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고등학생의 마인드셋이 그릿을 매개로 학업적 자기효능감에 미치는 영향: 수학 포기 여부에 따른 다집단분석
The Effects of Mindsets on Academic Self-Efficacy of High School Students Mediated by Grit : Multi-Group Analysis According to Whether the Students Gave Up on Mathematics or Not

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Authors
이서정신태섭
Issue Date
2018-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.19 No.1, pp. 59-87
Keywords
마인드셋그릿학업적 자기효능감수학 포기다집단분석MindsetGritAcademic Self-efficacyMathematics Give-upsMulti-group Analysis
Description
이 논문은 제1 저자의 학위논문의 일부를 수정 및 보완한 것임.
Abstract
본 연구의 목적은 고등학생의 성장 마인드셋이 그릿을 매개로 학업적 자기효능감에 미치는 영향을 확인하고, 학생들의 수학 포기 여부에 따른 모형의 차이를 검증하는 것이다. 이를 위해 일반계 고등학교 1, 2학년 458명의 자료를 활용하여 구조방정식 모형을 분석하였다. 총 458명의 분석대상자 가운데 수학을 포기하지 않았다고 응답한 학생은 312명이었으며 수학을 포기했다고 응답한 학생은 146명이었다. 매개효과의 유의성을 검증하기 위해 Bootstrapping 방법을 실시하였으며, 수학 비포기 집단과 수학 포기 집단 간의 모형 차이를 검증하기 위해 다집단분석을 실시하였다. 분석 결과, 첫째, 고등학생의 성장 마인드셋이 학업적 자기효능감에 유의하게 정적 영향을 미치는 직접효과와 그릿을 매개로 정적 영향을 미치는 간접효과가 확인되었다. 둘째, 다집단분석 결과, 두 집단 간 그릿이 학업적 자기효능감에 영향을 미치는 경로에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 구체적으로, 수학 포기 집단의 경우 수학 비포기 집단에 비해 그릿이 학업적 자기효능감에 이르는 경로의 계수가 더 낮았다. 이를 통해 본 연구는 수학을 포기한 학생들의 경우 학업적 자기효능감의 증진을 위해 수학학습에서 성공할 수 있는 습관 및 직·간접적 성공경험이 필요함을 지적하였다. 한편, 수학 비포기 집단에서 각 변인들은 모두 서로 유의한 정적 관련을 맺었으나, 수학 포기 집단의 성장 마인드셋은 그릿에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 수학을 포기한 학생들에게 실패를 긍정적으로 승화할 수 있도록 하는 행동적 및 정서적 지지가 중요함을 강조하였다.
This study aimed to identify the effects of high school students growth mindset on academic self-efficacy mediated by grit and test model differences by whether students have given up on mathematics or not. For this purpose, SEM analysis and bootstrapping was performed using data from 458 students of general high school. And multi-group analysis was conducted to examine the difference in the relationship of growth mindset, grit, and academic self-efficacy depending on whether students gave up on mathematics or not. The main results were as follows. First, significant difference was found between two groups in the path from grit to academic self-efficacy. The path coefficient of grit to academic self-efficacy was lower in the group who gave up on mathematics than in those who did not. Based on these results, this study suggests that students who gave up on mathematics should have a habit of succeeding in mathematics learning and experience of direct and indirect success in order to improve academic self-efficacy. Second, in the group who did not give up on mathematics all variables were related to each other significantly, but growth mindset of the group who gave up on mathematics did not have a significant effect on grit. Hence, this study emphasizes that it is required to provide such students with behavioral and emotional support that allows them to cope with failure positively.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/163023
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education, AJE)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 19 Number 1/4 (2018)
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