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일본영화 속의 냉전: <세계대전쟁>에서 <모스크바 내 사랑>까지 : The Cold War in Japanese Cinemas: From to

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Authors
강태웅
Issue Date
2020-02
Publisher
서울대학교 일본연구소
Citation
일본비평(Korean Journal of Japanese Studies), Vol.22, pp. 206-231
Keywords
냉전나가사키의 종나가사키의 노래를 잊지 말자세계대전쟁모스크바 내 사랑합작영화피해 내셔널리즘The Cold Warthe Bell of NagasakiDon’t Forget the Song of NagasakiThe Last WarMoscow mon amourjoint movievictimhood nationalism+M9
Abstract
냉전시대 일본의 상황은 민주주의 진영과 공산주의 진영의 최전선에 있던 다른 동아시아 국가와는 달랐다. 일본은 소련과 일찌감치 국교를 회복했고, 공산당도 합법적으로 활동했다. 그렇다고 이것이 냉전을 반영한 특정 문화가 일본에서 만들어지지 않았다는 의미는 아닐 것이다. 이 논문은 기존 연구에서 냉전이라는 맥락에서 다루어지지 않았던 영화들을 재분석함으로써, 일본의 냉전시기 문화에 대한 새로운 시각을 제시하려는 것을 목표로 한다. 먼저 민주주의 진영 내부에서 일본과 미국의 관계가 일본영화에 어떻게 반영되었는지를 살펴보았다. 양국 간의 첨예한 문제인 원폭 투하는 영화에서 다루어지기는 하였으나, 일본의 전쟁책임과 미국의 원폭투하라는 주요한 논제를 비껴 갔다. 핵전쟁이 실제 일어날 수 있는 위기감이 고조에 달한 1960년대 초반에 제작 상영된 은, 일본이 처한 특수성 때문에 냉전을 배경으로 하면서도 냉전의 특징을 드러내지 못하는 모순적 내러티브의 작품으로 완성되었다. 또한 가상의 핵전쟁이 일어나더라도 그 피해를 가장 먼저 수용하려는 피해 내셔널리즘이 이 영화에 영향을 주었다. 일본과 소련의 합작영화에서는 이데올로기의 대립이나 핵전쟁에 대한 공포를 찾을 수는 없었다. 소련은 문화적인 측면에서 우위를 점하였고, 일본은 침략국이라는 기존 이미지를 불식시키기 위하여 소년과 여성으로 체현되었다. 이러한 소련과 일본 관계에서 드러나는 특성들은 미국과의 관계에서 만들어진 영화와도 공통되었다는 점 또한 찾아낼 수 있었다.
The situation of Japan during the Cold War differed from those of other East Asian countries that were in the front line of the democratic and communist camps. Japan restored the diplomatic relations with the Soviet Union in the 1950s, and the Communist Party also has acted legitimately. However, it does not mean that certain cultures reflecting the Cold War were not created in Japan. This paper aims to offer a new perspective on Japans Cold War culture by reanalyzing movies that were not covered in the context of the Cold War in previous researches. I first looked into how the relationship between Japan and the U.S. within the democratic camp was reflected in the Japanese movies. The nuclear bomb attack, a sensitive issue between the two countries, was dealt with in the film, but the main subjects, Japan's war responsibility and the subjectivity of dropping the bomb by the U.S., were deflected. In the early 1960s when the Cuban Missile Crisis brought the world perilously close to nuclear war, was completed as a work of contradictory narratives. Although the film was set in the Cold War, it could not depict the traits of the Cold War because of the special circumstances which Japan faced. Furthermore, it could be observed that the victimhood nationalism to accept the nuclear bomb damage initially had affected the film. The relationship between the communist camp and Japan was able to be found in a joint film between Japan and the Soviet Union. In the movie, there was no fear of ideological confrontation or nuclear war. The Soviet Union was superior in terms of culture, and Japan was represented as boys and women to dispel its established image as an aggressor. These characteristics, revealed from Soviet-Japanese relations, were also found in common with movies made within relations with the United States.
ISSN
2092-6863
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/164744
DOI
https://doi.org/10.29154/ILBI.2020.22.206
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Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Institute for Japanese Studies(일본연구소)일본비평(Korean Journal of Japanese Studies, KJJS)일본비평(Korean Journal of Japanese Studies) Volume 22 (2020. 02.)
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