만들어진 3D 모델링을 게임제작 소프트웨어인 언리얼엔진(Unreal Engine 4)과 호환하여 VR환경을 구축한다. 넷째, 가상유산 옥호정 결과물을 완성하여 옥호정 및 VR 전문가 7명과 인터뷰를 실시하여 진정성, 기술성, 활용성 측면에서 평가 분석 및 결론 도출한다.
종합 평가 후 결론 도출로 진정성 측면에서 대부분 참여자는 긍정적인 평가와 만족도를 나타낸다. 전체적으로 고문헌, 그림 및 선행연구의 근거를 바탕으로 현실감 있고 사실적으로 구현이 되었다는 평가가 나왔고 한국의 전통정원 요소들이 적절하게 구성 및 배치되었다고 평가된다. 기술성 측면으로 일반적인 재현 방식과 달리 가상현실의 재현 방식은 실질적으로 갈 수 없는 장소의 시공간적 이동이 가능하여 1:1 휴먼 스케일로 간접적으로 체험할 수 있고 다양한 시점과 경관을 볼 수 있다는 것이 특징이다. 특히 공간에 대한 이해도와 마인드맵으로 쉽게 떠올릴 수 있을 만큼 장소의 기억이라는 측면에서 매우 효율적이다. 활용성 측면에서 옥호정 가상유산 콘텐츠는 후대 복원의 학술 자료 또는 전시회 및 박물관 같은 디지털 콘텐츠와 연계한 잠재성을 가진다.
본 연구의 한계점으로는 재질 및 소재와 식재 라이브러리에 대한 부족이다. 이는 각 분야의 전문가들이 소재에 대한 프로토타입을 개발하여 전통정원에 보급할 수 있는 환경이 구축되어야하고 동양 수종의 식재 라이브러리 개발의 필요성을 느낀다. 이러한 사항들이 보완이 된다면 후대 복원의 학술자료로 활용할 수 있으며 이와 더불어 옥호정의 가상유산은 우리나라 고유의 전통정원을 후대에 걸쳐 지속적으로 교육하고 공유할 수 있도록 디지털 콘텐츠와 연계한 교육적 프로그램에 기여할 수 있다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/161839

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000157546
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