Browse

청소년의 ADHD 성향과 자기유능감 및 학교생활적응의 관계에서 실행기능 결함의 매개효과
Mediating Effects of Executive Function Deficits in Adolescents ADHD Tendency, Self-competence, and School Life Adjustment

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이윤선; 김도연
Issue Date
2018-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.19 No.3, pp. 703-723
Keywords
실행기능청소년 ADHD 성향청소년용 자기보고식 실행기능 질문지(BRIEF-SR)학교생활적응자기유능감Executive FunctionAadolescent‘s ADHD tendencyBRIEF-SR(Behavior Rating Inventory of Executive Function Self-Report)School Life AdjustmentSelf-Competence
Description
이 논문은 제 1저자의 2016년 석사학위논문을 수정 및 보완한 것임.
Abstract
본 연구는 청소년의 ADHD 성향과 자기유능감 및 학교생활적응의 관계에서 실행기능 결함의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울 및 경기도 소재의 중·고등학교 청소년 300명을 대상으로 자기보고 형식의 설문 조사를 실시하였다. 그 결과, 청소년의 ADHD 성향은 실행기능 결함과 자기유능감에 직접적인 영향을 미치고 있을 뿐만 아니라, 실행기능 결함을 매개로 하여 자기유능감에 영향을 주고, 이를 통해 학교생활적응에 부정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 특히 청소년의 ADHD 성향은 실행기능 결함과 자기유능감을 통해서만 학교생활적응에 간접적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 실행기능이 ADHD 성향 청소년의 자기유능감을 향상시키고, 학교생활에 잘 적응할 수 있도록 하는 주요한 변인임을 시사한다. 실행기능은 아동 및 청소년의 인지적, 정서적, 행동적인 발달에서 기본적이며 중요한 역할을 수행하고 있고, 대부분의 요소가 청소년기에 발달되므로 실행기능의 결손이 이 시기까지 이어진다면, 청소년기는 물론 성인기 이후의 적응에도 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 이에 ADHD 성향 청소년의 실행기능의 수준을 향상시킬 수 있는 방안을 마련하는 것은 중요한 일이며 이를 위해 실제적이고 구체적인 프로그램 개발과 중재가 이루어질 필요가 있다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of executive function deficits in the relationship between adolescent 's ADHD tendency, self - efficacy and school life adaptation. For this purpose, 300 middle and high school adolescents in Seoul and Kyonggi - do were surveyed. As a result, Adolescents' ADHD tendency has a direct effect on executive function deficits and self-efficacy. In addition, adolescents' ADHD tendency influences their self-efficacy by mediating executive function deficiencies, which has a negative effect on school adjustment. Especially, adolescents' ADHD tendency was found to have an indirect effect on adaptation to school life only through executive function deficits and self-efficacy. These results suggest that the executive function is a major variable that improves the self-efficacy of adolescents with ADHD tendency and makes them adapt to school life. The executive function plays a fundamental and important role in the cognitive, emotional and behavioral development of children and adolescents, and most elements develop in adolescence. So, if the executive function deficiency continues until adolescence, adulthood as well as adolescence may be adversely affected. Therefore, it is important to have a way to improve the executive function of adolescents, and it requires realistic and specific program development and intervention.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/163048
DOI
https://doi.org/10.15753/aje.2018.09.19.3.703
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 19 Number 1/4 (2018)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse