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생명보험의 2차 시장의 효과에 대한 연구
On the Secondary Market of Life Insurance

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Authors
석승훈; 홍지민
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, Vol.47, pp. 81-112
Keywords
전매 거래생명보험소비자 후생사회 후생life insurancesettlementconsumer welfaresocial welfare
Abstract
전매 시장은 생명보험 증권의 유통 시장인 2차 시장을 일컫는다. 전매 거래의 도입은 기존 생명보험 계약의 디자인, 보험회사의 이익, 소비자 후생 및 사회 후생에 영향을 미치며, 이는 생명보험 시장의 경쟁 여부, 보험료의 책정에 필요한 제반 가정 및 계약자에 대한 가정에 따라 달라질 수 있다. 본 연구는 전매 거래의 도입이 생명보험 시장에 미칠 수 있는 영향을 살펴본 기존의 이론 연구들을 정리하고 있다. 또한 각 연구의 특성과 한계를 분석하여 전매 시장에 대한 이해를 높이는 동시에 향후 연구의 방향을 제시하고자 한다.
Life settlement market is a secondary market for insurance policies. The introduction of the settlement market affects the design of the insurance contract, insurers profits, and the consumer and social welfare. The effects also depend on the assumptions regarding competition of the insurance market, pricing and policyholders. We survey and analyze the theoretical studies of the effects of settlement on the insurance market, and propose the future research directions.
ISSN
2384-2849
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/162934
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Institute of Management Research (경영연구소)경영논집경영논집 vol.47 (2013)
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