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The Effect of Narcissism on New Product Adoption : 나르시시즘이 신제품 구매에 미치는 영향
Does Narcissism Lead Us to Buy New Things?

DC Field Value Language
dc.contributor.advisorLee, Kyoungmi-
dc.contributor.authorShen Kai Hsin-
dc.date.accessioned2020-05-07T03:21:31Z-
dc.date.available2020-05-07T03:21:31Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.other000000160027-
dc.identifier.urihttp://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000160027ko_KR
dc.description학위논문(석사)--서울대학교 대학원 :경영대학 경영학과,2020. 2. Lee, Kyoungmi.-
dc.description.abstractDue to the growing usage of social media and engagement in self- promoting behaviors, modern society is described as "the culture of narcissism by researchers. On this account, narcissism may be the next trend of self-related constructs in marketing field. The current study consisted of three parts, attempting to understand how individuals' narcissistic tendencies influence the process of making decisions. Firstly, narcissism-evoking advertisements which were developed in previous literature were modified, examined and further used in sequent researches in order to evoke participants' state narcissistic tendency. Secondly, study 1 investigated whether exposure to the narcissism-evoking advertisement can enhance individuals' state narcissism and influence consumers willingness to adopt new products. Thirdly, study 2 was conducted for the purpose of understanding the mediating effect of consumers' risk-taking tendency. To be summarized, the results have demonstrated that consumers' narcissistic tendency does influence their intention of new product adoption and this mechanism is mediated by narcissists' risk-taking tendency. Specifically, when being exposed to the narcissism-evoking advertisement, individuals' state narcissistic tendencies will be temporarily evoked, and such enhanced narcissism lead them to take more risks, thus, becoming more willing to adopt new products.-
dc.description.abstract소셜미디어이용의증가와더불어자기홍보적행동들도함께부상 하며 현대 사회는 "나르시시즘의 문화"로 묘사된다. 이에 따라 나르시시 즘은 마케팅의 자기 관련 구성 분야에서 앞으로 주목받을 가능성이 높 다. 본 연구는 개인들의 의사결정 과정에 나르시시즘이 어떻게 영향을 미치는지 이해하는 데 있으며 세 부분으로 구성되었다. 첫째, 기존 문헌 을 토대로 광고에 기반한 점화효과를 검토하고 실험 방법을 착안하였다. 이를 통해 실험 참가자들의 나르시시즘을 통제하였다. 둘째, 연구 1은 나르시시즘을 환기시키는 광고에 노출되는 것이 개인의 일시적인 나르 시시즘을 향상시킬 수 있고 이에 따른 소비자 신제품 구매의도에 영향을 미칠 수 있는지를 조사했다. 셋째, 소비자의 위험 감수 경향이 매개변수 로 작용하는지 확인하기 위해 연구 2를 실시했다. 결과를 요약하면, 소비 자들의 나르시시즘이 신제품 구매의도에 영향을 미치며 이 메커니즘은 소비자의 위험 감수 경향에 의해 조절된다는 것으로 나타났다. 따라서 개인이나르시시즘을환기시키는광고에노출되면 일시적인나르시시 즘 성향이 강화된다. 그 후, 강화된 나르시시즘은 소비자들이 더 많은 위 험을 감수하도록 하여 새로운 제품들을 기꺼이 선택하는 것으로 이끈다.-
dc.description.tableofcontents1. Introduction and Hypothesis 01
1-1. Study Background 01
1-2. Narcissism 03
1-3. Narcissism, Materialism and Consumption 05
1-4. Narcissism and Risk-Taking 09
1-5. New Product Adoption 13
1-6. Hypotheis 15

2. Researches 19
2-1. Pretest 19
2-2. Study 1. 22
2-3. Study 2. 26

3. Conclusion 35
3-1. General Discussion 35
3-2. Limitations 36
3-3. Future Study and Implication 37

Bibliography 41

Appendix 55
Narcissism-evoking Advertisement 55
7-Item Measure of State Narcissism 56
Rosenberg Self-Esteem Scale 58
Positive and Negative Affect Scale 60
Narcissistic Personality Inventory-40 61
Overall New Product Adoption Questionnaire 67
Product Choice Task 68
Risk-Taking Scale 72
Abstract in Korean 73
-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc658-
dc.titleThe Effect of Narcissism on New Product Adoption-
dc.title.alternative나르시시즘이 신제품 구매에 미치는 영향-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthor쉔 카이신-
dc.contributor.department경영대학 경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2020-02-
dc.title.subtitleDoes Narcissism Lead Us to Buy New Things?-
dc.identifier.uciI804:11032-000000160027-
dc.identifier.holdings000000000042▲000000000044▲000000160027▲-
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