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Studies on the Effects of the Sunday Shopping Restriction on Consumers Purchase Behavior and Retail Market in Korea
한국의 일요일 영업 규제 정책이 소비자의 구매 행동과 소매업태 시장에 미친 영향 분석

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Authors
안지영
Advisor
류근관
Issue Date
2019-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
의무휴업일제도소매업태소비자 행동농식품 구매이중차분법K-평균 군집화장바구니 분석
Description
학위논문(박사)--서울대학교 대학원 :사회과학대학 경제학부,2019. 8. 류근관.
Abstract
본 논문에서는 대형소매점에 대한 의무휴업일제도의 실효성을 평가하고자 한다. 의무휴업일제도는 중,소형 소매점과 전통시장을 보호하기 위해 시행된 만큼 소매업태들의 후생에 어떤 영향을 미쳤는지를 파악하고자 한다. 대형소매점에 대한 규제가 소비자들을 중,소형 소매점과 전통시장으로 유도하였는지를 평가하기 위해, 본 논문에서는 소비자들의 소매업태 선택에 집중하여 분석한다. 제도로 인해 소비자들의 소매업태 선택이 어떻게 바뀌었는지를 분석하고, 이를 바탕으로 소비자들의 소비가 얼마나 소매업태 간에 이전이 되었는지를 추정한다. 추정된 소비 이전 정도를 바탕으로 의무휴업일제도로 인해 발생하는 대형마트와 SSM의 매출 감소분의 몇 퍼센트(%)가 다시 대형마트와 SSM으로 돌아가고, 몇 퍼센트(%)가 중,소형 소매점과 전통시장으로 이전되었는지를 분리하여 추정한다. 또한 본 논문에서는 규제의 효과에 영향을 미치는 요인을 파악한다. 이를 위해 소비자들의 구매 패턴을 파악하고, 소비자들의 구매 패턴이 규제의 효과에 어떤 영향을 주고 있는지를 분석한다. 구체적으로 본 논문에서는 두 가지 추가 분석을 진행한다. 첫째, 소비자들의 소매업태 방문 패턴을 살펴보며, 어떤 방문 패턴을 가지던 소비자들이 의무휴업일제도에 가장 크게 반응하는지를 파악한다. 둘째, 소비자들이 각 소매업태에서 구성하는 장바구니를 살펴보며, 소매 업태별로 차별적으로 나타나는 규제 효과의 요인을 파악한다.
This paper examines the effectiveness of the mandatory closure of large discount stores in Korea, as known as the Sunday shopping restriction, whose purpose is to protect small- and medium-sized retail stores and traditional markets, and the extent to which welfare of retail stores is affected by the policy.
To evaluate whether the regulation sufficiently diverts consumers to small- and medium-sized retailers and traditional markets as what it was implemented for, we mainly investigate the impact of the regulation on the changes in consumers choices on days and types of retail stores to shop.
Then, we predict the changes in consumer spending at each type of retail stores based on the estimated changes in consumers choices on shopping day and place.
Based on the projected changes in consumers spending, we measure how much of the reductions in sales at large discount stores due to the regulation are retained, and how much of the reduced sales are transferred to smaller retailers and traditional markets. This paper further discusses possible underlying mechanism of the impact of the regulation. Particularly, we investigate the effect of consumers purchase patterns on the impact of the regulation. To do this, we additionally conduct two analyses. First, we focus on consumers' visit patterns of each type of retail stores. By discerning consumer groups depending on their visit patterns of retail stores, we find which consumers respond most to the policy. Second, we concentrate on shopping baskets that consumers compose in each type of retail stores. We find patterns of consumers' shopping baskets and its relations to the effect of the regulation.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/162181

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000158218
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Dept. of Economics (경제학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._경제학부)
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